Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3232

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 15.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
12.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
1 - 250
Koulutus
AVO Avoin ammattikorkeakoulu
TRALI Tradenomi liiketalous
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
RESRU Ruokatuotannon johtaminen
LIIKO Liikunnanohjaaja
MEDIA Medianomi, journalismi
Opettajat
Anu Seppänen
Ryhmät
DEMO
Näyttö
Opintojakso
MAR001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Joustavasti opiskelijan omaan aikataluun sopien lukukauden aikana.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.

Oppimateriaalit

Esimerkiksi jokin seuraavista:
Bergström S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2015 tai uudempi painos.
Kotler, P. Principles of marketing. 2017 tai uudempi painos.
Armstrong, G., Kotler, P. Principles of marketing. 2016 tai uudempi painos.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tämä on näyttö- eli DEMO-toteutus opiskelijoille, jotka jo osaavat opintojaksolla opittavat tiedot ja taidot. Tämä toteutus on vain näyttöjen tekemistä varten eikä sisällä opetusta.

Työelämäyhteydet

Käytännön yritystoimintaan perehtyminen aiemmin hankitun osaamisen pohjalta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttötoteutuksessa ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Mahdolliset kansainväliset lähteet ja kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Osallistuminen opintojakson lähi- tai virtuaalitoteutukseen sekä opinnollistaminen.

Oppimistehtävät

Näyttötehtävä, jossa käydään läpi segmentointia, asiakkaan tarpeita, asiakaprofiilin rakentamista ja markkinointimixiin liittyviä kilpailukeinoja (tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, ihmiset, prosessit ja palveluympäristö / fyysiset todisteet)

Arviointitavat

Näyttötehtävä visuaalisena, selostettuna esityksenä tai pitkänä raporttina. Arvioidaan asteikolla 0-5.

Näytöstä saatua hyväksyttyä arvosanaa ei voi poistaa, eikä sitä voi mennä korottamaan muulle opintojakson toteutukselle. Mikäli näyttö saa arvosanan 1-2, opiskelija voi päättää, kirjataanko arviointi. Mikäli arviointia ei kirjata, opintojakso tulee suorittaa lähi- tai virtuaalitoteutuksella. Mikäli näyttö arvioidaan arvosanoilla 3-5, arvosana kirjataan automaattisesti.

Siirry alkuun