•   Research and Development Skills ANA001HH1A-3101 19.08.2024-13.12.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    • hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta
    • kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti
    • käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin
    • perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia
    • soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus-tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa
    • kehittää aiheen omalle opinnäytetyölleen
    • tunnistaa opinnäytetyönsä tekemiseen tarvittavat menetelmävaihtoehdot sekä Haaga-Helian opinnäytetyöprosessin vaiheet.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Sisältö
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija
    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    BLENDED
    Huom! Opintojakso on opinnäytetyön aloittamista valmistava: opintojaksolla ideoidaan alustava aihe omalle opinnäytetyölle ja ilmoittaudutaan lopuksi opinnäytetyöprosessiin.

    Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.

    Suositeltava kirjallisuus:
    Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.

    Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)

    Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.

    Työelämäyhteydet

    Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Toteutukseen ei sisälly tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä.

    Ajoitus

    19.08.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.

    Ilmoittautumisaika

    13.05.2024 - 13.05.2024

    Aikataulu

    OPETUSKERRAT JA NIIDEN AIHEET

    1. Opinnäytetyö Haaga-Heliassa, erityyppiset opinnäytetyöt

    2. Tehtävä Juha T. Hakalan kirjasta

    3. Tavoitteen asettelu, oman aiheen valinta

    4. Tietoperusta; mitä tietoperustalla tarkoitetaan, mistä asioista siihen kirjoitetaan

    5. Tiedonhaku: Katri Hollo

    6. Raportointi ja tukea kirjoittamiseen: Katriina Kolu

    7. Tekstiviitteet ja lähdeluettelo; kirjoita lähteytettyä tekstiä

    8. Kokoavan tehtävän aloittaminen

    INTENSIIVIVIIKKO

    9. Kvantitatiivinen tutkimusote

    10. Kyselyn laatiminen Webropolilla

    11. Kvalitatiivinen tutkimusote

    12. Haastattelu- & havainnointiharjoitus

    13. Muut kehittämistyön menetelmät; ideointimenetelmät, yhteisölliset menetelmät

    14. Eettiset kysymykset opinnäytetyössä, aineistonhallinta opinnäytetyössä

    15. Kokoavan tehtävän tekemistä ohjatusti, saavutettavuus, aihe-ehdotus Wihiin

    16. Kokoavan tehtävän viimeistely

    Ryhmä
    • CONTACT
    • BLENDED
    • REB1HA3
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojaksosta on kaikki toteutustavat contact, blended, online ja virtual. Tämän opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.

    Opettaja

    Jouko Loijas

    Paikkoja

    1 - 13

    Arviointitavat

    Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
    1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
    2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
    3. Tiedonhaku (max 5 p)
    4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
    5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
    6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
    7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
    8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
    Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
    9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
    10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)

    Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä (0 - 100).

    Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
    0 - 49 > Hylätty
    50 - 59 > arvosana 1
    60 - 69 > arvosana 2
    70 -79 > arvosana 3
    80 - 89 > arvosana 4
    90 - 100 > arvosana 5

    Koulutus

    RESTO Hospitality and Tourism Management

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5