Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Tällä toteutuksella on viisi (5) opetuskertaa Zoomissa.
Pedagoginen lähtökohta toteutuksella on "learning by doing". Menestyksekäs oppiminen saavutetaan aktiivisella osallistumisella luennoille ja oma-aloitteisella työskentelyllä Moodlessa. Arvosanan perusteena ovat Moodlessa määritellyt tehtävät, joista osa pisteytetään automaattisesti, osan arvioi toteutuksen opettaja.
Toteutuksen lopuksi ilmoittaudutaan Wihissä opinnäytetyöprosessiin. Opintojaksoa ei suositella suoritettavaksi ennen kuin opinnäytetyön aloitus on ajankohtainen (toteutusta seuraavalla periodilla).
Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.
Suositeltava kirjallisuus:
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)
TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.
Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)
Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.
Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.
Haagan toimipiste
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Suomi
Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä
15.01.2024 - 17.05.2024
Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.
02.01.2024 - 12.01.2024
Opetuskerrat Zoomissa klo 11.15-14.45
24.1.2024
- Opinnäytetyö Haaga-Heliassa
- Tavoitteen asettelu
28.2.2024
- Tietoperusta
- Tiedonhaku
- Raportointi ja tukea kirjoittamiseen
3.4.2024
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvantitatiivinen tutkimusote
- Kyselylomake Webropol-ohjelmalla
24.4.2024
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvalitatiivinen tutkimusote
- Kehittämistyön menetelmiä
15.5.2024
- Tutkimusetiikka
- Tutkimuksen luottavuuden pohdinta
Tehtävät ovat Moodlessa. Joissakin tehtävissä on viimeinen palautuspäivämäärä ilmoitettu. Muissa tehtävissä on edeltävyysehtona aikaisempien tehtävien suoritus.
Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojaksosta (ANA001HH1A) on kaikki toteutustavat: contact, blended, online ja virtual. Opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.
Saija Laitinen
7 - 20
Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä
(0 - 100).
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
0 - 39 > Hylätty
40 - 59 > arvosana 1
60 - 69 > arvosana 2
70 -79 > arvosana 3
80 - 89 > arvosana 4
90 - 100 > arvosana 5
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
0.00 op
2.00 op
H-5
Kevään 2024 toteutus periodilla 1:
Opetus on torstaisin kello 16.45-19.00. // HUOM. Korjaus. Opetuskertoja on 5, ei 4. Opetusta on myös 7.3., ks. alla. Korjaus kirjasttu 15.1.24.
Kyseessä on journalismin koulutuksen oma toteutus, minkä vuoksi valtaosa osallistujista on medianomiopiskelijoita ja esimerkit ja näkökulmat opetuksessa usein journalismiin tai viestintään liittyviä. Opetuksen sisältö ja tavoitteet ovat kuitenkin yhteiset muiden tutkintojen kanssa eikä journalismin alan erityisosaamista vaadita.
Opintojaksoon kuuluu 5 opetuskertaa sekä tentti (laajudeltaan 2 op) yhtenä torstaina ja mahdollisesti kirjoitustyöpaja.
Yksi opetuskerroista on Viikon vieras -luento, päivämäärä tarkentuu myöhemmin. Viikon vieras -luennot järjestetään keskiviikkoisin klo 16.00-17.30.
Opetuskerrat on suunniteltu pidettäväksi lähitapaamisina. Tarvittaessa lähitapaamiset vaihdetaan etätapaamisiksi Zoomissa.
Varaa aikaa itsenäiseen opiskeluun.
Oppimateriaali Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Sanoma Pro. Helsinki. Saatavana myös e-kirjana.
Lisää lukuvinkkejä Moodlessa.
Opintojaksolla tehdään oman opinnäytetyön suunnitelma: opinnäytetyö voi olla työelämätoimeksianto. Mahdollisesti vieraileva luennoitsija.
Pasilan toimipiste
Osa opintojaksosta suoritetaan mahdollisesti tenttimällä periodin 3 aikana.
Suomi
Tiedonhaussa etsitään myös kansainvälisiä lähteitä.
15.01.2024 - 15.03.2024
Opintojaksoon kuuluu 3-4 kirjallista oppimistehtävää, jotka on suoritettava hyväksytysti. Alustava kuvaus tehtävistä: - Tutustuminen tutkimusjulkaisujen rakenteeseen esimerkin kautta - Lähdekirjallisuuden hakuun liittyvä pieni tehtävä - Tiedonhaku ja lähteytetyn tekstin kirjoittaminen lähdeluetteloineen. - Oman opinnäytetyön suunnitelma. Lisätietoja Moodlesta.
02.01.2024 - 12.01.2024
Kevään 2024 alustava viikko-ohjelma.
Ohjelma ilmoitetaan toteutuksen alussa.
Ks. tarkemmin Moodle. Muutokset mahdollisia. Muutokset ilmoitetaan Moodlen (sähköpostin) kautta.
Opetuskerrat (osa kerroista on itsenäistä työskentelyä):
18.1. Kurssin aloitus.
1.2.
8.2.
29.2.
7.3.
Lisäksi Viikon vieras -luento, jonka ajankohta tarkentuu myöhemmin.
Kaarina Järventaus, Laura Kettunen
15 - 30
Arviointi perustuu pelkästään kirjallisiin suorituksiin, jotka ovat tehtäviä sekä mahdollisesti tentti.
JOURA Journalismin koulutusohjelma
3.00 op
3.00 op
H-5
Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille.
Opintojaksolla on luentoja tiistaisin ja torstaisin klo 11.15-13.45 luokasssa L401.
Opintojakson suorituksena on 4-8 tehtävän tekeminen ja palautus Moodleen viikoittain. Jokaiselle viikolle on viikkotehtävä. Viikoittainen palautuspäivä on maanantai. Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Palautetta annetaan vain tehtävistä, jotka on palautettu ajallaan. Arvosana annetaan tehtävien ja tentin perusteella.
Tentti on Moodlessa.
Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.
Sähköposti:jouko.loijas@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 11.8.2023.
Haaga-Helia 2022.Raportointiohjeet. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/raportointiohjeet. Luettu: 11..8.2023.
Luentomateriaali Moodlessa.
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Haagan toimipiste
Tentti on Moodlessa 10.10.2023. Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana Examissa.
Suomi
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.
21.08.2023 - 13.10.2023
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään valitsemastasi aiheesta. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4. 3. Hae omasta aihealueestasi lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. . 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena) b) Laadi kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 4 aiheeseen. 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä ti 10.10.2023, max 15 p. (yksilötehtävä), uusinnat Examissa. Bonustehtävä: Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4
12.06.2023 - 18.08.2023
Alustava aikataulu:
ti 22.8. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittelyä, tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla
to 24.8. Tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö hospitalityalalla, tehtävä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä
ti 29.8. Opiskelijaesityksiä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä, tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu
to 31.8 Aiheen valinta harjoitustehtäviin (ja mahdolliseen opinnäytetyöhön), tutkimusongelman ja alaongelmien laatiminen
ti 5.9. Tietoperusta, lähdeviitteet, lähdeluettelo
to 7.9. Tiedonhaku, tietolähteet ja niiden kriittinen arviointi
ti 12.9. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
to 14.9. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
ti 19.9. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
to 21.9. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, tutkimuksen luotettavuus
ti 26.9. Itsenäistä tekemistä liittyen tutkimusharjoitukseen
to 28.9. Tutkimustulosten havainnollistaminen, infografiikka, tutkimuksen raportointi
ti 3.10. Itsenäistä työskentelyä (Infografiikka-tehtävä)
to 5.10. Tutkimuksen eettiset kysymykset, opinnäytetyö Haagassa, oman opinnäytetyön aiheen ideointia
ti 10.10. Opintojakson päätös ja tentti
to 12.10. Itsenäistä työskentelyä: mahdollisen bonustehtävän tekemistä
Saija Laitinen, Jouko Loijas
15 - 40
Opintojakso sisältää:
- tentin, max 15p.
- tehtävät, max 85 pistettä
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
- Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
- Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
- Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija (edellisten lisäksi)
- Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
- Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
- Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija (edellisten lisäksi)
- Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
- Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
- Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
0.00 op
2.00 op
H-5