Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa asiakkaan polun ja osaa kuvata digitaalisuuden mahdollisuuksia siinä
• osaa analysoida asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja tunnistaa asiakassegmentoinnin merkityksen
• osaa myynnin perusteet ja tunnistaa digitaaliset markkinointi- ja
myyntiverkostot
• osaa arvioida elämystuotteen rakennetta, vetovoimaa ja markkinointia
• osaa tuottaa asiakaslähtöisiä digitaalisia elämyksiä, myös tarinallisuutta hyödyntäen
Sisältö
• Asiakasryhmittely (segmentointi), asiakaspolku matkailussa ja verkkolöydettävyys sen osana
• Elämyksellisen matkailutuotteen rakentuminen ja analysointi elämyskolmion avulla / Elämyksellisten matkailutuotteiden kehittäminen
• Asiakaspalvelutilanteet
• Markkinointi- ja myyntiverkostot sekä -kanavat kokonaisuutena
• Tarinallisuus menestyvässä matkailutuotteissa
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a) Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät monimuotototeutuksena
b) Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Oppimateriaalit
Lähipäivien materiaalit ja lähdeviitteet
Kirjallisuuslähteet - katso opintojakson Moodle
Lisätiedot
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen projekti,joka suoritetaan yhdessä Matkailualan projekti 1:n TOU1RL003 kanssa.
Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1),
hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Suositellaan suoritettavaksi opintojakson Matkailu globaalina teollisuutena jälkeen. Suoritetaan yhdessä Matkailualan projekti 1:n TOU1RL003 kanssa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija kertoo asiakkaan polun pääkohdat. Opiskelija kertoo esimerkkejä erilaisten asiakasryhmien ostoskäyttäytymisestä. Hän kuvailee elämyksellisyyden elementtejä matkailutuotteessa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija kuvaa asiakkaan polun matkailussa. Opiskelija vertailee asiakkaan polkuun soveltuvia digitaalisia ratkaisuja. Hän esittelee erilaisia markkinointi- ja myyntikanavia. Opiskelija kuvailee pääpiirteittäin sisällöntuotannon
ja tarinallisuuden.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija ryhmittelee asiakkaita ja perustellen valitsee digitaalisen markkinointi- ja myyntikanavan. Opiskelija osaa tuottaa asiakaslähtöisen digitaalisen elämyksen. Opiskelija osaa hyödyntää ja kehittää uusia digitaalisia asiakasratkaisuja asiakkaan polussa matkailussa. Opiskelija osaa hyödyntää myyntitaitoja (erityisesti asiakaspalvelu) luovasti ja innovatiivisesti erilaisissa asiakaskohtaamisissa.