•   Customer Insight and Marketing MAR001HH1A-3217 12.01.2026-15.05.2026  5   (REB1HA1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Toteutus vain Work&Study -opiskelijoille, näyttömuotoinen toteutus.

    Itsenäinen opiskelu ja opitun soveltaminen omalle työpaikalle/kohdeyritykseen.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    - Opettajan luentomateriaalit videona ja pdf-tiedostoina.
    - Yrityksen asiakasmarkkinointi (Bergström & Leppänen 2015 tai uudempi), saatavilla Haaga-Helian kirjastosta painettuna ja e-kirjana.
    - Suositeltava tukiteos on Consumer Behavior (Solomon 2015 tai uudempi), saatavilla Haaga-Helian kirjastosta painettuna ja e-kirjana.

    Työelämäyhteydet

    Hospitality-alaan liittyvät esimerkit, tehtävissä sovelletaan opittua valittuihin kohdeyrityksiin.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opinnoissa hyödynnetään kansainvälisiä esimerkkejä.

    Ajoitus

    12.01.2026 - 15.05.2026

    Oppimistehtävät

    1. Käsitetehtävä, yksilötyö 2. Käytäntöön soveltava yksilö- tai parityö asiakasymmärryksestä ja markkinoinnin kilpailukeinoista

    Aikataulu

    Osallistuminen 1. kerran infotilaisuuteen, 2. kerran välitsekkiin ja 3. kerran näyttötilaisuuteen on edellytys tähän W&S-näyttömuotoiseen toteutukseen osallistumiseksi.

    Näiden tilaisuuksien aikataulu Haagan kampuksella päivitetään syksyllä 2024, keväälle 2025.

    Ryhmä
    • REB1HA1
    • WORKSTUDY
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    - suoraan näyttöön meneminen ilman W&S-opinnollistamista omalle työpaikalle
    - päivätoteutukset opintojaksosta
    - monimuotototeutukset opintojaksosta
    - virtuaalitoteutukset opintojaksosta

    Opettaja

    Sonja Haaksluoto

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutus

    RESTO Hospitality and Tourism Management

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5