Toteutetaan yhteistoteutuksena opintojakson Uutis- ja ajankohtaisjournalismi (JOU2KJ202A-3002) sekä Verkkojulkaisemisen perusteet (JOU2KJ202C-3002) kanssa.
Vaadittu edeltävyys: Journalistin työ 1 (JOU1KJ101) tai vastaavat taidot.
Lähiopetus + toimitustyöskentely (radio) + annetut tehtävät.
Vaihtoehtoiset suoritustavat: ks. alempana ao. kohta.
Syksyllä 2019 radiotyötä opiskellaan toimitusympäristössä (Journalismin koulutusohjelman Newsroom). Opiskelijat tekevät radiouutisia ja ajankohtaisohjelmia sovituissa toimitustiimeissä.
Lähiopetuksessa jaettava Materiaali (Moodle).
Lähdekirjallisuutena sovetuvilta osin:
Kujala, T.; Lahti, J.; Tamminen, H. 1999. Radiotyön perusteet. Gaudeamus. Tampere.
Geller, Valerie, 2011. 2012. Beyond Powerful Radio. Focal Press.
Pasilan toimipiste
Ei tenttejä.
Suomi
22.08.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 19.08.2022
Radiotyö käynnistyy integroituna Uutistyö- ja ajankohtaiskurssin kanssa keskiviikkona 22.8. kello 9.00 luokassa 8202.
Kaikille yhteiset luennot ja työpajat ovat klo 9-16
ke 21.8. klo 9-16 luokka 8202 a-c - kaikille yhteinen kurssin avaus
to 23.8. luokka 4209 radiosähketyöpaja klo 9-12 ryhmä KJ3B ja klo 12.45-16 ryhmä KJ3A
ke 28.8. luokka 4209 radio-ohjelman tuottamisesta ja editoinnista klo 9-12 ryhmä KJ3B ja klo 12.45-16 ryhmä KJ3A
to 29.8. "Metsäpäivä" - Radiotyö-1:n osalta etukäteen annetun tehtävän suorittaminen
pe 30.8. kello 9-15.30 Radion uutistoimittajan tiedonhankinta ja lähdekritiikki.
Tarkemmat tiedot syksyn 2019 Newsroomin yhteisessä Moodlessa.
Yhteisten luentojen jälkeen opiskelijat jaetaan neljään toimitustiimiin, joissa työskennellään sovitun aikataulun mukaan kahdella toimitustyön viikolla. Ensimmäisellä toimitustyöviikolla tehdään radiouutisia ja toisella keskitytään ajankohtaisen makasiiniohjelman tekemiseen.Toimitustyö on ennakkoon määrätyissä n. 10 hengen tiimeissäa ke-pe klo 9-16.(Tarkemmat ohjeet Moodlessa) Kalenteriviikoilla 36-39 keskitytään radiouutisiin ja niiden tuottamiseen ja 40-44 viikoilla ajankohtaisohjelman tuottamiseen.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT).?
Mikli opiskelijalla on ammatillista kokemusta radiotyöskentelystä, hän voi ehdottaa ahotointia. Tällöin opiskelija on yhteydessä vastaavaan opettajaan ennen opintojakson osan alkua tai tulee 1. tapaamiseen ja sopii yksityiskohdista tämän kanssa.
Esko Hatunen
15 - 40
Arvionti on toimitustyöskentelyssä jatkuva prosessi, jossa itse- ja vertaisarviointi yhdistyy journalistisista tuotoksista ja tehtävistä saatavaan opettajan ja ryhmän palautteeseen. Arvioinnin kohteena on radiotyöhön liittyvä toimitustyöskentely sekä ja tuotetut sisällöt tiimissä. Opiskelijoiden työskentelyä arvioidaan itsereflektiona ja opettajan arviointina toimitusviikon päätteeksi toimitusviikon palautepalavereissa.
JOURA Journalism
H-5