Tutkiva ja kehittävä oppiminen:
Projekti
Itsenäinen ja ohjattu ryhmätyöskentely
Lähiopetus (luennot, workshopit, tutoriaalit)
ERP-järjestelmä
Vierailijaluennoitsija
Oppimateriaalit
Arter Oy 2018. Prosessien pikaopas.
Laamanen, K. & Tinnilä, M. 2009. Prosessijohtamisen käsitteet – Terms and concepts in business process management. Redfina Oy. Espoo.
van der Hoeven, H. 2009. ERP and Business Processes – illustrated with Microsoft Dynamics NAV 2009. Llumina press. USA.
Weske, M. 2012. Business Process Management: concepts, languages, architectures. Heidelberg. New York.
Tukimateriaali:
Lorente, N. 2013. Implementing Microsoft Dynamics NAV 2013
Monk, E. & Wagner, B. 2009. Concepts in Enterprise Resource Planning, 3rd ed.
E-book: Parthasarthy, S. 2007. Enterprise Resource Planning: A Managerial and Technical Perspective
Muu verkkomateriaali
Yritysvierailut, workshopit ja vierailuluennoitsijat yrityksistä ja organisaatioista. Työelämälähtöiset tehtävät ja toimeksiannot.
Porvoon toimipiste
Moduulilla ei ole tenttiä.
Suomi
Vierailuluennoitsijoita kansainvälisistä organisaatioista, kansainvälinen oppimateriaali.
18.01.2021 - 21.05.2021
Oppimistehtävä 1: Kirjanpidon perusteet verkossa 20% arvioinnista. Yksilötehtävä, jossa tutustut kirjanpitoon yleisesti, ymmärrät kahdenkertaisen kirjanpidon perusteet sekä pystyt päättämään tilejä. Tehtäviä on kahdenlaisia – testejä, jossa sinulla on tietty aika aikaa vastata kysymyksiin sekä arvioitavia harjoituksia, jossa palautat ratkaisusi annetussa excel-tiedostossa. Tälle osiolle löytyy erillinen linkki Moodlesta (omalle Vima Kirjanpidon perusteet verkossa nimiselle moodlesivustolle). Deadline tehtäville on: 28.2.2021. Arvosana 1 Opiskelija kykenee suoriutumaan kirjanpidon perusteisiin, kahdenkertaisen kirjanpidon ja tilin päättämiseen liittyvistä testeistä hyväksytysti (yleensä puolet oikein kysymyksistä). Arvosana 3 Opiskelija kykenee suoriutumaan kirjanpidon perusteisiin, kahdenkertaisen kirjanpidon ja tilin päättämiseen liittyvistä testeistä hyväksytysti (yleensä puolet oikein kysymyksistä) sekä laatii kaikki kolme arvioitavaa tehtävää (Kahdenkertaisen kirjanpidon A & B sekä tilin päättäminen 1 harjoitus) hyväksytysti (=vähintään arvosana 1). Arvosana 5 Opiskelija kykenee suoriutumaan kirjanpidon perusteisiin, kahdenkertaisen kirjanpidon ja tilin päättämiseen liittyvistä testeistä hyväksytysti (yleensä puolet oikein kysymyksistä) sekä laatii kaikki kolme arvioitavaa tehtävää (Kahdenkertaisen kirjanpidon A & B sekä tilin päättäminen 1 harjoitus) hyväksytysti (=vähintään arvosana 4 jokaisesta). Oppimistehtävä 2: Arvoketjujen ja prosessien merkitys liiketoimintaan 20 % arvioinnista. Zara: "Case study"-tyyppinen yksilötehtävä, jossa ei kuitenkaan ole valmista annettua materiaalia, jonka pohjalta työstätte tehtävän. Teidän pitää siis itse etsiä tehtävään soveltuvaa materiaalia (esityksiä, verkkosivuja, videoita, julkaisuja, vuosikertomuksia ym.). Esitysmuoto on vapaa (kirjallinen raportti, ppt, Prezi, video jne). Tässä jatkojalostetaan lukupiirissä tutuksi käyneet käsitteet teoriakehyksen muotoon. Teoriakehyksenä toimii liiketoimintaprosessien väliset yhteydet sekä arvoketjujen vaikutus ja merkitys liiketoimintaan. Teoria sovelletaan sitten käytäntöön Zara (emoyhtiö Inditex) yrityksen kohdalla. Teidän tulee siis määritellä keskeiset käsitteet ja rakentaa oma tietoperusta liiketoimintaprosesseihin ja arvoketjuihin liittyen ja sitten reflektoida/soveltaa näitä Zara yrityksen kohdalla antamalla esimerkkejä prosesseista ja arvoketjuista. Esitysmuoto on vapaa (kirjallinen raportti, ppt, Prezi, video jne). ja teoria sovelletaan sitten käytäntöön Zaran kohdalla. Tehtävä palautetaan su 11.4.2021 klo 23.59 mennessä. Tehtävän palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä tulee -1 arvosana. Arvosana 1 Opiskelija ymmärtää jonkin verran liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä ja arvoketjun merkitystä, mutta hänen on haasteellista soveltaa tätä käytäntöön. Opiskelijan laatima teoriakehys on suppea ja lähteitä on käytetty niukasti. Teorian ja käytännön kytkös on heikko. Arvosana 3 Opiskelija ymmärtää jossain määrin myös liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä sekä arvoketjuja ja niiden vaikutuksia liiketoimintaan. Opiskelijan laatima teoriakehys on asianmukainen ja lähteitä on käytetty jonkin verran. Teorian ja käytännön välillä löytyy kytkös. Arvosana 5 Opiskelija ymmärtää liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä ja arvoketjujen merkityksen liiketoiminnan merkityksen kannalta. Opiskelijan laatima teoriakehys fokusoituu oikeisiin asioihin asiantuntijamaisesti ja lähteitä on käytetty runsaasti ja oikealla tavalla. Teorian ja käytännön kytkös on erinomainen. Oppimistehtävä 3: Liiketoimintaprosessien mallintaminen valitulla prosessityökalulla 25 % arvionnista. Tämä tehtävä koostuu kahdesta osiosta, ensimmäinen toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle ”Employer Branding” ja toinen yksilötehtävänä mallintaen Zaran keskeisiä liiketoimintaprosesseja. Lopullinen arvioitava ryhmätyö palautetaan su 25.4.2021 klo 23.59 mennessä. Koko ryhmä saa saman arvosanan. Ryhmällä on mahdollisuus saada palautetta matkan varrella noudattaen välipalautuspäivämääriä (pe 5.3, pe 19.3, pe 2.4, pe 16.4). Välipalautusten tuotokset eivät vaikuta lopulliseen arvosanaan. Yksilötehtävänä suoritettava liiketoimintaprosessien mallintaminen Zaralle palautetaan su 16.5.2020 klo 23.59 mennessä. Liiketoimintaprosessien mallintaminen tehtävien palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta (erilliset kansiot ryhmätyölle ja yksilötyölle) ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä (koskee lopullista ryhmätyötä sekä yksilötehtävää) tulee -1 arvosana. Arvosana 1 Opiskelija osaa jossain määrin analysoida ja mallintaa liiketoimintaprosesseja, mutta hänen on haasteellista soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelijan laatima prosessi on ylimalkaisella tasolla eikä kaikkia symboleita ole ymmärretty oikein. Arvosana 3 Opiskelija osaa melko hyvin analysoida ja mallintaa liiketoimintaprosesseja, sekä tunnistaa ja soveltaa niitä. Opiskelijan laatima prosessi kuvaa hyvin tilannetta ja prosessissa käytetyt symbolit ovat oikeat. Arvosana 5 Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti liiketoimintaa sekä tunnistaa, mallintaa ja soveltaa erilaisia liiketoimintaprosesseja. Opiskelijan laatimat prosessit kuvaavat monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti valittua tilannetta ja siinä käytetyt symbolit on valittu oikein. Oppimistehtävä 4: Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä 35 % arvioinnista. Toteutetaan yksilötehtävänä. NAV tuntitehtävä sekä lisätehtävät 1-3 palautetaan su 14.3.2021 klo 23.59 mennessä. SAP S/4 HANA (Fiori app ja On-Premise) tuntitehtävät palautetaan pe 9.5.2021 klo 23.59 mennessä. Tuntitehtävät palautetaan tenttityyppisen palautuksen kautta, jossa valitsette oikean vaihtoehdon. Tuntitehtävät tehdään joko yhdessä tunnin aikana tai omassa tahdissa ohjaajan avustamana. Arviointi tässä on tuntitehtävät arvosana 3 (tehty, mutta ei ymmärretty) - 5 (kaikki oikein). Tehtävissä suhde NAV 60% - SAP 40 %. Arvosana 1 Opiskelija kykenee käyttämään sähköisiä työkaluja muiden avustamana. Hän tekee vain tuntitehtävät. Arvosana 3 Opiskelija kykenee käyttämään joitakin sähköisiä työkaluja. Hän tekee muutaman lisätehtävän. Arvosana 5 Opiskelija kykenee käyttämään sähköisiä työkaluja monipuolisesti. Hän tekee kaikki vaaditut lisätehtävät (3 kpl). Osaamisen arviointi Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä 35 % (NAV 21 % & SAP S/4 HANA 14 % (Fiori app + On-Premise)) Liiketoimintaprosessien mallintaminen 25 % (75% ”Employer Branding" ja 25% ”Zara”) Arvoketjujen ja prosessien merkitys liiketoimintaan “Case study” 20 % (Reading circle + Zara case study) Kirjanpidon perusteet verkossa 20 %
04.01.2021 - 15.01.2021
Periodit 3 ja 4, eli käytännössä viikot 3-20 (18.1-21.5.2021) maanantaiain klo 8.30-11.30 ZOomissa
Teoriatietoiskuja + toiminnanohjausjärjestelmässä (Dynamics NAV; SAP S/4 HANA) tehtäviä harjoituksia + aikaa projektitehtävälle (liiketoimintaprosessien mallintaminen)
Viikko: Käsiteltävä aihe
Vko 3: Ma 18.1 Opintojakson toteutussuunnitelman käsittely - tavoitteet, sisältö, tehtävät, arviointi/ Liiketoiminnan suunnittelu ja ohjaaminen prosessien kautta/ Kirjanpidon perusteet verkossa kokonaisuus, NAV kirjautuminen + intro/ Visio (VDI) "Employer branding" tehtävä yksin
Vko 4: Ma 25.1 Toiminnanohjauksen terminologia ja sanastoa, ERP-projekti / NAV intro jatkuu - kokonaiskuva ohjelmasta + Myynti & Markkinointi (= tuntitehtävä 1) / Kirjanpidon perusteet verkossa tarkemmin
Vko 5: Ma 1.2 Moduulit sekä Liiketoimintaprosessien väliset yhteydet / Zara-case tarakemmin / NAV osto- ja myyntiprosessi (= tuntitehtävä 2)
Vko 6: Ma 8.2 Prosessit -mallintaminen ja työkalut (visio/draw.io/lucidchart), harjoittelua Zara prosessit/ "Employer branding" tehtävä projektiryhmissä
Vko 7: Ma 15.2 Kirjanpitosessio Q&A + yhdessä tiettyjen asioiden läpikäymistä, Keskeiset toiminnanohjauksen teknologiat - Toimijat, järjestelmät/ "Employer branding" tehtävä projektiryhmissä / NAV osto- ja myyntiprosessi (= tuntitehtävä 2) + lisätehtävät itsenäisesti
VIIKKO 8 HIIHTOLOMA
Vko 9: Ma 1.3 Kirjanpidon perusteet – yhteenveto & tehtävien läpikäynti + palkka.fi + tilitin/ NAV osto- ja myyntiprosessit (= tuntitehtävä 2) + lisätehtävät itsenäisesti / Muistutus Vision symboleista! ""Employer branding" tehtävä projektiryhmissä
Vko 10: Ma 8.3 E-craft luento! NAV kertaus/yhteenveto + lisätehtävät itsenäisesti / "Employer branding" tehtävä projektiryhmissä
Vko 11: Ma 15.3 Liiketoiminnan analysointi, Digitaalisuuden mahdollisuuksia, AI / SAP S/4 HANA (Fiori app + On Premise) yleisesti (kirjautuminen, kokonaiskuva ohjelmasta ”navigation”) / "Employer branding" " tehtävä projektiryhmissä
Vko 12: EI TUNTEJA (LC 3)
Vko 13: Ma 29.3 SAP S/4 HANA (Fiori app + On Premise) (Navigation tehtävät = tuntitehtävät 1 & 2) / "Employer branding" tehtävä projektiryhmissä
VIIKKO 14 PÄÄSIÄINEN – EI TUNTEJA MA 5.4
Vko 15: Ma 12.4 Zaran mallinnus tarkempi läpikäynti / SAP S/4 HANA (Fiori app + On Premise) (Navigation tehtävät = tuntitehtävät 1 & 2) / "Employer branding" tehtävä projektiryhmissä
Vko 16: Ma 19.4 SAP S/4 HANA (Fiori app) SD Case (=tuntitehtävä 3) kohdat 1-8 (myynti)
Vko 17: Ma 26.4 SAP S/4 HANA (Fiori app) SD Case (=tuntitehtävä 3) kohdat 9-17 (toimitus)
Vko 18: Ma 3.5 Toimitusketjuun liittyvät keskeiset käsitteet ja mallit & Beer game/ SAP S/4 HANA (Fiori app) SD Case (=tuntitehtävä 3) + yhteenveto/kertaus
Vko 19: Ma 10.5 Kaikki järjestelmät vertailu ja kertaus opintojaksosta reflektoiden osaamistavoitteita
Vko 20: Ma 17.5 EI TUNTEJA
Opinnollistaminen tai näyttö
Viime toteutuksen palautteen perusteella SAP tehtävien määrä on entuudestaan pienennetty – Fiori App ja On-Premise tehtävät on yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi ja lisäksi lisätehtävät on poistettu. Lisäksi on lisätty aikaa järjestelmien yhteenvedolle ja kertaukselle, ettei käsittely jää vain ”apinoimisen” tasolle. Toteutukselle on myös lisätty kirjanpidon perusteet-osio koulutusohjelmajohtajan toiveesta.
Katri Heikkinen, Marina Karlqvist
15 - 40
Osaamisen arviointi
Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä 35 % (NAV 21 % & SAP S/4 HANA 14 % (Fiori app + On-Premise))
Liiketoimintaprosessien mallintaminen 25 % (75% ”Employer Branding" ja 25% ”Zara”)
Arvoketjujen ja prosessien merkitys liiketoimintaan “Case study” 20 % (Reading circle + Zara case study)
Kirjanpidon perusteet verkossa 20 %
VIMA Degree Programme in Sales and Visual Marketing
5.00 op
0.00 op
H-5