Modulens kompetenser integreras i terminsprojekt och/eller i andra moduler. I tillämpningarna används bl.a. följande inlärningsmetoder:
Forskande och utvecklande inlärning
Självständigt arbete och grupparbete, närundervisning
Multimodal inlärning
Företagsbesök och andra besök vid behov och om möjligt
Utvärdering av egen och gruppens inlärning (not translated)
Digitalt material på webben och Moodle
Autentiskt material från affärslivet (not translated)
Företagsbesök, gästföreläsare och samarbete med företag och nordiska organisationer. företagslivet,arbetslivskultur, marknadsföring och försäljning i Norden - aktuella branschenliga teman och material (not translated)
Porvoo Campus
Skirfltig tenta 7.12., omtenta 17.12.2021
Muntlig tenta 14.12.2021 - omtentor i januari 2022 (not translated)
Nordiskt material, nordiska gästföreläsare och samarbete med nordiska organisationer. (not translated)
23.08.2021 - 17.12.2021
Inlärningsuppgift 1: Nordiskt affärsliv: seminarier/webinarier/podcasts, individuellt, 1-5, 10% Inlärningsuppgift 2: Aktuellt inom branschen och branschordlista, individuellt 20% Inlärningsuppgift 3: Mötessimulation, grupparbete, 10% Inlärningsuppgift 4: Projektkommunikation, individuellt, 1-5, 10% (version 1 och version 2) De uppgifter som är försenade bedöms med -1 av vitsordet. Skriftligt slutprov: 20 % av kursbetyget och skriftliga färdigheter i examensbetyget Muntligt slutprov: 30% av kursbetyget och muntliga färdigheter i det andra inhemska språket i examensbetyget. (not translated)
14.06.2021 - 20.08.2021
Preliminärt program
24.8 Kursintroduktion, Nordiska fenomen, företag, affärslivet osv.
31.8 Nordiska affärskulturer, Finland vs. Sverige, podcast om affärskulturer
7.9 Texter om Norden: läs på förhand, presentera och diskutera (online)
14.9 Att sälja och marknadsföra i Norden, Uppgift 1: Seminarier/podcasts/webinarier – lämnas in
21.9. Nordiska varumärken, arbetgivarvarumäken
28.9 Branschnytt och egna ordlistor, arbeta med Uppgfit 2 (inga timmar)
5.10 Möteskultur – teori, fraseologi och terminologi
12.10 Möteskultur – teori, fraseologi och övningar, simulationer
Vecka 42 Learning camp 3 – ingen svenska
26.1 0 Mötesdokumentation, konsultation med grupprer; Uppgift 3 Mötessimulation, lämnas in 30.10
2.11 Att skriva pressmeddelande och korta texter
9.11 Att skriva rapport, projektkommunikation
16.11 Korta effektiva presentationer, reklam i Norden, Projektkommunikation
23.11 Marknadskanaler & statistik, Projektkommunikation
30.11 Att skriva och beskriva, Lämna in uppgift 5 första versionerna
7.12 Lämna in version 2 av uppgfit 5, Skriftlig tentamen 9.30 – 10.30
14.12 Muntlig tentamen
grupp 1 8:00, grupp 2 8:40, grupp 3: 9:20, grupp 4 9:40, grupp 5: 10:20, grupp 6 10:40
17.12 Möjlighet till 17.12 kl 11 - 12 (not translated)
Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren Riitta Forsnabba.
Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren Riitta Forsnabba. (not translated)
Liisa Wallenius, Marina Karlqvist
15 - 40
kontinuerlig bedöming på timmarna (jatkuva näyttö kurssin lähiopetuksessa)
osaamisperusteinen arviointi
Inlärningsuppgift 1: Nordiskt affärsliv: seminarier/webinarier/podcasts, individuellt, 1-5, 10%
Inlärningsuppgift 2: Aktuellt inom branschen och branschordlista, individuellt 20%
Inlärningsuppgift 3: Mötessimulation, grupparbete, 10%
Inlärningsuppgift 4: Projektkommunikation, individuellt, 1-5, 10% (version 1 och version 2)
De uppgifter som är försenade bedöms med -1 av vitsordet.
Skriftligt slutprov: 20 % av kursbetyget och skriftliga färdigheter i examensbetyget
Muntligt slutprov: 30% av kursbetyget och muntliga färdigheter i det andra inhemska språket i examensbetyget (not translated)
VIMA Degree Programme in Sales and Visual Marketing
5.00 op
0.00 op
H-5