Anu Hakonen
Hanna Rajalahti
Sanna Heiniö
Johanna Rajakangas-Tolsa
Johanna Maaniemi
Anne Koppatz
Jarmo Ritalahti
Jouni Soitinaho
Kari Hiekkanen
Juha Olava
Jari Luomakoski
Kaarina Järventaus
Merja Drake
Mirka Sunimento
Reetta Nousiainen
Miisa Jääskeläinen
Pilvi Heinonen
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Haaga-Helian Master-opinnoissa opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä. Sen tavoitteena on osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja kehittää ratkaisuja työelämän kannalta relevanttiin ongelmaan, kuten Valtioneuvoston asetus (423/2005, §7) ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöstä linjaa:
Ylemmän amk-tutkinnon opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön.
Sisältö
Master-opinnäytetyö sisältää seuraavat osat:
- Aihe-ehdotuksen tekeminen ja opinnäytetyösuunnitelman kirjoittaminen
- Itsenäinen kehittämistehtävä
- Ryhmä- ja/tai yksilöohjaus
- Muut työpajat ja seminaarit
- Opinnäytetyön raportointi ja esittäminen
- Kypsyysnäyte
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Yleensä opinnäytetyö keskittyy yhdessä organisaatiossa havaittuun ongelmaan, sen erittelyyn ja ratkaisemiseen tai uuden toimintatavan/suosituksen/mallin kehittämiseen. Opinnäytetyö voi käsitellä myös yleisempää työelämään liittyvää haastetta, mutta tällöinkin työssä tutkitaan ja kehitetään uusi toimintatapa, suosituksia tai malli. Kummassakin tapauksessa lopputuloksen arviointi on tärkeä osa opinnäytetyötä.
Työhön kuuluu aina aiheeseen liittyvän olemassa olevan tutkimustiedon kartoitus.
Opinnäytetyö voi muodostua joko yhdestä projektista tai useammasta pienehköstä projektista, jotka liittyvät toisiinsa. Projektit voidaan toteuttaa eri yksiköissä tai jopa eri organisaatiossa, mikä mahdollistaa kehitystyön jatkumisen esimerkiksi vaihdettaessa työtehtävää tai työpaikkaa kesken projektin.
Oppimateriaalit
- Opinnäytetyön ohjeet on julkaistu Mynetissä: Opinnäytetyö, Master-koulutus - Opinnäytetyön aiheeseen ja menetelmiin soveltuva tutkimuskirjallisuus - Haaga-Helian kirjasto- ja tietopalvelut tarjoavat ohjeita ja koulutusta tiedonhakuun. - HH Finna: tiedonhaku ja kirjaston palvelut LibGuides: Haaga-Helia tiedonhaun lisäpalvelut, vinkit ja ohjeet (esim. opas lähdeviittaamisen tueksi) - LibGuides: kirjoittaminen ja opinnäytetyö Haaga-Heliassa
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opinnäytetyö aloitetaan opintojen alkuvaiheessa, jotta sen teossa voidaan hyödyntää muita opintoihin kuuluvia pakollisia ja valinnaisia opintojaksoja.
Opinnäytetyöhön linkittyy pakollinen opintojakso TKI2HM001 Tutkimuksellinen kehittäminen, jolla opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiin ja jonka aikana hän laatii opinnäytetyösuunnitelman.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opinnäytetyön arvosana koostuu keskiarvosta, joka lasketaan kun alla olevat kuusi arviointialuetta on ensin arvioitu asteikolla 0-5 (Kohdan Tulokset ja niiden merkitys painotetaan kahdella).
- Opinnäytetyön aihe ja tavoite: Aihe on tavanomainen, eikä se ole ajankohtainen. Työn tavoite on epäselvästi määritelty ja/tai heikosti rajattu. Aiheen yhteystyöelämän kehittämiseen on heikko.
- Tietoperusta (teoria): Aiheesta saatavilla olevaa teoriaa ja lähteitä on niukasti ja ne eivät kaikilta osiltaan ole ajantasaisia. Tietoperusta tukee heikosti tutkittavaa asiaa. Keskeiset käsitteet on heikosti määritelty.
- Menetelmät: Kehittämistehtäväon suunniteltu ja toteutettu tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen kohtalaisesti. Menetelmävalinnat on perusteltu puutteellisesti, ja ne soveltuvat melko huonosti hankkeeseen.
- Tulokset ja niiden merkitys: Tavoitteet ja tulokset vastaavat heikosti toisiaan. Tulokset ovat heikosti hyödynnettävissä, ja pohdinta jää vaillinaiseksi. Kehitysehdotuksia on vähän tai ne eivät ole kovin käyttökelpoisia.
- Raportointi: Työn rakenne on epäjohdonmukainen. Ymmärrettävyys ja luettavuus ovat paikoittain heikkoja. Raportoinnin ohjeita on noudatettu heikosti.
- Opinnäytetyöprojektin hallinta: Opinnäytetyöprojektinsuunnittelu, toteutus ja hallinta sekä arviointi ovat toteutuneet heikosti.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opinnäytetyön arvosana koostuu keskiarvosta, joka lasketaan kun alla olevat kuusi arviointialuetta on ensin arvioitu asteikolla 0-5 (Kohdan Tulokset ja niiden merkitys painotetaan kahdella).
- Opinnäytetyön aihe ja tavoite: Aiheessa on joitakin uusia näkökulmia, ja siitä on hyötyä toimeksiantajalle, alalle tai työelämälle laajemmin. Työn tavoite on melko selvästi määritelty ja rajattu. Aihe liittyy työelämän kehittämiseen.
- Tietoperusta (teoria): Aiheesta saatavilla olevaa teoriaa ja lähteitä on käytetty hyvin. Lähteitä on riittävästi, ja ne ovat ajantasaisia. Tietoperusta tukee tutkittavaa asiaa. Keskeiset käsitteet on määritelty.
- Menetelmät: Kehittämistehtävä on suunniteltu ja toteutettu hyvin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. Työn tuloksia on arvioitu hyvin käyttämällä tilanteeseen sopivia mittausmenetelmiä.
- Tulokset ja niiden merkitys: Tavoitteet ja tulokset vastaavat toisiaan. Tulokset ovat hyödynnettävissä, ja pohdinta kattaa kaikki johtopäätökset.Kehitysehdotukset ovat käyttökelpoisia.
- Raportointi: Työn rakenne on johdonmukainen. Ymmärrettävyys ja luettavuus ovat hyvällä tasolla. Raportoinnin ohjeita on noudatettu.
- Opinnäytetyöprojektin hallinta: Opinnäytetyöprojektinsuunnittelu, toteutus ja hallinta sekä arviointi ovat toteutuneet hyvin.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opinnäytetyön arvosana koostuu keskiarvosta, joka lasketaan kun alla olevat kuusi arviointialuetta on ensin arvioitu asteikolla 0-5 (Kohdan Tulokset ja niiden merkitys painotetaan kahdella).
- Opinnäytetyön aihe ja tavoite: Aiheessa on innovatiivisia näkökulmia, ja se on tärkeä toimeksiantajalle, alalle tai työelämälle laajemmin. Työn tavoite on erinomaisesti määritelty ja rajattu. Aihe liittyy keskeisesti työelämän kehittämiseen.
- Tietoperusta (teoria): Aiheesta saatavilla olevaa teoriaa ja lähteitä on käytetty hyvin. Lähteitä on riittävästi, ja ne ovat ajantasaisia, kansainvälisiä ja monipuolisia. Tietoperusta fokusoituu tutkittavaan asiaan erittäin hyvin ja perustellusti. Keskeiset käsitteet on määritelty erinomaisesti ja suhteessa tutkimusongelmaan. Lähteiden käyttö on kriittistä.
- Menetelmät: Kehittämistehtävä on suunniteltu ja toteutettu tutkimus-ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen erinomaisesti. Työn tuloksia on arvioitu erinomaisesti tilanteeseen sopivilla mittausmenetelmillä. Menetelmävalinnat on perusteltu erinomaisesti.
- Tulokset ja niiden merkitys: Tavoitteet ja tulokset vastaavat erinomaisesti toisiaan. Tulokset ovat erinomaisesti hyödynnettävissä, ja pohdinta kattaa kaikki johtopäätökset. Tuloksilla on toimeksiantajalle erityistä merkitystä. Kehitysehdotukset ovat käyttökelpoisia, ja niillä on erityistä arvoa toimeksiantajalle.
- Raportointi: Työn rakenne on erittäin johdonmukainen, ja työ muodostaa tasapainoisen kokonaisuuden. Ymmärrettävyys ja luettavuus ovat erinomaisella tasolla. Raportoinnin ohjeita on noudatettu erinomaisesti.
- Opinnäytetyöprojektin hallinta: Opinnäytetyöprojektinsuunnittelu, toteutus ja hallinta sekä arviointi ovat toteutuneet erinomaisesti.