Luennot, yksilö-, ryhmä- ja paritehtävät
Lähiopetus perustuu aktiiviseen vuorovaikutukseen, jossa opiskelijat tekevät runsaasti erilaisia vuorovaikutusharjoituksia opettajan toimiessa pienryhmien tukena. Kurssilla tehdään myös runsaasti harjoituksia itsenäisesti ja ryhmässä, mahdollisuuksien mukaan verkkoympäristössä. Kurssin tehtävissä hyödynnetään mahdollisuuksia soveltaa omista työkokemuksista kertyneitä tietoja.
Haaga-Helian raportointiohjeet
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu opettajan ilmoittama ja jakama materiaali
Kirjallisuutta:
Iisa, K. & Oittinen, H. & Piehl, A. 2012 Kielenhuollon käsikirja. 6. painos. Yrityskirjat Oy.
Karhu, M. & Salo-Lee, L. & Sipilä, J. & Selänne, M. & Söderlund, L. & Uimonen, T. & Yli-Kokko, P. 2007. Asiantuntija viestii – ajatuksesta vaikutukseen. Inforviestintä Oy.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2012. Toim. Kankaanpää S. & Heikkilä, E. & Korhonen, R. & Maamies, S. & Piehl, A. 3. painos. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 147.
Kortesuo, K. 2014. Sano se someksi 1. Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan. Kauppakamari.
Kortesuo, K. 2014. Sano se someksi 2. Organisaation käsikirja sosiaaliseen mediaan. Kauppakamari.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Kuronen, M-L. & Ollikainen, M. 2011. Yrityksen viestintä. Edita Prima Oy.
Koskimies, R. 2002. Asiantuntijan esiintymistaito. Oy Finn Lectura ab.
Lohtaja, S. & Kaihovirta-Rapo, M. 2012. Tehoa työelämän viestintään. WSOYpro.
Luukkonen, M. 2006. Hauskaa kielenhuoltoa! Kielenhuollon opas. WSOY.
Torkki, J. 2013. Puhevalta – kuinka kuulijat vakuutetaan. Otava.
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan yrityselämän edustajia vierailuluennoitsijoina
Pasilan toimipiste
Kurssilla ei ole tenttiä. Sekä suullisen että kirjallisen viestinnän osaamistavoitteiden mukaista osaamista arvioidaan ryhmä- ja yksilötehtävin.
Suomi
Omien viestintävalmiuksien kehittäminen ja reflektointi sekä oman kielellisen taustan ymmärtäminen ovat keskeinen perusta, jonka avulla opiskelija rakentaa pohjaa myös kansainväliseen viestintäosaamiseen sekä oppii toimimaan monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
24.02.2020 - 20.03.2020
Osaamistavoitteet: * Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen nykypäivän organisaatioissa ja haluaa kehittyä viestintä- ja vuorovaikutustaidoissaan sekä suullisesti että kirjallisesti. * Opiskelija tunnistaa erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja tekstilajeja sekä ymmärtää niiden erilaisia tavoitteita ja käytänteitä. * Opiskelija hallitsee esiintymistaidon perusteet ja ymmärtää vuorovaikutuksen ja sanattoman viestinnän merkityksen osana onnistunutta viestintää. * Opiskelija osaa tuottaa asiantuntevaa ja kielellisesti ongelmatonta tekstiä sekä osaa soveltaa Haaga-Helian raportointi- ja opinnäytetyöohjeita oppimistehtävissään. * Opiskelija osaa arvioida ammatillisten ja tieteellisten lähteiden luotettavuutta sekä hyödyntää hankkimiaan tietoja opinnoissaan ja työtehtävissään. Sisältö: Viestinnän perustaitojen hahmottaminen sekä omien viestintätaitojen arviointi ja reflektointi Opintojen ja työelämän erityyppisten viestintätilanteiden harjoittelu sekä suullisesti että kirjallisesti: mm. henkilökohtainen vuorovaikutus, opastavan ja ohjaavan tekstin laatiminen, sähköpostiviestintä, asiakaskohtaamiset Sanallisen ja sanattoman viestinnän peruspiirteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen Esiintymisen perustaidot Puhe-esityksen valmisteleminen ja havainnollistaminen Kielenhuolto Haaga-Helian raportointiohjeiden tunteminen ja soveltaminen omiin töihin
13.01.2020 - 24.01.2020
Katso aikataulu Moodlesta
Taija Hämäläinen
15 - 30
Kurssilla ei ole tenttiä. Sekä suullisen että kirjallisen viestinnän osaamistavoitteiden mukaista osaamista arvioidaan ryhmä- ja yksilötehtävin.
HETI Degree Programme in Business Information Technology
0.00 op
0.00 op
H-5