Toteutetaan yhteistoteutuksena opintojakson Radiotyö 1 (JOU2KJ202B) kanssa.
Vaadittu edeltävyys: Journalistin työ 1 (JOU1Kj101) tai vastaavat taidot.
Lähiopetus + toimitustyöskentely + tehtävät.
Vaihtoehtoiset suoritustavat: ks. alempana ao. kohta.
- Opettajien ja opiskelijoiden jakama ja tuottama materiaali (Moodle).??
- STT-Lehtikuvan tyylikirja http://stt.fi/tyylikirja/esittely/??
- Juntunen, L. 2011. Leikkaa–liimaa-journalismia? Tutkimus uutismedian lähdekäytannöistä. Helsingin yliopisto.
Luettavissa: http://www.helsinki.fi/crc/Julkaisut/leikkaaliimaa_raportti.pdf.??
- Kuutti, H. 2015.Todenmukainen journalismi.
http://www.hssaatio.fi/wp-content/uploads/2015/05/TODENMUKAINEN-JOURNALISMI_verkkojulkaisu.pdf??
?
Kielitoimistonohjepankki.fi sekä Kielitoimistonsanakirja.fi?
Pasilan toimipiste
Ei tenttejä.
Suomi
Kansainvälisiä uutislähteitä sekä erimaalaisten lähteiden haastatteluja voi käyttää oman työskentelyn pohjana.
22.08.2022 - 16.12.2022
Aktiivinen osallistuminen toimitustyöhön Kaksi juttua Oppimispäiväkirja
13.06.2022 - 19.08.2022
a) Osallistuminen lähiopetukseen + toimitustyöskentelyyn (Newsroom)?+ tehtävät
TAI?
b) Oppimispäiväkirja/portfolio omasta, syksyn 2018 aikana tehtävästä uutis- tai ajankohtaistoimittajan työstä (oman työn opinnollistaminen).
c) Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT).?
Mikäli opiskelijalla on ammatillista kokemusta uutis- ja ajankohtaistoimittamisesta, hän voi ehdottaa ahotointia. Silloin opiskelija on yhteydessä vastaavaan opettajaan ennen opintojakson osan alkua tai tulee 1. tapaamiseen ja sopii yksityiskohdista tämän kanssa.
Esko Hatunen, Päivi Peltonen, Sari Tiiro, Kaijaleena Runsten, Laura Kettunen
15 - 40
Arviointi on jatkuva prosessi, jossa itse- ja vertaisarviointi yhdistyy journalistisista tuotoksista ja tehtävistä saatavaan opettajan ja ryhmän palautteeseen.
Opintojakso on jaettu seuraaviin erikseen arvioitaviin osioihin:
Lähiopetus ja vierailut (1 op) 10 %
Toimitustyöskentely, johon sisältyy kolmen jutun tekeminen 70 %
Oppimispäiväkirja 20%
JOURA Journalism
H-5