Tutkiva ja kehittävä oppiminen:
Projekti
Itsenäinen ja ohjattu ryhmätyöskentely
Lähiopetus (luennot, workshopit, tutoriaalit)
ERP-järjestelmä
Vierailijaluennoitsija
Oppimateriaalit
Laamanen, K. & Tinnilä, M. 2009. Prosessijohtamisen käsitteet – Terms and concepts in business process management. Redfina Oy. Espoo.
van der Hoeven, H. 2009. ERP and Business Processes – illustrated with Microsoft Dynamics NAV 2009. Llumina press. USA.
Tukimateriaali:
Lorente, N. 2013. Implementing Microsoft Dynamics NAV 2013
Monk, E. & Wagner, B. 2009. Concepts in Enterprise Resource Planning, 3rd ed.
E-book: Parthasarthy, S. 2007. Enterprise Resource Planning: A Managerial and Technical Perspective
Muu verkkomateriaali
Yritysvierailut, workshopit ja vierailuluennoitsijat yrityksistä ja organisaatioista. Työelämälähtöiset tehtävät ja toimeksiannot.
Porvoon toimipiste
Moduulilla ei ole tenttiä.
Suomi
Vierailuluennoitsijoita kansainvälisistä organisaatioista, kansainvälinen oppimateriaali.
24.08.2020 - 18.12.2020
Oppimistehtävä 1: Kirjanpidon perusteet verkossa 20% arvioinnista. Yksilötehtävä, jossa tutustut kirjanpitoon yleisesti, ymmärrät kahdenkertaisen kirjanpidon perusteet sekä pystyt päättämään tilejä. Tehtäviä on kahdenlaisia – testejä, jossa sinulla on tietty aika aikaa vastata kysymyksiin sekä arvioitavia harjoituksia, jossa palautat ratkaisusi annetussa excel-tiedostossa. Tälle osiolle löytyy erillinen linkki Moodlesta (omalle Vima Kirjanpidon perusteet verkossa nimiselle moodlesivustolle). Deadline tehtäville on: ma 28.9.2020.Arvosana 1 Opiskelija kykenee suoriutumaan kirjanpidon perusteisiin, kahdenkertaisen kirjanpidon ja tilin päättämiseen liittyvistä testeistä hyväksytysti (yleensä puolet oikein kysymyksistä). Arvosana 3Opiskelija kykenee suoriutumaan kirjanpidon perusteisiin, kahdenkertaisen kirjanpidon ja tilin päättämiseen liittyvistä testeistä hyväksytysti (yleensä puolet oikein kysymyksistä) sekä laatii kaikki kolme arvioitavaa tehtävää (Kahdenkertaisen kirjanpidon A & B sekä tilin päättäminen 1 harjoitus) hyväksytysti (=vähintään arvosana 1). Arvosana 5 Opiskelija kykenee suoriutumaan kirjanpidon perusteisiin, kahdenkertaisen kirjanpidon ja tilin päättämiseen liittyvistä testeistä hyväksytysti (yleensä puolet oikein kysymyksistä) sekä laatii kaikki kolme arvioitavaa tehtävää (Kahdenkertaisen kirjanpidon A & B sekä tilin päättäminen 1 harjoitus) hyväksytysti (=vähintään arvosana 4 jokaisesta). Oppimistehtävä 2: Arvoketjujen ja prosessien merkitys liiketoimintaan 20 % arvioinnista. Zara: "Case study"-tyyppinen yksilötehtävä, jossa ei kuitenkaan ole valmista annettua materiaalia, jonka pohjalta työstätte tehtävän. Teidän pitää siis itse etsiä tehtävään soveltuvaa materiaalia (esityksiä, verkkosivuja, videoita, julkaisuja, vuosikertomuksia ym.). Esitysmuoto on vapaa (kirjallinen raportti, ppt, Prezi, video jne). Teoriakehyksenä toimii liiketoimintaprosessien väliset yhteydet sekä arvoketjujen vaikutus ja merkitys liiketoimintaan. Teoria sovelletaan sitten käytäntöön Zara (emoyhtiö Inditex) yrityksen kohdalla. Teidän tulee siis määritellä keskeiset käsitteet ja rakentaa oma tietoperusta liiketoimintaprosesseihin ja arvoketjuihin liittyen ja sitten reflektoida/soveltaa näitä Zara yrityksen kohdalla antamalla esimerkkejä prosesseista ja arvoketjuista. Esitysmuoto on vapaa (kirjallinen raportti, ppt, Prezi, video jne). ja teoria sovelletaan sitten käytäntöön Zaran kohdalla. Tehtävä palautetaan ma 19.10.2020 klo 23.59 mennessä. Tehtävän palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä tulee -1 arvosana. Arvosana 1 Opiskelija ymmärtää jonkin verran liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä ja arvoketjun merkitystä, mutta hänen on haasteellista soveltaa tätä käytäntöön. Opiskelijan laatima teoriakehys on suppea ja lähteitä on käytetty niukasti. Teorian ja käytännön kytkös on heikko. Arvosana 3Opiskelija ymmärtää jossain määrin myös liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä sekä arvoketjuja ja niiden vaikutuksia liiketoimintaan. Opiskelijan laatima teoriakehys on asianmukainen ja lähteitä on käytetty jonkin verran. Teorian ja käytännön välillä löytyy kytkös. Arvosana 5 Opiskelija ymmärtää liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä ja arvoketjujen merkityksen liiketoiminnan merkityksen kannalta. Opiskelijan laatima teoriakehys fokusoituu oikeisiin asioihin asiantuntijamaisesti ja lähteitä on käytetty runsaasti ja oikealla tavalla. Teorian ja käytännön kytkös on erinomainen. Oppimistehtävä 3: Liiketoimintaprosessien mallintaminen valitulla prosessityökalulla 25 % arvioinnista. Tämä tehtävä koostuu kahdesta osiosta, ensimmäinen toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle ”Vastuullinen Campus” ja toinen yksilötehtävänä mallintaen Zaran keskeisiä liiketoimintaprosesseja. Lopullinen arvioitava ryhmätyö palautetaan ma 9.11.2020 klo 23.59 mennessä. Koko ryhmä saa saman arvosanan. Ryhmällä on mahdollisuus saada palautetta matkan varrella noudattaen välipalautuspäivämääriä (pe 18.9, pe 2.10, pe 16.10 & pe 30.10). Välipalautusten tuotokset eivät vaikuta lopulliseen arvosanaan. Yksilötehtävänä suoritettava liiketoimintaprosessien mallintaminen Zaralle palautetaan ma 7.12.2020 klo 23.59 mennessä. Liiketoimintaprosessien mallintaminen tehtävien palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta (erilliset kansiot ryhmätyölle ja yksilötyölle) ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä (koskee lopullista ryhmätyötä sekä yksilötehtävää) tulee -1 arvosana. Arvosana 1 Opiskelija osaa jossain määrin analysoida ja mallintaa liiketoimintaprosesseja, mutta hänen on haasteellista soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelijan laatima prosessi on ylimalkaisella tasolla eikä kaikkia symboleita ole ymmärretty oikein. Arvosana 3 Opiskelija osaa melko hyvin analysoida ja mallintaa liiketoimintaprosesseja, sekä tunnistaa ja soveltaa niitä. Opiskelijan laatima prosessi kuvaa hyvin tilannetta ja prosessissa käytetyt symbolit ovat oikeat. Arvosana 5 Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti liiketoimintaa sekä tunnistaa, mallintaa ja soveltaa erilaisia liiketoimintaprosesseja. Opiskelijan laatimat prosessit kuvaavat monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti valittua tilannetta ja siinä käytetyt symbolit on valittu oikein. Oppimistehtävä 4: Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä 35 % arvioinnista. Toteutetaan yksilötehtävänä. NAV tuntitehtävä sekä lisätehtävät 1-3 palautetaan ma 12.10.2020 klo 23.59 mennessä. SAP S/4 HANA (Fiori app ja On-Premise) tuntitehtävät palautetaan ma 30.11.2020 klo 23.59 mennessä. Tuntitehtävät palautetaan tenttityyppisen palautuksen kautta, jossa valitsette oikean vaihtoehdon. Tuntitehtävät tehdään joko yhdessä tunnin aikana tai omassa tahdissa ohjaajan avustamana. Arviointi tässä on tuntitehtävät arvosana 3 (tehty, mutta ei ymmärretty) - 5 (kaikki oikein). Tehtävissä suhde NAV 60% - SAP 40 %. Arvosana 1 Opiskelija kykenee käyttämään sähköisiä työkaluja muiden avustamana. Hän tekee vain tuntitehtävät. Arvosana 3Opiskelija kykenee käyttämään joitakin sähköisiä työkaluja. Hän tekee muutaman lisätehtävän. Arvosana 5 Opiskelija kykenee käyttämään sähköisiä työkaluja monipuolisesti. Hän tekee kaikki vaaditut lisätehtävät (3 kpl). Oppimistehtävä 5: Oman oppimisen arviointitehtävä. Oman oppimisen arviointitehtävä tehdään E-lomakkeella. Oman oppimisen arvioinnin lisäksi tehtävä toimii opintojaksopalautteena.
15.06.2020 - 28.08.2020
Periodit 1 ja 2, eli käytännössä viikot 35-51 (24.8-18.12.2020) keskiviikkoisin klo 10-13.45 Zoomissa.Teoriatietoiskuja + toiminnanohjausjärjestelmässä (Dynamics NAV; SAP S/4 HANA) tehtäviä harjoituksia + aikaa projektitehtävälle (liiketoimintaprosessien mallintaminen)
Viikko: Käsiteltävä aihe
Vko 35: Ke 26.8 Opintojakson toteutussuunnitelman käsittely - tavoitteet, sisältö, tehtävät, arviointi/ Liiketoiminnan suunnittelu ja ohjaaminen prosessien kautta/ Kirjanpidon perusteet verkossa kokonaisuus, NAV kirjautuminen + intro/ Visio (VDI) "Vastuullinen Campus" tehtävä yksin
Vko 36: Ke 2.9 Toiminnanohjauksen terminologia ja sanastoa, ERP-projekti / NAV intro jatkuu - kokonaiskuva ohjelmasta + Myynti & Markkinointi (= tuntitehtävä 1) / Kirjanpidon perusteet verkossa tarkemmin
Vko 37: Ke 9.9 Moduulit sekä Liiketoimintaprosessien väliset yhteydet / NAV osto- ja myyntiprosessi (= tuntitehtävä 2) Vko 38: Ke 16.9 Prosessit -mallintaminen ja työkalut (visio/draw.io/lucidchart)/ "Vastuullinen Campus" tehtävä projektiryhmissä
Vko 39: Ke 23.9 Keskeiset toiminnanohjauksen teknologiat - Toimijat, järjestelmät/ "Vastuullinen Campus" tehtävä projektiryhmissä / NAV osto- ja myyntiprosessi (= tuntitehtävä 2) + lisätehtävät itsenäisesti
Vko 40: Ke 30.9 Kirjanpidon perusteet – yhteenveto & tehtävien läpikäynti + palkka.fi + tilitin/ NAV osto- ja myyntiprosessi (= tuntitehtävä 2) + lisätehtävät itsenäisesti / Muistutus Vision symboleista! "Vastuullinen Campus” tehtävä projektiryhmissä
Vko 41: Ke 7.10 E-craft luento! NAV kertaus/yhteenveto + lisätehtävät itsenäisesti / "Vastuullinen Campus" tehtävä projektiryhmissä
Vko 42: Ke 14.10 SAP S/4 HANA (Fiori app + On Premise) yleisesti (kirjautuminen, kokonaiskuva ohjelmasta ”navigation”) / "Vastuullinen Campus" tehtävä projektiryhmissä
Vko 43: EI TUNTEJA (LC 3)
Vko 44: Ke 28.10 Toimitusketjuun liittyvät keskeiset käsitteet ja mallit & Beer game/ SAP S/4 HANA (Fiori app + On Premise) (Navigation tehtävät = tuntitehtävät 1 & 2) / "Vastuullinen Campus” tehtävä projektiryhmissä
Vko 45: Ke 4.11 SAP S/4 HANA (Fiori app + On Premise) (Navigation tehtävät = tuntitehtävät 1 & 2) / "Vastuullinen Campus” tehtävä projektiryhmissä
Vko 46: Ke 11.11 SAP S/4 HANA (Fiori app) SD Case (=tuntitehtävä 3) kohdat 1-8 (myynti)
Vko 47: EI TUNTEJA (Kehittämispäivä ke 18.11)
Vko 48: Ke 25.11 Liiketoiminnan analysointi, Digitaalisuuden mahdollisuuksia, AI SAP S/4 HANA (Fiori app) SD Case (=tuntitehtävä 3) kohdat 9-17 (toimitus)
Vko 49: Ke 2.12 SAP S/4 HANA (Fiori app) SD Case (=tuntitehtävä 3) + yhteenveto/kertaus
Vko 50: Ke 9.12 Kaikki järjestelmät vertailu ja kertaus opintojaksosta reflektoiden osaamistavoitteita/ Oman oppimisen arviointitehtävä ( E-lomakkeella)
Vko 51: Ke 16.12 EI TUNTEJA
AHOT ja Verkkototeutus
Katri Heikkinen, Marina Karlqvist
15 - 30
Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä 45 % (NAV & SAP S/4 HANA (Fiori app + On-Premise))
Liiketoimintaprosessien mallintaminen 30 % (75% ”Porvoo Design Camp" ja 25% ”Zara”)
Arvoketjujen ja prosessien merkitys liiketoimintaan “Case study” 25 % (Reading circle + Zara)
VIMA Degree Programme in Sales and Visual Marketing
5.00 op
0.00 op
H-5