•   Concept Planning SAL3PO303-3006 22.08.2022-16.12.2022  10   (PO5, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Har en helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan självständigt generera idéer och designförslag utifrån en given kontext (not translated)
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Avklarade yrkesstudier (not translated)
    Sisältö
    • Research i designprocessen
    • Kreativa metoder och verktyg
    • Konceptförslag och konceptutveckling
    • Visualisering av koncept
    • Visuell identitet och branding
    • Marknadskommunikation
    • Strategisk marknadsföring (not translated)
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Studeranden kan med hjälp tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en svag helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan med hjälp generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har just inte utvecklats. Konceptförslagen är framtagna utan en förståelse för kontexten eller för det insamlade datamaterialet. Har bidragit med sin del till konceptet men resultatet är svagt. Har gjort ett koncept som till en del motsvarar briefen men i konceptet finns vissa brister. Har för det mesta deltagit i projektet och har hållit deadlinen för det mesta. (not translated)
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Studeranden kan tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och en veckling kan skönjas. Studeranden kan påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Har bidragit med sin del till konceptet och resultatet är bra. Har gjort ett koncept som motsvarar briefen men konceptet kunde ha utvecklats. Har deltagit i projektet och har hållit deadlinen. (not translated)
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Studeranden kan självständigt tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en mycket bra helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan självständigt generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och utvecklats. Studeranden kan på ett utmärkt sätt påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Studeranden har bidragit till konceptet utöver sin egen del, har tagit ansvar och sett helheter. Har gjort ett fullständigt koncept som motsvarar briefen och kan användas som sådan. (not translated)

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Närundervisning, workshopar, självstudier, utvärdering av egen inlärning (not translated)

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Airey David 2010. Logo Design Love

    Bergström, Bo 2016. Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur. Carlssons.

    Bergström, Lundgren & Flessa. 2008. Grafisk kommunikation. Liber.

    Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas, 2008. Visuell retorik. Liber.

    Dadner, Calvert & Casey, 2010. Graphic Design School.

    Dahlén, Lange & Rosengren 2017. Optimal marknadskommunikation. Liber.

    Johansson, Lundberg & Ryberg 2008. Grafisk Kokbok. Guiden till grafisk produktion.

    Koblanck, H., 2003. Typografi, bild och grafisk design.

    Mårtenson, Rita 2009. Marknadskommunikation – kunden, varumärket och lönsamhet. Studentlitteratur.

    Nieminen, T.,2008. Visuaalinen markkinointi

    Nygren, H. 2014. Grafisk Design. Orosdi-Back.

    Park Ji Yong.2007. Visual Communication in Digital Design.
    Raninen & Rautio 2003. Mainonnan ABC. Werner Söderström

    Rivers C. Logoart, Innovation in Logo Design.

    Takala-Schreib, Vuokko. Visuaalinen kuluttaminen: katseita, makuja ja muotokieliä. 2016. Aalto-yliopisto

    Wheeler, Alina. 2013. Designing Brand Identity

    Samt övrigt (not translated)

    Työelämäyhteydet

    Projektet gör som uppdrag för företagare. (not translated)

    Toimipiste

    Porvoo Campus

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    ingen tent (not translated)

    Opetuskieli

    Ajoitus

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    1. Projektplan och undersökningsplan (godkänd/underkänd) 2. Nulägesanalys 20 % 3. Salongskoncept 50% - Visuell slutrapport A) Individuellt förslag/utkast (50%) till ett salongkoncept: affärsidé (vad? hur? vem? varför?), kundlöftet, salongens Look & Feel samt grafisk kommunikation. Format: PowerPoint. Presentation gruppvis, Max 10 minuter per person. Presentationen kan sänka eller höja vitsordet. B) Slutliga salongskoncept (50%): affärsidén, tjänstekonceptet, tjänsteprocess och system, kvalitetsstyrning, sinnesmarknadsföring, kundupplevelsen, salongens look and feel och Utrymmen och miljön ur upplevelse- och försäljningssynvinkel, merförsäljningsmöjligheter, samt marknadskommunikationsstrategi. Format: Visuell rapport i Indesign. Presentation 4. Innehållsmarknadsföringsplan 30 %, Lång rapport. • Nuläge och målen för affärsverksamhet • Målen (innehållsmarknadsföring) och mätarna • Kundpersonas och köpstig • Innehåll (och kärnbudskap/-historia) • Kanaler • När, hur och vem • Mätning, uppföljning och analysering 5. Övningsuppgifter, aktivitet och attityd samt själv- och kollegialutvärdering inverkar höjande eller sänkande (not translated)

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Ryhmä
    • PO5
    • CONTACT
    • VM5
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Work and Study, eller arbetsprov (not translated)

    Opettaja

    Marina Karlqvist, Maria Vickholm, Susanne Nyholm

    Paikkoja

    15 - 30

    Arviointitavat

    Vitsord 1

    Studeranden kan med hjälp tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en svag helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan med hjälp generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har just inte utvecklats. Konceptförslagen är framtagna utan en förståelse för kontexten eller för det insamlade datamaterialet. Har bidragit med sin del till konceptet men resultatet är svagt. Har gjort ett koncept som till en del motsvarar briefen men i konceptet finns vissa brister. Har för det mesta deltagit i projektet och har hållit deadlinen för det mesta.



    Vitsord 3

    Studeranden kan tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan skapa innehåll. Studeranden kan generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och en veckling kan skönjas. Studeranden kan påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Har bidragit med sin del till konceptet och resultatet är bra. Har gjort ett koncept som motsvarar briefen men konceptet kunde ha utvecklats. Har deltagit i projektet och har hållit deadlinen.

    Vitsord 5

    Studeranden kan självständigt tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en mycket bra helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan skapa betydelsefullt och flytande innehåll. Studeranden kan självständigt generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och utvecklats. Studeranden kan på ett utmärkt sätt påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Studeranden har bidragit till konceptet utöver sin egen del, har tagit ansvar och sett helheter. Har gjort ett fullständigt koncept som motsvarar briefen och kan användas som sådan. (not translated)

    Koulutus

    VIMA Degree Programme in Sales and Visual Marketing

    T&K-osuus

    10.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5