Vastuullinen matkailuliiketoiminta, 5 op - TOU8RL014
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Meri Vehkaperä
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Johdanto
- Ymmärrät mitä vastuullinen matkailu tarkoittaa
- Ymmärrät, miksi vastuullista matkailua kannattaa opiskella
Sosiaalinen ja ympäristövastuu liiketoiminnassa
- Osaat käyttää vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteitä työyhteisössäsi, asiakastyössäsi sekä vuorovaikutuksessa sidosryhmiesi kanssa.
- Tunnistat matkailualan yrityksen sosiaaliset ja ympäristövaikutukset, ja tutustut tapoihin mitata ja arvioida niitä.
- Osaat etsiä kestävään kehitykseen, laatuun ja turvallisuuteen liittyvää tietoa ja soveltaa sitä alan työtehtävissä ja toiminnan kehittämisessä.
- Osaat edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja vastuullisen liiketoiminnan toteutumista omassa toiminnassa.
Vastuullisen liiketoiminnan johtaminen
- Osaat kuvata ja arvioida liiketoimintaa ja johtamista sidosryhmäajattelun ja vastuullisen liiketoiminnan näkökulmista.
- Osaat suunnitella, kehittää ja arvioida asiakaslähtöisiä ja taloudellisesti, sosiaalisesti sekä ympäristövastuullisia ratkaisuja.
- Tiedät tärkeimmät vastuullista liiketoimintaa ohjaavat ohjeet ja standardit.
Strateginen vastuullisuus
-Tiedät strategisen johtamisen peruskäsitteet ja tärkeimmät analyysimenetelmät
-Tunnistat vastuullisuuden merkityksen kilpailutekijänä ja uusien liiketoimintamallien mahdollistajana
-Osaat huomioida vastuullisuus- ja arvokysymyksiä strategiatyössä
-Osaat osallistaa henkilöstöä ja muita sidosryhmiä vastuullisessa liiketoiminnan määrittelyyn, kehittämiseen ja arviointiin.
Vastuullisuusviestinnän perusteet
- Tiedät, mitä vastuullisuusviestintä on ja miksi se on tärkeää
- Osaat viestiä vaikuttavasti toimintasi ja organisaatiosi vastuullisista teoista asiakkaillesi ja muille sidosryhmille soveltuvalla tavalla ja soveltuvissa kanavissa.
- Osaat asettaa tavoitteita vastuullisuusviestinnällesi, kehittää vastuullisuusviestintääsi ja seurata niiden toteutumista.
Sisältö
Johdanto vastuullisen matkailun portaille, 0 op ((oman osaamisen alkuarviointi)
Sosiaalinen ja ympäristövastuu liiketoiminnassa, 1 op
Vastuullisen liiketoiminnan johtaminen, 2 op
Strateginen vastuullisuus, 1 op
Vastuullisuusviestinnän perusteet, 1 op
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
100% itsenäisesti suoritettava opintojakso.
Massive Open Online Course ns. MOOC-koulutus.
Oppimistavat
- Virtuaaliopiskelua, oppimistehtäviä ja oppimispäiväkirja yhteensä 135 h
- Virtuaaliopiskelu ja testit 90 h
- Oppimispäiväkirja 45 h
Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa
Oppimateriaalit
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti virtuaalisessa oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit oppimisalustalla: https://vastuullisenmatkailunkoulutus.fi
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tietää matkailuyrityksen sosiaalisen ja ympäristövastuun keskeisimmät osa-alueet ja tietää tärkeimmät vastuullista liiketoimintaa ohjaavat ohjeet ja standardit. Opiskelija tunnistaa matkailualan yrityksen välilliset ja välittömät sosiaaliset ja ympäristövaikutukset. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden merkityksen kilpailutekijänä ja uusien liiketoimintamallien mahdollistajana ja vastuullisuusviestinnän perusteet.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteitä työyhteisössä, asiakastyössä sekä vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa kestävään kehitykseen, laatuun ja turvallisuuteen liittyvää tietoa. Opiskelija osaa kuvata ja arvioida liiketoimintaa ja johtamista sidosryhmäajattelun ja vastuullisen liiketoiminnan näkökulmista sekä suunnitella vastuullisuusviestintää.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella, kehittää ja arvioida sosiaalisesti ja ekologisesti vastuullisia liiketoimintamalleja sekä viestiä niistä. Opiskelija osaa osallistaa henkilöstöä ja muita sidosryhmiä strategiatyöhön sekä vastuullisen liiketoiminnan määrittelyyn että kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa yhteisen arvon tuottamisen, jakamistalouden ja kiertotalouden mahdollisuudet uusien liiketoimintamallien luomisessa.