•   Hospitality in changing business environment HOT2RH004-3004 23.08.2021-17.12.2021  9   (RHM29, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija
    • analysoi ja kehittää hotelli- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja
    • suunnittelee kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä
    • tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa
    • tunnistaa muutos- ja kehittämisprosessiin liittyvät mahdollisuudet ja haasteet
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Suositellaan suoritettavaksi opintojakson Esimiestyö- ja kannattava liiketoiminta hotelli- ja ravintola-alalla jälkeen.
    Sisältö
    Eri liiketoimintamallit ja trendit
    • Tuotteiden ja palveluiden analysointi sekä suunnittelu kannattavuusnäkökulma huomioiden tiimien ja niiden vastuiden johtaminen
    • Tuottojen, tuloksen ja asiakkuusarvon mittaaminen ja hallinta
    • Kokonaisvaltainen laadunhallinta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita. Tunnistaa muutokseen ja kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet. Lisäksi opiskelija tuntee alan tuotteiden ja palveluiden suunnittelun ja toteutuksen käytänteet.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tunnistaa, osaa vertailla ja analysoida erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita. Ymmärtää muutokseen ja kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet. Lisäksi opiskelija osaa suunnitella tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osaa kriittisesti vertailla ja analysoida erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita ja tämän pohjalta perustella kannattavia liiketoiminnallisia päätöksiä. Osaa analysoida ja toimia muutos- ja kehittämisprosessissa. Lisäksi opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
    Lisätiedot
    Elinkeinoyhteistyötä liiketoimintamallien, konseptien ja palveluiden kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät monimuotototeutuksena.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    e-kirja; Hiltunen, Elina. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa: trendit ja ilmiöt.
    Business Model Canvas.
    Muu kurssimateriaali Moodlessa.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Työelämäyhteydet

    Kurssin materiaali, oppimis- ja kehittämistehtävät liittyvät tiiviisti elinkeinoon ja työelämään.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Kurssilla ei ole tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Esimerkkejä kansainvälisistä majoitus- ja ravintolayrityksistä. Mahdolliset yritysvierailijat ja vierailevat opettajat.

    Ajoitus

    23.08.2021 - 17.12.2021

    Oppimistehtävät

    Trendianalyysi ja kirjareferaatti. Ryhmätyönä kehittämistehtävä. Kehittämistyövälineenä ja menetelmänä käytetään vähintään Business Model Canvasia.

    Ilmoittautumisaika

    14.06.2021 - 20.08.2021

    Aikataulu

    Lukujärjestyksen mukaan.

    Ryhmä
    • RHM29
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Luku- ja oppimistehtäviä.

    Opettaja

    Hanna Moisio, Nina Niemi, Terhi Oksanen-Alén

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutusohjelma

    HOTRA Degree Programme in Hotel and Restaurant Management

    T&K-osuus

    3 op

    Arviointitavat

    H-5