Urheilijan harjoittelu ja testaus, 5 op - VAL4SL402
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Markus Arvaja
Mika Vähälummukka
Mika Saarinen
Kimmo Kantosalo
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Sisältö
- Valmentajan vuorovaikutus
- Nuorten fyysinen harjoittelu
- Testaus
- Projektin hallinta
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti oppimistehtävillä. Muut alla kuvatut oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-,monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b Oppimistehtävä(t) TAI
c Verkkototeutus
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Kihu Minor suoritettu ennen kurssia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija käyttää vuorovaikutteisia menetelmiä valmennustilanteen toteuttamisessa.
Opiskelija tietää valmentajan toiminnan keskeiset periaatteet ja harjoittelun sisältö kehittää urheilijoita jossain määrin.
Opiskelija tietää testauksen periaatteet ja tyypllliset lasten ja nuorten urheiluvalmennuksessa käytettävät testit.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija käyttää valmennustilanteen toteutuksessa tavoitteellisesti erilaisia vuorovaikutteisia menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä urheilijoille harjoituksen tavoitteet ja antaa olennaista ja ymmärrettävää palautetta urheilijoille.
Opiskelija ottaa sisällön toteutuksessa huomioon harjoitusolosuhteet ja toteutus on looginen ja järkevä.
Urheilijan kehittymistä on havaittavissa.
Opiskelija osaa testien perusteella antaa kehittävää palautetta urheilijoille.
Opiskelija dokumentoi projektin asiallisesti. Dokumentointi antaa ammattimaisen kuvan toiminnasta.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija käyttää valmennustilanteen toteutuksessa tavoitteellisesti erilaisia vuorovaikutteisia menetelmiä ja osaa perustella valintojaan urheilijan näkökulmasta.
Opiskelijan tavoitteen määrittely on urheilijalähtöistä ja harjoituksen toteutuksen jälkeen käydään reflektio.
Opiskelija huomioi harjoittelun sisällössä lajianalyysin ja urheilijan yksilöllisyyden (eriyttäminen).
Opiskelija osaa perustella harjoittelun sisältöä tutkittuun tietoon pohjautuen.
Opiskelija huomioi testauksessa lajin vaatimukset ja osaa antaa tutkittuun tietoon perustuvaa urheilijaa kehittävää palautetta ja harjoitteita.
Opiskelijan vuorovakutus projektin aikana on kaikkien toimijoiden suuntaan aktiivista, rakentavaa ja luottamusta herättävää.