•   Sales and Marketing 1 SAL2LP201-3014 22.08.2022-16.12.2022  5   (LP3KV, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    B to B -myynti, asiakkaan kohtaaminen ja neuvottelutaidot, asiakkaan ostokäyttäytyminen, asiakaskokemus, monikanavaosaaminen, markkinointi ja brändien kehittäminen ja johtaminen sekä viestintä. Juridiikan osuudessa sopimus- ja markkinointioikeus.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä moduuli on osa Porvoo Campuksen osaamisperustaista opetussuunnitelmaa. Moduulin sisällöt toteutetaan lukukausiprojekteissa. Ajoitus: 3. lukukausi
    Sisältö
    Myynnin ja markkinoinnin prosessit
    Asiakkaan kohtaaminen ja neuvottelutaidot
    Asiakkuudet, monikanavaosaaminen, kannattavuus
    Asiakkaan ostokäyttäytyminen ja asiakaskokemus
    Brändien kehittäminen ja johtaminen
    Markkinointiviestintä
    Myyntityö ja markkinointi verkossa (mahdolliset sertifikaatit)
    Myynnin ja markkinoinnin tavoitteet, budjetointi ja seuranta
    Myynnin ja markkinoinnin analyysit ja työkalut (mahdolliset sertifikaatit)
    Sopimus- ja markkinointioikeus, tietosuoja-asetus
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tuntee joitakin myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteitä ja prosesseja. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan myyntitilanteessa, mutta tarvitsee vielä tukea neuvottelutaidoissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä vähäisessä määrin. Hän osaa nimetä joitakin asiakasryhmiä ja hyödyntää eri markkinointikanavia ohjatusti.

    Opiskelijalla on peruskäsitys brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksestä kysynnän luomisessa. Hän osaa jonkin verran kuvailla verkossa tapahtuvaa myyntiä ja markkinointia. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille tavoitteita ohjatusti ja seurata toimenpiteiden onnistumista annettujen mittareiden avulla. Hän tunnistaa joitakin myyntiin ja markkinointiin liittyviä perusanalyyseja ja –työkaluja.

    Opiskelija tuntee sopimus- ja markkinointijuridiikan keskeiset käsitteet, mutta ei osaa niitä käyttää oma-aloitteisesti oikeissa yhteyksissä. Opiskelijalla on perustiedot kuluttajansuojalaista ja markkinoinnin perussäännöistä. Hänellä on jotain tietoa sopimusoikeudesta, mutta tiedon soveltaminen on heikkoa. Hän tietää mikä on tietosuoja-asetus.

    Opiskelija osallistuu melko passiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin ja tarvitsee tukea muilta.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tuntee myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteet ja prosessit melko hyvin. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan ja neuvottelemaan myyntitilanteessa kohtuullisen itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa joitakin asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa nimetä erilaisia asiakkuuksia ja jossain määrin hyödyntää eri markkinointikanavia kohderyhmä ja kannattavuus huomioiden.

    Opiskelija ymmärtää brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksen kysynnän luomisessa ja imagon rakentamisessa melko hyvin. Hänellä on verrattain hyvä käsitys verkossa tapahtuvasta myynnistä ja markkinoinnista. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille melko täsmällisiä, relevantteja tavoitteita ja seurata toimenpiteiden onnistumista annettujen mittareiden avulla. Hän tuntee myyntiin ja markkinointiin liittyvät perusanalyysit ja –työkalut jokseenkin hyvin ja osaa valita niistä sopivimmat käsillä olevaa tehtävää varten.

    Opiskelija käyttää yleisimpiä sopimus- ja markkinointioikeuden termejä oikein ja oikeissa asiayhteyksissä. Hän tuntee kuluttajansuojalain ja markkinoinnin perussäännöt siten, että pystyy soveltamaan niitä tavanomaisiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät tiedot sopimusoikeudesta, ja hän pystyy myös laatimaan yksinkertaisia sopimuksia ja arvioimaan sopimusten sisältöä. Hän osaa nimetä vaikutuksia, joita tietosuoja-asetuksella on erityisesti markkinoinnissa.

    Opiskelija osallistuu melko aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin ja osaa toimia itsenäisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija tuntee myynnin ja markkinoinnin keskeiset käsitteet ja prosessit erinomaisesti. Hän pystyy kohtaamaan asiakkaan ja neuvottelemaan myyntitilanteessa itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin. Hän osaa nimetä erilaisia asiakkuuksia ja hyödyntää eri markkinointikanavia kohderyhmä ja kannattavuus huomioiden.

    Opiskelija ymmärtää brändin kehittämisen ja markkinointiviestinnän merkityksen kysynnän luomisessa ja imagon rakentamisessa hyvin. Hänellä on erittäin hyvä käsitys verkossa tapahtuvasta myynnistä ja markkinoinnista. Opiskelija osaa asettaa myynnille ja markkinoinnille täsmällisiä, relevantteja ja mitattavia tavoitteita ja seurata toimenpiteiden onnistumista budjetoinnin ja valittujen mittareiden avulla. Hän tuntee myyntiin ja markkinointiin liittyvät perusanalyysit ja –työkalut hyvin ja osaa valita niistä sopivimmat käsillä olevaa tehtävää varten.

    Opiskelija käyttää opinnoissa läpikäytyjä sopimus- ja markkinointioikeuden termejä luontevasti ja oikeissa yhteyksissä. Hän osaa ratkaista kuluttajansuojalain ja markkinoinnin juridisia ongelmia soveltaen lainsääntöä. Opiskelijalla on erinomaiset tiedot sopimusoikeudesta, hän osaa laatia toimivia sopimuksia ja arvioida kriittisesti sopimusten sisältöä. Hän osaa ehdottaa tietosuoja-asetuksen aiheuttamia toimintatarpeita organisaation toimintaan.

    Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmän työskentelyyn ja luovaan prosessiin, osaa toimia itsenäisesti ja tarvittaessa hän tukee muuta ryhmää.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tutkiva ja kehittävä oppiminen:
    Etätyöskentely (Zoom, Teams)
    Projekti
    Itsenäinen ja ohjattu ryhmätyöskentely
    Lähiopetus (luennot, workshopit, tutoriaalit)
    Vierailijaluennoitsijat

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Lukupiirissä listatut kirjat ja artikkelit
    Tuntimateriaalit

    Työelämäyhteydet

    Workshopit ja vierailuluennoitsijat yrityksistä ja organisaatioista. Työelämälähtöiset tehtävät ja toimeksiannot.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Markkinoinnin tentti
    Juridiikan tentti, uusintatentti

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Vierailuluennoitsijoita kansainvälisistä organisaatioista, kansainvälinen oppimateriaali.
    Sopimusoikeus kansainvälinen oikeudenala

    Ajoitus

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Suullisia ja kirjallisia oppimistehtäviä opettajan toimeksiantojen mukaan. Juridiikan tehtävät: sopimusneuvottelutehtävä kuluttajansuojatehtävä

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Luennot (etä ja lähi) keskiviikkoisin ja torstaisin.

    Ryhmä
    • LP3KV
    • LP3MY
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opinnollistaminen tai näyttö.

    Opettaja

    Kirsi Ola, Maria Vickholm, Juhana Isohanni

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    Myynti ja markkinointi-osuuden osuus arvioinnista 50% ja juridiikan osuus on 50 %.

    Myynti ja markkinointi:
    Tentti

    Tehtävät

    Google sertifikaatin palautus

    Lukupiirien hyväksytty suoritus

    Juridiikan osuuden arviointi:
    tehtävät 40%
    tentti 60%

    Koulutus

    LIIPO Degree Programme in Business Management

    T&K-osuus

    5.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5