•   Sales and Marketing 2 SAL2LP202-3008 24.08.2020-18.12.2020  5   (LP3KV) +-
    Osaamistavoitteet
    B to B -myynti
    asiakkaan kohtaaminen ja neuvottelutaidot
    asiakkaan ostokäyttäytyminen
    asiakaskokemus
    monikanavaosaaminen
    markkinointi ja brändien kehittäminen ja
    johtaminen sekä viestintä.
    Sisältö
    Myynnin ja markkinoinnin prosessit
    Asiakkaan kohtaaminen ja neuvottelutaidot
    Asiakkuudet, monikanavaosaaminen, kannattavuus
    Asiakkaan ostokäyttäytyminen ja asiakaskokemus
    Brändien kehittäminen ja johtaminen
    Markkinointiviestintä
    Myyntityö ja markkinointi verkossa (mahdolliset sertifikaatit)
    Myynnin ja markkinoinnin tavoitteet, budjetointi ja seuranta
    Myynnin ja markkinoinnin analyysit ja työkalut (mahdolliset sertifikaatit)
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tuntee joitakin myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteitä ja prosesseja. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan myyntitilanteessa, mutta tarvitsee vielä tukea neuvottelutaidoissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä vähäisessä määrin. Hän osaa nimetä joitakin asiakasryhmiä ja hyödyntää eri markkinointikanavia ohjatusti.

    Opiskelijalla on peruskäsitys brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksestä kysynnän luomisessa. Hän osaa jonkin verran kuvailla verkossa tapahtuvaa myyntiä ja markkinointia. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille tavoitteita ohjatusti ja seurata toimenpiteiden onnistumista annettujen mittareiden avulla. Hän tunnistaa joitakin myyntiin ja markkinointiin liittyviä perusanalyyseja ja –työkaluja. Opiskelija tuntee sopimus- ja markkinointijuridiikan keskeiset käsitteet, mutta ei osaa niitä käyttää oma-aloitteisesti oikeissa yhteyksissä.

    Opiskelija osallistuu melko passiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin ja tarvitsee tukea muilta.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tuntee myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteet ja prosessit melko hyvin. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan ja neuvottelemaan myyntitilanteessa kohtuullisen itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa joitakin asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa nimetä erilaisia asiakkuuksia ja jossain määrin hyödyntää eri markkinointikanavia kohderyhmä ja kannattavuus huomioiden.

    Opiskelija ymmärtää brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksen kysynnän luomisessa ja imagon rakentamisessa melko hyvin. Hänellä on verrattain hyvä käsitys verkossa tapahtuvasta myynnistä ja markkinoinnista. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille melko täsmällisiä, relevantteja tavoitteita ja seurata toimenpiteiden onnistumista annettujen mittareiden avulla. Hän tuntee myyntiin ja markkinointiin liittyvät perusanalyysit ja –työkalut jokseenkin hyvin ja osaa valita niistä sopivimmat käsillä olevaa tehtävää varten.

    Opiskelija osallistuu melko aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin ja osaa toimia itsenäisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija tuntee myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteet ja prosessit erinomaisesti. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan ja neuvottelemaan myyntitilanteessa itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin. Hän osaa nimetä erilaisia asiakkuuksia ja hyödyntää eri markkinointikanavia kohderyhmä ja kannattavuus huomioiden.

    Opiskelija ymmärtää brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksen kysynnän luomisessa ja imagon rakentamisessa hyvin. Hänellä on erittäin hyvä käsitys verkossa tapahtuvasta myynnistä ja markkinoinnista. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille täsmällisiä, relevantteja ja mitattavia tavoitteita ja seurata toimenpiteiden onnistumista budjetoinnin ja valittujen mittareiden avulla. Hän tuntee myyntiin ja markkinointiin liittyvät perusanalyysit ja –työkalut hyvin ja osaa valita niistä sopivimmat käsillä olevaa tehtävää varten.

    Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin, osaa toimia itsenäisesti ja tarvittaessa hän tukee muuta ryhmää.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tutkiva ja kehittävä oppiminen:
    Projekti
    Etätyöskentely (Zoom, Teams)
    Itsenäinen ja ohjattu ryhmätyöskentely
    Lähiopetus (luennot, workshopit, tutoriaalit)
    Vierailijaluennoitsija

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Lukupiirin kirjat ja artikkelit
    Tuntimateriaali

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Työelämäyhteydet

    Workshopit ja vierailuluennoitsijat yrityksistä ja organisaatioista. Työelämälähtöiset tehtävät ja toimeksiannot.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Vierailuluennoitsijoita kansainvälisistä organisaatioista, kansainvälinen oppimateriaali.

    Ajoitus

    24.08.2020 - 18.12.2020

    Oppimistehtävät

    Suullisia ja kirjallisia oppimistehtäviä opettajan toimeksiantojen mukaan.

    Ilmoittautumisaika

    15.06.2020 - 28.08.2020

    Aikataulu

    Luennot (etä ja lähi) keskiviikkoisin ja torstaisin

    Ryhmä
    • LP3KV
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opinnollistaminen tai näyttö

    Opettaja

    Maria Vickholm, Juhana Isohanni

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Nykytila-analyysi, 15 %, 0-5
    Kampanjasuunnitelma, 20%, 0-5
    Kampanjan toteutus, 30 %, 0-5
    Kampanjan loppuraportti & esitys, 20%, 0-5
    Tentti, 15 %, 0-5
    Google sertifikaatti, Hyväksytty / Hylätty
    Lukupiirit, Hyväksytty / Hylätty

    HUOM! Google sertifikaatin ja Lukupiirien hyväksytty suoritus on edellytys arvosanaan.

    Koulutusohjelma

    LIIPO Degree Programme in Business Management

    T&K-osuus

    5 op

    Arviointitavat

    H-5