Tehokasta markkinointia ja myyntiä matkailussa, 3 op - TOU8HA007
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakon suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä markkinoinnin ja myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin tyypillisimpiä digitaalisia ratkaisuja ja niiden käyttötarkoituksen
- kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen merkityksen organisaatiolle
- kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
- rakentaa asiakkuuksia myynnin ja markkinoinnin keinoin eettisesti ja kestävän kehityksen huomioiden
- ymmärtää tiedon merkityksen yrityksen strategisen myynnin ja markkinoinnin toimintasuunnitelman luomisessa ja seurannassa
Sisältö
- Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet ja prosessit
- Markkinoinnin kilpailukeinot 7P ja brändi
- Asiakaslähtöisyys ja asiakaspolkujen ymmärtäminen
- Henkilökohtainen myyntityö ja tavoitteellinen myyntikeskustelu
- Myynnin ja markkinoinnin digitaalisuus ja asiakaskohtaamisten tietolähteet
- Kannattavien asiakkuuksien rakentaminen myynnin ja markkinoinnin tietoa hyödyntäen
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
1. Virtuaaliopiskelu, ryhmäkeskustelut ja oppimistehtävät 81 h
2. Lähiopetus ja oppimistehtävät 81h
3. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa
Oppimateriaalit
Materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
- Tuntee markkinoinnin ja myynnin keskeiset osa-alueet
- Osaa listata myynnin/markkinoinnin matkailuyrityksen keskeiset jakelu- ja markkinointikanavat
- Ymmärtää asiakkuusprosesseja ja tietää mittareiden roolin asiakassuhteen hoidossa
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi:
- Osaa suunnitella matkailuyrityksen jakelua ja markkinointia
- Osaa suunnitella myynnin/markkinoinnin esimiehen ja johdon keskeisiä tehtäviä yrityksen ja jakelukanavien tietoja hyödyntäen
- Osaa analysoida jakelun ja markkinoinnin panos-tuotos- suhdetta
- Ymmärtää tavoitteellisuuden ja seurannan merkityksen yrityksen markkinoinnissa
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi:
- Osaa luoda yrityksen liiketoimintastrategiaa tukevan jakelu/markkinointisuunnitelman
- Osaa hyödyntää monipuolisia tietolähteitä asiakastietoa jakelu/markkinointisuunnitelman suunnittelussa
- Osaa suunnitella yrityksen dataohjautuvaa markkinointia ja sitä tukevat toiminnot