•   Customer Insight and Marketing MAR001HH1A-3213 18.08.2025-10.10.2025  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus, kahdet viikkotunnit maanantaisin ja torstaisin lukujärjestyksen mukaan.
    Opettajan alustukset teemoihin ja tuntitehtävät.
    Lisäksi kurssin alussa sovittavissa ryhmissä tehdään kaksi oppimistehtävää
    Ohjausta tuntien aikana. Opettajan saa aina kiinni oppimisalustan (Moodle) viestikentän kautta.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Yrityksen asiakasmarkkinointi / Bergström & Leppänen, 2021
    Lisäksi lisämateriaalia halukkaille (tieto löytyy Moodlesta)

    Työelämäyhteydet

    Esimerkit marata-alalta. Mahdollisesti vierailijaluento Oppimistehtävässä tarkastellaan mieluiten marata-alan yritystä

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Käsitentti kurssin viimeisellä viikolla.
    Tentin uusinta Haaga-Helian tutkintosäännön mukaan Haagan kurssin alussa ilmoitettuina päivinä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    18.08.2025 - 10.10.2025

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävä 1 - Asiakasymmärrys: Ostajapersoona ja ostopolku Oppimistehtävä 2: Markkinointimix (7 P) eli markkinoinnin kilpailukeinot Tentti - käsitentti opintojaksoin teemoista. Suoritetaan kurssin päätteeksi kampuksella.

    Ilmoittautumisaika

    11.08.2025 - 15.08.2025

    Aikataulu

    8 viikon kurssi, kahdet viikkotunnit a´3 tuntia lukujärjestyksen mukaisesti. Lähiopetus Haagan kampuksella.
    Tehtävien palautusajankohdat julkaistaan Moodlessa kurssin alkaessa

    Ryhmä
    • CONTACT
    • RE1HA3
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT tai Work&Study - asiasta on sovittava opettajan kanssa mieluusti jo ennen toteutuksen alkua

    Opettaja

    Sari Auranen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Oppimistehtävä 1 / 30 pistettä
    Oppimistehtävät 2 / 40 pistettä
    Tentti / 30 pistettä.
    Max pisteet yhteensä 100 pistettä
    Lopullinen arvosana määräytyy kertyneiden pisteiden perusteella. Arviointitaulukko löytyy kurssin Moodlesta (aukeaa elokuussa viikolla 33)
    Lisäksi joitakin kotitehtäviä, jotka voidaan arvioida hyväksytty/hylätty asteikolla
    Mahdollinen lisäpistetehtävä (info elokuussa kurssin alkaessa)

    Koulutus

    RESTO Hospitality and Tourism Management

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5