•   Customer Insight and Marketing MAR001HH1A-3033 22.08.2022-14.10.2022  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu it-tradenomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät."

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson kirjalähteet
    Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi Verkko-osoite
    Lisälukemisto
    Kotler, P., Armstrong, G. & Opresnik, M. O. 2018. Principles of marketing. 17 e. Global edition. Harlow, England: Pearson Verkko-osoite
    Armstrong, G. k., Kotler, P. & Opresnik, M. O. 2023. Marketing: An introduction. Fifteenth edition. Global edition. Harlow, England: Pearson

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla käytetään esimerkkejä alan yrityksistä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti järjestetään opintojakson lopuksi Moodlessa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.

    Ajoitus

    22.08.2022 - 14.10.2022

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävät 1 ja 2 tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–30 pistettä T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-40 pistettä Opintojakson tentti, 0-30 pistettä Käsitetentti, sisältää monivalintakysymyksiä Yksilösuoritteinen, suoritetaan opintojakson lopuksi Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön. Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2. Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Aikataulu (alustava), tarkempi aikataulu julkaistaan Mooldessa

    Viikot ovat opetusviikkoja

    Viikko 1 Opintojakson esittely
    Viikko 2 Asiakasymmärrys
    Viikko 3 Tiimitehtävä 1 esitys, markkinointimix, tuote- ja brändi,
    Viikko 4 Hinta, saatavuus ja palveluympäristö
    Viikko 5 Henkilöstö, asiakaspalvelu ja prosessit
    Viikko 6 Markkinointiviestintä
    Viikko 7 Vastuullisuus markkinoinnissa
    Viikko 8 Tiimitehtävä 2 esittäminen, opintojakson tentti


    Kurssin aikataulu löytyy opintojakson esittely välilehdeltä

    Ryhmä
    • CONTACT
    • IT2PADIG1
    • IT2PAICB1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    kts. opintojaksokuvaus

    Opettaja

    Satu Harkki

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:

    90 – 100 5
    80 – 89 4
    70 – 79 3
    60 – 69 2
    50 – 59 1
    alle 50 pistettä hylätty

    Koulutus

    TRATI Business Information Technology

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5