Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa rakentaa asiakkuuksia verkossa
• osaa valita tarkoituksenmukaiset markkinointi- ja myyntikanavat
• osaa hinnoitella elämystuotteen
• osaa arvioida erilaisten myynti- ja markkinointikanavien kannattavuutta
• osaa arvioida matkailun verkkokaupan oikeudellisia sisältöön ja tietosuojaan liittyviä vaatimuksia
Sisältö
• Asiakkuuksien rakentaminen
• Digitaaliset markkinointi- ja myyntikanavat
• Digitaalinen kaupankäynti
• Elämystuotteen hinnoittelu
• kuluttajansuoja verkossa
• immateriaalioikeudet ja tekijänoikeus
• Erilaiset verkkokaupparatkaisut ja toimintalogiikat
• Uudistunut tietosuoja
• Uudistunut laki matkapalveluyhdistelmistä ja matkapakettiehdot
• Digitaalisen myynnin ja markkinoinnin verkostot ja ajankohtaistapahtumat
• Matkailun myynnin ja markkinoinnin trendit
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a) Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät ja projekti monimuotototeutuksena
b) Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Suositellaan suoritettavaksi opintojaksojen DES2RL002 (Matkailu globaalina teollisuutena) ja TOU2RL001 (Asiakkaan polku matkailussa) jälkeen. Suoritetaan yhdessä opintojakson TOU1RL004 (Matkailualan projekti 2) kanssa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee digitaalisen kaupankäynnin keinoja sekä osaa määritellä elämystuotteen ja tunnistaa sen peruselementit sekä kuluttajansuojan perusteet. Opiskelija osaa hinnoitella elämystuotteen avustetuttuna.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa analysoida asiakkuuksia verkossa. Hän osaa vertailla digitaalisia markkinointi- ja myyntikanavia sekä erilaisia verkkokaupparatkaisuja kuluttajansuoja sekä immateriaalioikeudet huomioonottaen. Opiskelija tunnistaa elämystuotteen hinnoittelun periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa kuvailla matkailuun vaikuttavia myynnin ja markkinoinnin trendejä sekä tuntee tietosuojasääntelyn perusteet.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa kehittää asiakkuuksia digitaalisessa ympäristössä tunnistaen monipuolisesti eri markkinointi- ja myyntikanavat sekä verkkokaupan ratkaisut. Opiskelija tuntee kuluttajansuojaa , tietosuojaa sekä immateriaalioikeuksia koskevat säännökset sekä osaa soveltaa niitä markkinoinnissa ja verkkokaupparatkaisuissa. Hän osaa hinnoitella elämystuotteen ja osaa arvioida sen kannattavuutta suhteessa jakelukanaviin. Hän analysoi trendejä ja niiden vaikutusta asiakkuuksiin sekä innovoi uusia digitaalisia asiakaskohtaamisia.