•   Customer Insight and Marketing MAR001HH1A-3038 27.03.2023-19.05.2023  5   (ITB2PADIG1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Kurssi on online-tototeutus. Lisäksi tehdään oppimstehtävi (A ja B) ryhmätyönä sekä online- tunneilla on ryhmätyöskentelyä. Toteutus vaatii merkittävästi itseopiskelua.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppikirjana käytetään "Yrityksen asiakasmarkkinointi, Bergström ja Leppänen, 2021". Lisälukemistot ja -materiaalit löytyvät Moodlesta.

    Työelämäyhteydet

    Oppimistehtävä (A ja B) linkitetään yrityselämään.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Toteutuksen lopussa Moodle-tentti, joka pohjautuu oppikirjaan ja kurssimateriaaliin.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Oppikirja on suomeksi, mutta muuta materiaalia voi olla myös englanniksi.

    Ajoitus

    27.03.2023 - 19.05.2023

    Oppimistehtävät

    Opintojaksoon sisältyy ryhmässä tehtävä oppimistehtävä, joka koostuu osioista A ja B. Lisäksi on Moodle-tentti.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2023 - 24.03.2023

    Aikataulu

    Kurssi on jaettu 7 teemaan (teema per kurssiviikko). Osa niistä käsitellään online-tunneilla ja osa jää itseopiskeltavaksi. Aikataulu on suuntaa-antava ja tehty helpottamaan kurssilla työskentelyä.

    Aloitustehtävät on tehtävä on ensimmäisen kurssiviikon aikana (paikan vahvistus).

    Oppimistehtävän (A ja B osat) on palautettava kurssin toiseksi viimeisellä viikolla.

    Moodle-tentti on kurssin viimeisellä viikolla.

    Ryhmä
    • ITB2PADIG1
    • ITB2PAICI1
    • ITB2PAICB1
    • ITB2PASOF1
    • ONLINE
    • EVENING
    Opettaja

    Eira Vatanen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Kurssi arvoidaan asteikolla 1-5. Se koostuu oppimistehtävistä A ja B sekä tentistä.

    Koulutus

    TRATI Business Information Technology

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5