Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3232
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 15.05.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 1 - 250
- Koulutus
- AVO Avoin ammattikorkeakoulu
- TRALI Tradenomi liiketalous
- TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- RESRU Ruokatuotannon johtaminen
- LIIKO Liikunnanohjaaja
- MEDIA Medianomi, journalismi
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Joustavasti opiskelijan omaan aikataluun sopien lukukauden aikana.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
Esimerkiksi jokin seuraavista:
Bergström S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2015 tai uudempi painos.
Kotler, P. Principles of marketing. 2017 tai uudempi painos.
Armstrong, G., Kotler, P. Principles of marketing. 2016 tai uudempi painos.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tämä on näyttö- eli DEMO-toteutus opiskelijoille, jotka jo osaavat opintojaksolla opittavat tiedot ja taidot. Tämä toteutus on vain näyttöjen tekemistä varten eikä sisällä opetusta.
Työelämäyhteydet
Käytännön yritystoimintaan perehtyminen aiemmin hankitun osaamisen pohjalta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Näyttötoteutuksessa ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Mahdolliset kansainväliset lähteet ja kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Osallistuminen opintojakson lähi- tai virtuaalitoteutukseen sekä opinnollistaminen.
Oppimistehtävät
Näyttötehtävä, jossa käydään läpi segmentointia, asiakkaan tarpeita, asiakaprofiilin rakentamista ja markkinointimixiin liittyviä kilpailukeinoja (tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, ihmiset, prosessit ja palveluympäristö / fyysiset todisteet)
Arviointitavat
Näyttötehtävä visuaalisena, selostettuna esityksenä tai pitkänä raporttina. Arvioidaan asteikolla 0-5.
Näytöstä saatua hyväksyttyä arvosanaa ei voi poistaa, eikä sitä voi mennä korottamaan muulle opintojakson toteutukselle. Mikäli näyttö saa arvosanan 1-2, opiskelija voi päättää, kirjataanko arviointi. Mikäli arviointia ei kirjata, opintojakso tulee suorittaa lähi- tai virtuaalitoteutuksella. Mikäli näyttö arvioidaan arvosanoilla 3-5, arvosana kirjataan automaattisesti.