Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija
- hallitsee matkailuyrityksen vastuullisuusviestinnän perusteet
- ymmärtää vastuullisuusviestinnän merkityksen ja keskeiset toimintamuodot
- osaa suunnitella vastuullisuusviestintää ja seurata se toteutumista
- pystyy viestimään organisaation vastuullisuudesta eri sidosryhmille tarkoituksenmukaisissa kanavissa
- ymmärtää vastuullisuusviestinnän roolin organisaation strategisena työkaluna
- osaa analysoida ja kehittää organisaation vastuullisuusviestintää.
Sisältö
1. matkailuyrityksen vastuullisuusviestinnän lähtökohdat, suunnittelu ja haasteet
2. vastuullinen ja osallistava sidosryhmäviestintä (asiakkaat, työntekijät ja kumppanit)
3. vastuullisuusviestintä kilpailukeinona
4. yritysvastuuraportointi
5. kriisiviestintä
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
1. Blended
Oppimateriaalit
1. Oppimisalustan materiaalit
2. Vastuullisen matkailun portaat -portaalin sisältö soveltuvin osin (www.vastuullisenmatkailunkoulutus.fi)
3. Soveltuvin osin:
- Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry.
- Nylund, A. 2018. Vinkkejä vastuullisuusviestintään: käsikirja matkailuyrittäjille markkinoinnin ja viestinnän tueksi. Business Finland.
Intro
Onnistunut vastavuoroinen vastuullisuusviestintä lisää sidosryhmien luottamusta ja tuo kilpailuetua matkailuyritykselle. Opit vastuullisuusviestinnän merkityksen kilpailukeinona ja matkailuorganisaation strategisena työkaluna. Saat käytännön vinkkejä vastuullisen viestinnän suunnitelmalliseen toteuttamiseen ja kehittämiseen. Tutustut yritysvastuuraportointiin ja kriisiviestinnän saloihin. Tämä opintojakso antaa sinulle hyvät avaimet vastuulliseen vaikuttamiseen!
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaa määritellä vastuullisuusviestinnän käsitteet ja vastuullisuusviestinnän suunnittelun perusteet. Ymmärtää vastullisuusviestinnän merkityksen ja haasteet. Tunnistaa vaikuttavan vastuullisuusviestinnän erityispiirteet eri sidosryhmille soveltuvissa kanavissa. Nimeää yritysvastuuraportoinnin ja kriisiviestinnän käytänteitä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Hallitsee vastuullisuusviestinnän perusteet ja osaa suunnitella vastuullisuusviestintää ottaen huomioon sidosryhmien erityispiirteet ja soveltuvat kanavat. Löytää keinoja vastuullisuusviestinnän haasteisiin ja käyttää vastuullisuusviestintää kilpailukeinona. Soveltaa yritysvastuuraportoinnin ja kriisiviestinnän käytänteitä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa johtaa vastuullisuusviestintää ottaen huomioon eri sidosryhmien erityspiirteet ja soveltuvat kanavat. Osaa rakentaa vuorovaikutteista vastuullisuusviestintää analysoiden toimintaympäristön haasteita. Osaa perustella vastuullisuusviestinnän merkityksen strategisena työkaluna. Kehittää yritysvastuuraportoinnin ja kriisiviestinnän käytänteitä.