•     DigiTuote DIG4TN023-3006 18.01.2021-19.03.2021  5   (TN4PB) +-
    Osaamistavoitteet
    Kurssin tavoitteena on, että opiskelija osaa kehittää olemassa olevaa digitaalista palvelua niin, että se on palvelun luonteelle sopivassa määrin tuotteistettu ja palvelumuotoiltu. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää palveluliiketoiminnan alan käsitteistöä ja erityispiirteitä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Edellytetään Käyttäjäkokemus ja Digitaalinen liiketoiminta -opintojaksojen suoritusta tai vastaavia tietoja ja taitoja. Lisäksi suositellaan samanaikaista DigiStartUp-opintojakson suoritusta.
    Sisältö
    Opintojaksolla opiskellaan liiketoimintalähtöisen digitaalisen palvelun tuotteistamista ja muotoilua tunnistamalla palvelujen käyttäjien ja ostajien tarpeita, palvelun tuottajan osaamisia ja tuottamiseen liittyviä työskentelyprosesseja. Tunnistettuihin osaamisiin ja tarpeisiin perustuen muotoillaan valitusta prosessista tai työtavasta toistettavia ja tehokkaasti viestittävissä olevia kokonaisuuksia. Opintojaksoon sisältyy:
    - tuotteistetun palveluja sisältävän tuotteen erityispiirteiden tunnistaminen
    - olemassa olevan palvelun analysointi
    - palvelumuotoilu: tuotteistamisprosessi ja brändin rakentaminen
    - oman ryhmän osaamisen ja palvelun osaamistarpeiden vertailu, sisäisen prosessin muotoilu.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tuntee osittain tuotteistamisen ja palvelumuotoilun peruskäsitteet, hahmottaa sisäisen ja ulkoisen prosessin pääpiirteet.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Tuntee tuotteistamisen ja palvelumuotoilun peruskäsitteet ja digitaalisen palvelun erityispiirteet ja osaa analysoida palvelun niin sisäisen kuin ulkoisen prosessin näkökulmasta. Tuntee prosessin vaiheet.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Tuntee erittäin hyvin sekä sisäiseen että ulkoisen tuotteistamiseen ja palvelumuotoilun liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhtäläisyydet ja erot. Osaa niiden avulla analysoida ja monipuolisesti kehittää digitaalisten palvelujen kokonaisuuksia. Osaa innovatiivisesti soveltaa ja jakaa oppimaansa. Osaa soveltaa kattavasti teorian käytäntöön.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Katso opintojaksokuvaus, lähiopetusta koronatilanteen salliessa, ryhmätyö 1 - 4 henkilöä. Kevään 2021 3.periodi etätoteutuksena Keskiviikot opintojakson aloitukseen mennessä tarkentuvan viikkoaikataulun mukaan varattu luennoille (Zoomin kautta) ja perjantait ryhmätyöskentelylle.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Jaakkola, Orava & Varjonen. Palvelujen tuotteistamisesta kilpailuetua. Tekes. (sähköinen aineisto) Tuominen et al. Palveluiden tuotteistamisen käsikirja. Aalto yliopisto. (sähköinen aineisto) Tuulaniemi. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum Pro. Koivisto, Säynäjäkangas & Forsberg. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma. (myös e-kirjana) ja muu opettajien määrittelemä aineisto.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Työelämäyhteydet

    Kurssilla opiskelijat tekevät omaa liiketoimintalähtöistä digitaalisen palvelun tuotteistamista, joka voi suuntautua B2B- tai B2C-markkinaan. Opiskelija voi tehdä kurssin projektin toimeksiantajalle.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    18.01.2021 - 19.03.2021

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävät, raportti, projektin esittely, ei tenttiä.

    Ilmoittautumisaika

    04.01.2021 - 15.01.2021

    Aikataulu

    Lukujärjestyksen mukaan sovitaan ensimmäisellä kurssikerralla. Pakolliset kurssin päätöskerrat vahvistuvat opintojakson alkuun mennessä. Pääsääntöisesti lähiopetus keskiviikkoisin, ryhmätyöskentely perjantaisin.

    Ryhmä
    • TN4PB
    Opettaja

    Tiina Koskelainen, Kaisa Tsupari

    Paikkoja

    0 - 40

    Arviointitavat

    Raportti 50%, Loppuesitys 20%, Oppimistehtävät 30%

    Koulutusohjelma

    HETI Degree Programme in Business Information Technology

    Arviointitavat

    H-5