Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
- määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
- kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille?
- toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ?
- osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Tämän opintojakson näyttö muodostuu neljästä tehtävästä, joista kolme on kirjallisia tehtäviä ja yksi on simuloidun myyntitilanteen video.
Näyttö rakentuu näin:
1. Perehdy oppimateriaaleihin ennen tehtävien tekemistä (oppikirja).
2. Valitse jokin itsellesi tuttu tuote, tavara tai palvelu, jota käytät kaikissa neljässä tehtävässä. Ennen kuin aloitat tehtävien tekemisen, mieti kuka on asiakkaasi, minkälainen hän on ja minkä tuotteen/palvelun hän on ostamassa.
3. Valmistele kirjalliset tehtävät ohjeiden mukaisesti (ominaisuus-Etu-Hyöty -analyysi valitusta tuotteesta, tarvekartoituskysymysten ja vastaväitteiden laatiminen).
4. Toteuta simuloitu myynnin kohtaaminen -video ja tallanna se niin, että voit jakaa siitä linkin.
5. Katso oma myyntitilannevideosi ja analysoi se kirjallisuuteen perustuen.
6. Palauta tehtävät Moodleen.
7. Opettaja arvioi tehtävät keskitetysti noin kerran kuukaudessa. Saat palautteen tehtävistäsi Moodleen.
8. Halutessasi voit varata Moodlen kautta ajan lyhyeen etätapaamiseen, jossa käsittelet saamaasi palautetta yhdessä opettajan kanssa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita. Tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa. Osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita. Osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista. Ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa. Osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa. Osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen näkökulmasta. Osaa esittää omat ideansa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämiseksi tueksi. Osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulmista. Osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti.