Opintojakso toteutetaan 1. periodilla tiistai-iltaisin klo 17.40 – 20.30 lähi- tai virtuaalityöskentelynä koronatilanteesta riippuen. Ohjaajana Eija Kärnä. Toteutustapa on yhteisöllinen ja keskusteleva. Luennot ovat tiiviitä ja työskentelyn aiheisiin johdattelevia. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen sekä tehtäviin valmistautumista ennen lähiopetusta. Jos opiskelija ei pääse osallistumaan yhteisölliseen työskentelyyn, hän voi täydentää suorituksiaan sopimuksen mukaan tai panostaa vahvemmin kirjallisiin tehtäviin.
Tapaamisten välissä opiskelijat tekevät pääosin tiedonhakua yksilöinä, mutta myös tiedonvaihtoa ryhmässä. Kaikissa tehtävissä on oleellista yhteisöllinen vertailu ja pohdinta, käytännön ja alan kirjallisuuden välillä. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, koordinointikykyä ja joustavuutta.
Ennakkotehtävään liittyvä kirjallisuus. Aiheena: Työn muutos (kaikki löytyvät sähköisinä)
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa tai aikana:
· Alasoini, T. & Houni, P. (toim.) 2019. Work up! Tulevaisuuden työ. TEM oppaat ja muut julkaisut 3/2019, verkkojulkaisu.
· Brynjolfsson, E. & McAfee, A. 2014. The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New York, NY, US: W W Norton & Co. e-kirja: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/622156/mod_resource/content/1/Erik-Brynjolfsson-Andrew-McAfee-Jeff-Cummings-The-Second-Machine-Age.pdf
· Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation? Technological forecasting and social change, 114, 254-280.
· Kilpi, ed (2016) Perspectives on new work. Sitra Studies 114. https://www.sitra.fi/en/publications/perspectives-new-work/
· Koski, O. & Husso, K. (toim.). 2018. Tekoälyajan työ: neljä näkökulmaa talouteen, työllisyyteen, osaamiseen ja etiikkaan. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 19/2018.
· McKinsey 2017: Jobs lost, jobs gained: Workforce transitions in a time of automation.
· Toiminen, M. (toim.) 2017. Välähdyksiä tulevaisuudesta, Sitran ja Telan julkaisu. Mindmill Network.
· World Economic Forum 2018: The Future of Jobs report.
Lisäksi opintojakson aika muuta soveltuvaa kirjallisuutta ja ajankohtaismateriaalia.
Vierailuluento, vahvistetaan myöhemmin. Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työelämäkonteksteihin ja organisaatioihin.
Pasilan toimipiste
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia ja yhteisöllisiä työskentelypajoja, joissa työskentelyä arvioidaan. Suulliset suoritukset voi korvata kirjallisilla reflektioraporteilla sopimuksen mukaan.
Suomi
Osa käsiteltävistä case -organisaatioista on kansainvälisiä.
25.08.2020 - 16.10.2020
Kaikissa tehtävissä on oleellista peilata käytäntöä alan kirjallisuuteen pohtien. Käytetyt lähteet merkitään sekä viitteinä asiayhteyksien kohdalle että erilliseen lähdeluetteloon HH raportointiohjeiden mukaisesti. Oppimistehtävä 1 Ennakkotehtävä: Omat oppimistavoitteet, oma työ ja työn muutos Opiskelija tutustuu kurssikuvaukseen ja kirjallisuuteen ja kuvailee näiden sekä oman työn ja ammatillisten kehittymistavoitteidensa pohjalta oppimistavoitteitaan kurssilla. Opiskelija lukee kirjallisuuslistalta kattavasti/valikoiden itseään kiinnostavia artikkeleita/raportteja, jotka koskevat työn muutosta, ja peilaa omaa osaamistaan, potentiaaliaan, työtään ja työyhteisönsä toimintatapoja niihin. Pohdinta kootaan vapaamuotoiseen ajatuskarttaan (mindmap). Tuotokset tuodaan ensimmäiselle tapaamiskerralle ja niitä käydään läpi yhteisöllisesti keskustellen. Jatkotehtävänä oman työnhallinnan mallin luominen (palautus moodleen). Oppimistehtävä 2: Tuntitehtäviä pienryhmissä. Organisaatiomallien ja organisoitumisen tarkastelua, vertailua ja arviointia. Omien organisaatioiden ohella tarkasteluun valitaan vertailukohteiksi 1-2 muuta yritystä tai organisaatiota, joiden toimintatavoista on yleisesti saatavilla tietoa esim. talousalan lehdissä. Valitut organisaatiot ovat mielellään menestyviä ja kasvavia. Vertailut kootaan esim. vapaamuotoisiin taulukkoihin. Vertailun pohjalta arvioidaan organisoitumismallien tehokkuutta, tuloksellisuutta ja mielekkyyttä. Vapaamuotoisia lyhyitä esityksiä tuntien aikana, fläppi- yms tuotokset liitetään Moodleen. Oppimistehtävä 3: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, Yksilö/ryhmätoteutus (1-5 opiskelijaa) valitussa työorganisaatiossa, suullinen esitys 10-15 min TAI kirjallinen raportointi (max 5 sivua). Käytäntöä peilataan kattavasti alan kirjallisuuteen. Oppimistehtävä 4: Yksilö-tai pienryhmäreflektio (max 3 opiskelijaa). Kurssisisältöjen pohdinta käytäntöön ja kirjallisuuteen peilaten. Oman oppimisen arviointi kurssin tavoitteisiin peilaten. Kunkin opiskelijan itsereflektio pitää tehdä näkyväksi. Lisäksi: Oman oppimisen arviointitehtävä tehdään E-lomakkeella. Oman oppimisen arvioinnin lisäksi tehtävä toimii opintojaksopalautteena.
15.06.2020 - 28.08.2020
Aikataulu
V1: Ennakkotehtävä: Oma työ, työn muutos, työn hallinta ja kehittäminen
V2: Muuttuvat käsitykset organisaatiosta
V3: Organisaatioista organisoitumiseen
V4: Toimijuus ja itseohjautuvuus
V5: Yhteisöllinen kehittäminen ja arvon tuottaminen
V6: Organisaation kehittämismenetelmiä
V7: Osallistumisen, vuorovaikutuksen ja eettisten toimintatapojen edistäminen
V7-8: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, opiskelijoiden esityksiä, oppimisen arviointia / Kehittämisraporttien palautus (jos ei esitetty suullisesti)
V8: Oman oppimisen reflektio kirjallisuuteen peilaten raporttina JA e-lomakkeena HH ohjeiden mukaisesti.
Tehtävien viimeinen palautusaika tarkemmin sovittavana ajankohtana.
Ahot tai opinnollistaminen.
Eija Kärnä
15 - 40
LUJOM Degree Programme in Business Development and Leadership, LITEM Degree Programme in Business Technologies, PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development
0.00 op
0.00 op
H-5