- Tunnistaa datan ja analytiikan tarjoamat mahdollisuudet journalistisen työn eri vaiheissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä (toimituksissa ja sisällöntuotannossa)
- Osaa hakea, etsiä, hyödyntää ja analysoida dataa monipuolisesti, eettisesti ja vastuullisesti
- Osaa hyödyntää määrällistä ja laadullista tietoa journalistisen työn ymmärtämisessä, analysoinnissa ja kehittämisessä sekä yleisön / lukijoiden sitouttamisessa ja osallistamisessa
- Tunnistaa tekoälyn mahdollisuudet ja osaa arvioida siihen liittyviä riskejä
- On selvillä datan keräämiseen ja käyttöön liittyvistä eettisistä ja juridisista seikoista journalismin ja viestinnän näkökulmista
- Osaa hyödyntää tutkimustietoa journalistisen työn kehittämisessä.
Huom! Opintojakso on sekä amk- että yamk-opiskelijoiden opetussuunnitelmassa ja opiskelijat osallistuvat samaan lähiopetukseen. Yksilötehtävissä tai niiden arvioinnissa on eroavaisuuksia välillä siten, että YAMK (EQ-taso 7) ja AMK (EQ-taso 6) YAMK-tasolla edellytetään edistyneempää raportointia , akateemisempia lähteitä ja syvällisempää teorian soveltamista,
AMK-tutkinnossa Medianomitutkinnon asiantuntijaosaaminen,
edeltävyytenä opintojaksot Journalistin työ ja tiedonhankinta, Toimitus- ja tiimityöskentely, Muuttuva mediamaisema ja Journalismin analyysi tai vastaavat tiedot ja taidot
- Laadulliset ja määrälliset datan lähteet ja aineistot journalistisessa työssä
- Analytiikkatyökalut ja prosessit journalismissa
- Tekoäly ja journalismi
- Journalismin erilaiset yleisöt ja näiden ymmärtäminen
- Edellisiin liittyvät eettiset ja juridiset näkökulmat
- Tutkimus- ja ammattikirjallisuuden ja -aineistojen hyödyntäminen journalismissa
Suomeksi
Opiskelija
tunnistaa ja osaa nimetä tekoälyn, datan ja analytiikan tarjoamia mahdollisuuksia ja hyötyjä journalistisessa työssä
tuntee tekoälyyn, dataan ja analytiikkaan liittyvät eettiset ja juridiset periaatteet
tunnistaa ja osaa nimetä erilaisia tiedon lähteitä ja analyysimenetelmiä ja osaa jossain määrin hyödyntää niitä journalistisessa työssä
tunnistaa keinoja yleisöjen osallistamiseen journalistisen prosessin eri vaiheissa
osaa hyödyntää tutkimuslähteitä, käyttää Haaga-Helian raportointiohjetta ja kirjoittaa asiatyylisesti.
Opiskelija
osaa arvioida tekoälyn, datan ja analytiikan tarjoamia mahdollisuuksia ja hyötyjä journalistisessa työssä
osaa hyödyntää tekoälyä sekä datan ja analytiikan tarjoamia mahdollisuuksia journalististen sisältöjen suunnittelussa, analyysissa ja kohdentamisessa
osaa kehittää edellisten avulla journalistisia sisältöjä ja prosesseja ja lisätä ymmärrystä erilaisista asiakas- ja lukijasegmenteistä
osaa soveltaa teoreettista tietoa, noudattaa Haaga-Helian raportointiohjetta ja kirjoittaa asiatyylisesti
sitoutuu opintojakson aikatauluihin
Arvosanan 3 kohdassa eritellyn osaamisen lisäksi Opiskelija
osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa tekoälyä, dataa ja analytiikkaa journalististen sisältöjen ja prosessien kehittämiseen erilaisissa toimintaympäristöissä
osaa proaktiivisesti ja tavoitteellisesti etsiä ja analysoida kurssin teemoista journalismin kannalta kriittistä tietoa luotettavista lähteistä
osaa soveltaa teoriaa ja noudattaa erinomaisesti Haaga-Helian raportointiohjetta ja kirjoittaa asiatyylisesti.¨
hallitsee projektimaisen työskentelyn ja noudattaa erinomaisesti aikatauluja
Opintojakso on sekä amk- että yamk-opiskelijoiden opetussuunnitelmassa ja opiskelijat osallistuvat samaan lähiopetukseen. Yksilötehtävissä tai niiden arvioinnissa on eroavaisuuksia välillä siten, että YAMK (EQ-taso 7) ja AMK (EQ-taso 6) YAMK-tasolla edellytetään edistyneempää raportointia, akateemisempia lähteitä ja syvällisempää teorian soveltamista,