•   Advanced professional studies JOU8KJ224-3011 04.10.2022-16.12.2022  5   (KJVV, ...) +-
    Learning objectives
    Opiskelija
    · on perehtynyt kokeneiden journalistien johdolla erilaisiin vaativiin journalismin muotoihin
    · osaa arvioida millaista osaamista, tietopohjaa ja työskentelyä eri journalismin lajit tekijältään vaativat
    · osaa kuvata miten hän itse voi pyrkiä kohti tavoitteitaan
    · osaa etsiä tietoa ja lähteitä erilaisiin journalistisiin sisältöihin
    Starting level and linkage with other courses
    Edeltävyys Journalistin työ 1 tai vastaavat tiedot ja taidot
    Contents
    Journalismin eri alueisiin tutustuminen luentojen, tapahtumien ja asiantuntijoiden avulla. Opiskelija syventää omaa osaamistaan perehtyen kulloisenkin luennon aiheeseen ammattikirjallisuuden ja ja muussa muodossa olevien, journalismia käsittelevien sisältöjen (kuten podcastit) avulla.
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    on osallistunut journalistista ammattiosaamista käsitteleville luennoille ja suorittanut tehtävän tehtävänannon mukaisesti
    Assessment criteria - grade 3
    Edellisen lisäksi
    on omassa tuotoksessaan osoittanut ymmärtävänsä sen, mitä taitoja itse jo omaa ja mitä seuraavaksi kehittää pystyäkseen työskentelemään kyseessä olevissa vaativissa journalistisissa tehtävissä
    Assessment criteria - grade 5
    Edellisen lisäksi
    pystyy analyyttisesti arvioimaan vaativien journalististen töiden prosesseja ja omia valmiuksiaan kyseisiin tehtäviin.

    Teaching methods and instruction

    Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.

    Responsible person

    Päivi Peltonen

    Learning material and recommended literature

    Ideoita ja esimerkkejä lähdeaineistoksi soveltuvasta sisällöstä:

    Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
    Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
    Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
    Johanna Vehkoo: Valheenpaljastajan käsikirja. Kosmos 2019
    Joonas Pörsti: Propagandan lumo. Sata vuotta mielten hallintaa. Teos 2017.
    Antto Vihma, Jarno Hartikainen, Hannu-Pekka Ikäheimo, Olli Seuri: Totuuden jälkeen. Teos 2018
    Olli Seuri: Avoin kysymys, Haastattelun käsikirja. Vastapaino 2020.

    Olli Seurin podcastit sarjassa Avoin kysymys: https://areena.yle.fi/audio/1-50248695
    muita teoksia, jotka tukevat oppimispäiväkirjaasi.

    Working life connections

    Opiskelija osallistuu journalismin alan luennoille tai tapahtumiin.

    Campus

    Pasilan toimipiste

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    04.10.2022 - 16.12.2022

    Learning assignments

    Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa. Oppimispäiväkirjassa reflektoit luennoilla/tapahtumissa oppimaasi. Kertaat tärkeimmät luennoilla/tapahtumissa käydyt asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat kuulemaasi aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdit miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli. Jokaisesta luennosta/tapahtumasta kirjoitetaan 1–2 sivun pituinen teksti. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa kronologisesti päiväkirjan muotoon tai voit yhdistää kokonaisuuden yhdeksi teema-jaotelluksi tekstiksi. Oppimispäiväkirjan lopuksi kirjoita niin ikään 1–2 sivun mittainen yhteenveto, jossa tiivistät oppimasi, sen merkityksen ammatillisen osaamisesi kannalta sekä tulevat kehittämisen kohteesi. Käsittele samaan tapaan myös valitsemasi kirjallisuus: kirjoita, mitä juuri kyseinen teos opetti, mitä uutta se toi ja mitä ajatuksia herätti. Tämä tehtävä lisätään opintojakson Moodleen, jonne tulee myös tehtävän palautus. Deadline on 15.12.2022. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.

    Enrollment

    13.06.2022 - 30.09.2022

    Content scheduling

    Long Playn luennot ovat klo 16.30 – 19.30 seuraavina päivinä:

    Ti 4.10.2022

    Ti 25.10.2022

    Ti 22.11.2022

    Ti 13.12. 2022

    Jos et pääse jollekin Long Playn luennolle, voit korvata luennon osallistumalla kahdelle Viikon vieras-opintojakson luennolle. Viikon vieras luennot ovat keskiviikkoisin klo 16.00 - 17.30.
    Opiskelija voi myös ehdottaa vastuuopettajalle em. lisäksi myös muita opintojakson tavoitteisiin soveltuvia tapahtumia/luentoja. Esimerkiksi Hgin seudun journalistit ja Päivälehtimuseo järjestävät alan tapahtumia.

    www.hsj.fi

    www.paivalehdenmuseo.fi

    Luentojen/tapahtumien pohjalta tehtävän oppimispäiväkirjan deadline on 15.12.2022.

    Groups
    • KJVV
    • BLENDED
    Teachers

    Päivi Peltonen

    Seats

    15 - 20

    Degree Programme

    JOURA Journalism

    R&D proportion

    0.00 cr

    Virtual proportion

    2.00 cr

    Evaluation scale

    H-5