Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti oppimistehtävillä. Muut alla kuvatut oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-,monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b Oppimistehtävä(t) TAI
c Verkkototeutus
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
1. ja 2. vuoden opinnot tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Hallitseva koulutusorientaatio on kouluttajakeskeinen, joka näkyy kouluttajakeskeisinä menetelmävalintoina ja toimintatapoina. Kouluttajuuden ydintehtävänä nähdään tiedon jakaminen.
Opiskelija osaa hyödyntää olemassa olevat resurssit (ajan, paikan, välineet) koulutustilanteen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opiskelija osaa suunnitella oppimisen arviointiprosessin.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Koulutusorientaation tavoitteena on oppijalähtöisyys, mikä näkyy oppijaa osallistavien menetelmien (ajoittaisena) hyödyntämisenä. Kouluttajuus rakentuu menetelmähallinnan ympärille.
Opiskelija tunnistaa oppimisympäristöjen merkityksen ja huomioi erilaiset ympäristöt oppimisprosesseissa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa johdonmukaisen oppimisen arviointiprosessin.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Hallitseva koulutusorientaatio on oppijalähtöinen, jossa koko prosessin lähtökohta on yksilön kehittyminen ja osallistaminen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Kouluttaja on oppimisen tukija ja se näkyy oppimista ohjaavina kysymyksinä, yksilöllisenä oppimisen ohjaamisena sekä yksilön oppimaan oppimisen taitojen tukemisena.
Opiskelija osaa ennakoida ja soveltaa oppimisympäristöjä oppimista tukevaksi sekä kokeilee rohkeasti uutta oppijalähtöisesti. Opiskelija osaa arvioida yksilön oppimista prosessimaisesti monipuolisin menetelmin ja hyödyntää arvioinnin tuloksia yksilön kehittymisen hyväksi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa ja osaa kertoa arvojen, oppimisteorioiden ja ihmiskäsityksen merkityksen kouluttajana kehittymiselle ja käyttää tätä tietoa oman kehittymisensä tukena.