Online Zoom. Toteutustapa on yhteisöllinen ja keskusteleva. Luennot ovat tiiviitä ja työskentelyn aiheisiin johdattelevia. Jos opiskelija ei pääse osallistumaan yhteisölliseen työskentelyyn, hän voi panostaa vahvemmin kirjallisiin tehtäviin. Pedagoginen lähestymistapa on flipped learning = käänteinen oppiminen. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen ennen yhteisöllistä työskentelyä. Yksilöllinen tiedonhaku on osa arviointia. Kaikissa tehtävissä on oleellista vertailu ja pohdinta käytännön ja alan kirjallisuuden välillä. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, koordinointikykyä ja joustavuutta.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä (Oppimistehtävät 1a ja1b). Ohjeet lähetetään opiskelijoille myös s-postitse ennen opintojakson alkua. Ennakkotehtävän lukemisto löytyy kohdasta "Oppimateriaali"
1. Työn muutokseen liittyvä kirjallisuus (kaikki löytyvät sähköisinä, jos linkki ei toimi, hae nimellä)
· Deloitte (2021) The future of work is here
· Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation? Technological forecasting and social change, 114, 254-280.
· Kilpi, ed (2016) Perspectives on new work. Sitra Studies 114. Perspectives on new work
· Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla: skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Työelämä 2030
· Lane, M. & A. Saint-Martin (2021), "The impact of Artificial Intelligence on the labour market What do we know so far?", OECD Social, Employment and Migration Working Papers, No. 256, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/7c895724-en.
· McKinsey 2021: The future of work after Covid The future of work after Covid
· MIT (2020): The work of the future
· Ranki, Sinimaaria, 2023. HELP-katsaus : Työelämän muutosnäkymät. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-067-6
· Työ- ja Elinkeinoministeriö 2021: Tekoäly 4.0. Ensimmäinen väliraportti: käynnistysvaiheesta toteutusvaiheeseen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2020:29.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-643-7, Tekoäly 4.0
2. Organisaatioista ja organisoitumisesta esim:
• Child, J. 2015. Organization: Contemporary Principles and Practice, 2nd Edition. Wiley 2015
• Clegg, Hardy, Lawrence & Nord. The SAGE Handbook of Organization Studies. Second Edition
• Clegg, Kornberger, Pitsis, Mount. 2019. Managing & organizations: an introduction to theory and practice
• Luhman, John T. ; Cunliffe, Ann L. 2013. Key concepts in organization theory
• Hatch, Mary Jo. 2018. Organization theory: modern, symbolic, and postmodern perspectives
• Miles, J. A. 2012: Management and Organization Theory: A Jossey-Bass Reader
• Miles, J. A. 2014. New Directions in Management and Organization Theory
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
16.01.2023 - 17.03.2023
Oppimistehtävä 1: Omat oppimistavoitteet, työn muutos ja kehittäminen a. Opiskelija kuvailee kurssikuvauksen ja oman työn ja ammatillisten kehittymistavoitteidensa pohjalta oppimistavoitteitaan kurssilla. b. Opiskelija lukee kirjallisuuslistalta kattavasti/valikoiden itseään kiinnostavia artikkeleita/raportteja, jotka koskevat työn muutosta, ja peilaa omaa osaamistaan, potentiaaliaan, työtään ja työyhteisönsä toimintatapoja ja kehitystä niihin. Pohdinta kootaan vapaamuotoiseen ajatuskarttaan (mindmap). Lähteet merkitään viitteinä ja kootaan lähdeluetteloon (ks. HH raportointiohjeet tai LibGuide) Tuotokset palautetaan Moodleen ja niitä käydään läpi yhteisöllisesti keskustellen. c. Jatkotehtävänä aineiston pohjalta uudempien teknologioiden kuten tekoälyn ja robotiikan merkityksen pohtiminen oman osaamisen/työn/toimialan kannalta. Ohjeistetaan ensimmäisessä tapaamisessa ja Moodlessa. Oppimistehtävät 2: Organisaatiomallien ja organisoitumisen tarkastelu, vertailu ja arviointi Tuntitehtäviä ryhmissä, vapaamuotoisia lyhyitä esityksiä tuntien aikana, tuotokset esim. tiivistelmät, taulukot, mindmapit, pp ym. dokumentoidaan Moodleen. Opiskelijat valmistautuvat yhteissessioiden aiheisiin hakemalla tietoa, lukemalla kirjallisuutta ja palauttamalla muistiinpanonsa yksilöinä Moodleen. a. Tarkastellaan oman tai itselle tutun organisaation organisoitumista, toimivuutta ja jännitteitä. Valitaan vertailukohteiksi 1-2 muuta yritystä tai organisaatiota, joiden toimintatavoista itsellä on tai on yleisesti saatavilla tietoa esim. talousalan lehdissä. Valitut organisaatiot ovat mielellään kasvavia, kehittyviä ja menestyviä. Vertailut kootaan esim. vapaamuotoisiin taulukoihin. b. Tarkastellaan itseorganisoituvien/-ohjautuvien organisaatioiden toimintaa ja vertaillaan esim. oman organisaation toimintaan. Tarkastelun pohjalta arvioidaan organisoitumismallien tehokkuutta, tuloksellisuutta ja mielekkyyttä. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 3: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, Yksilö/ryhmätoteutus (1-5 opiskelijaa) valitussa työorganisaatiossa, suullinen esitys 10-15 min (max) tai kirjallinen raportointi (max 5 sivua). Käytäntöä peilataan kattavasti alan kirjallisuuteen. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 4: Oma ”take-away” kurssilta, oman oppimisen arviointi peilaten kurssitavoitteisiin, alan kirjallisuuteen, omaan työtilanteeseen/työelämään tai yrityksiin yleensä, raporttina, max 1x A4 tai pp ja videona, max 10 min. Lähteet ja viitteet merkitään. Tavoitteena on tehdä näkyväksi omaa osaamistaan ja koota kurssilta itselle ja omaa työtä varten merkityksellisiä asioita, linkkejä, kirjavinkkejä yms, joita voi hyödyntää työelämässä.
02.01.2023 - 13.01.2023
Eija Kärnä
15 - 30
LUJOM Degree Programme in Business Development and Leadership, LITEM Degree Programme in Business Technologies, PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development
5 op
H-5