Forskande och utvecklande inlärning
Projekt
Närundervisning
Gästföreläsare
Grupparbete
Självutvärdering
Till ämnet anknytande böcker och artiklar
Företagens webbsidor
Allmänna ekonomiska rapporter och statistiker
Lärarnas material
Material producerat av de studerande
Gästföreläsare, arbetslivsuppgifter.
Porvoo Campus
N/A
21.08.2023 - 15.12.2023
Uppgift 1: Innovationer och företagartest (individuellt) deadline 3.9.2023 . Diskussion kring ämnet 4.9.2023. (10 % av vitsordet) Uppgift 2: Gästföreläsare/reflektion av webinarium (parvis) - deadline 10.12.2023 (10 % av vitsordet). Skaffa en företagare som gästföreläsare. Alternativt går även att delta i ett intressant webinarium kring företagande. Sessionen bör ta 30-45 min inklusive frågor mm. Det är fritt fram bransch, ämne mm. OBS! Det bör framkomma hur de producerar mervärde!! Ni kan välja att intervjua (banda in på förhand) eller ha en live session i Zoom eller på Campus. Boka tid när det passar företagaren (behöver inte vara på våra timmar) någon gång i period 2 (under veckorna 43-49). Om bandat prat så bokas ingen lektionstid (eller 1 gång då alla videon ses) för detta, utan videon läggs i Moodle och studerande bekantar sig med videon på egen tid och fyller i feedbacken. Om man väljer att delta i ett webinarium kan man välja att själv berätta om sina lärdomar live eller banda in. Uppgift 3: LAB 8 verktyg (3 personers team) - deadline 29.10 (20 % av vitsordet). Bekanta er (i team på 3 personer) med LAB 8 verktygen, välj ett verktyg och tillämpa det under en session (1h30 minuter) för andra på Campuset på svenska eller finska samt samla in feedback och gör en rapport kring det hela. Genomföringen sker under veckorna 37-41 (tidpunkten bestäms senast vecka 35). Uppgift 4:Co-innovation builder (projektteam) - deadline 26.11 & 3.12 (20 % av vitsordet). Fyll i Co-Innovation Builder canvasen teamvis (samma team som i Beautysalong projektet), gör en 5-10 minuters slutpresentation av den (på svenska, finska eller engelska) samt bedöm två andra teams slutpresentationer. Tidsmässigt 2 veckor tid att fylla i Co-Innovation Builder canvasen och skapa video av den (närtimmarna till det), 1 vecka feedback samt en lektion att gå igenom feedbacken från andra och reflektera kring uppgiften. Uppgift 5: 40 % Beauty Salong (5 grupper) – innovativa lösningar med mervärde (grupparbete) – ingår ekonomiska uträkningar, presentation (Marina, Sanne, Maria, Katri, Kai) Deadline Uppgift 5.1: 17.9, 5.2: 22.10 & 5.3:19.11.
12.06.2023 - 18.08.2023
Period 1: Måndagar 11-14 i 2621, Period 2: Torsdagar 14-16.45 i 3424
34 Intro (Katri & Kai), Företagsverksamhet wrap up BMC, VPC, ekonomiuppgifter noggrannare (Kai)
35 Repetition av resultat- och balansräkning (Kai) Innovationer & LAB8 verktyg, Service Design, innovativ företagsamhet, Uppgift 3 noggrannare (Katri)
36 Diskussion kring uppgift 1 + hållbarhet/världsläget och företagsverksamhet (Katri & Kai), LAB8 demosession TrendCanvas (Katri)
37 Finansiering Kort- och långtids finansiering (Intro uppgift 5.1 Kai), LAB8 sessioner (alla)
38 Cesimhandledning (genomgång av övningsrundan), LAB8 sessioner
39 LAB8 sessioner, möjlig Cesimhandledning
40 Finansiering (intro uppgift 5.2 Kai), LAB sessioner (alla)
41 LAB8 sessioner, möjlig Cesimhandledning
42 INTENSIVVECKA
43 Räkna framtidsvärde & nuvärde (Kai), Företagare
44 Företagare + Finansiering (Intro uppgift 5.3), Cesimhandledning (Kai)
45 Start-ups & företag, Co-innovation builder (Katri), Företagare
46 Co-Innovation Builder – bearbeta uppgift 3 på egen hand, finns på plats om ni behöver hjälp, Företagare
47 Företagare
48 Företagare
49 Företagare + Feedback (Katri & Kai)
Om den studerande har inhämtat kursens kompetenser till exempel genom tidigare arbetsuppgifter, fritidsintressen eller en annan studieperiod kan hen visa sitt kunnande genom yrkesprov. Kontaktperson: Kai Pietilä. Läs mer om detta och validering (AHOT) på MyNet.
Utvärderingssamtal, feedback på första versioner av kursarbeten, kollegial utvärdering (not translated)
Kai Pietilä, Katri Heikkinen
15 - 40
Inlärningsuppgifter
Rapporter, presentationer
Själv och kollegial utvärdering
VIMA Degree Programme in Sales and Visual Marketing
5.00 op
2.00 op
H-5