Tunneilla jaettava ja tiedotettava oppimateriaali.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa määritellä, miten asiakaskeskeinen vuorovaikutussuhde rakentuu, mutta opiskelijan omassa työskentelyssä painottuu ohjaajakeskeinen vuorovaikutus. Opiskelijan vuorovaikutuskäyttäytyminen on eettisesti kestävällä pohjalla.
Opiskelija osaa suunnitella liikuntaohjelman, joka täyttää terveysliikunnan vaatimukset. Opiskelija tietää ohjauksen ja ohjelmoinnin perustyökaluja ja käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa testata ohjatusti asiakkaan kestävyys-, liikkuvuus-, koordinaatio- ja lihaskunnon ominaisuuksia.
Opiskelija osaa etsiä valitsemastaan aihepiiristä luotettavaa pohjatietoa/ taustoittaa valitsemaansa aihepiiriä näyttöön perustuvalla tiedolla. Opiskelija osaa erottaa tutkitun tiedon kokemustiedosta.
Opiskelija osaa ottaa huomioon liikunnan eri kohderyhmiin kuuluvien henkilöiden ominaisuuksia suunnitellessaan ja toteuttaessaan liikuntaa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa rakentaa asiakkaan kanssa yhteisen tavoitteen/ asiakassuhteen asiakasta kuunnellen ja hänen lähtökohdistaan käsin. Opiskelijan vuorovaikutuskäyttäytyminen on toista kunnioittavaa ja arvostavaa.
Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida liikuntaohjelman vaikuttavuutta asiakkaan hyvinvoinnin kannalta. Opiskelija osaa käyttää itsenäisesti ja suunnitelmallisesti ohjauksen ja ohjelmoinnin perustyökaluja. Opiskelija osaa testata asiakkaan kestävyys-, liikkuvuus-, koordinaatio- ja lihaskunnon ominaisuuksia asiakkaan tarpeen mukaan.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa käytäntöön ja osaa kertoa, miten hän on sitä hyödyntänyt.
Opiskelija osaa (ja haluaa) järjestää liikuntaa erilaisille ihmisille myös yhdessä (integroidusti/inklusiivisesti) aina kun se on mahdollista ja järkevää.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa käyttää dialogitaitoja luottamuksellisen asiakassuhteen rakentamiseksi ja osaa vaikeissakin tilanteissa etsiä ratkaisua asiakasta kuunnellen. Opiskelija osaa arvioida ja ohjata omaa vuorovaikutuskäyttäytymistään tilanteen mukaan. Esim. opiskelija pystyy käyttämään monipuolisesti hyväkseen oppimiaan ensikohtaamisen työkaluja.
“Opiskelija tekee itsestään tarpeettoman asiakkaalle”, opiskelija työskentelee päämäärätietoisesti asiakkaan omaehtoista liikuntakäyttäytymisen muutosta tukien.. Opiskelija käyttää ohjauksen ja ohjelmoinnin perustyökaluja suunnitelmallisesti asiakkaan tarpeen mukaan ja osallistaa asiakkaansa arviointiin. Opiskelija osaa testata ja arvioida tulosten käytettävyyttä asiakkaan näkökulmasta ja lisäksi osaa hyödyntää tuloksia asiakkaan liikunnan laadun kehittämiseksi.
Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa vertailevaa tietoa käytännön toiminnan kehittämisessä ja analysoinnissa.
Opiskelija pystyy luovuuden kautta tuomaan liikunnan soveltamiseen uusia ideoita ja toimintaelementtejä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on tutustunut monipuolisesti digitaalisten palvelujen tarjontaan ja pystyy valitsemaan kohderyhmälle sopivan mallin. Opiskelija osaa hyödyntää etäohjaustyökaluja asiakastyössään.
Opiskelija osaa tuotteistaa hyvinvointipalvelun ja arvioida sen kannattavuutta.