Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on ymmärrys tieteellisestä ajattelusta ja sen soveltamisesta tieteellisessä kirjoittamisessa, esimerkiksi opinnäytetyöprojektissa. Opintojaksolla opiskelija toteuttaa itsenäisesti pienen tutkimusprojektin. Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet itsenäisesti toteutettavien tutkimusprosessien läpiviemiseen: opiskelija osaa muodostaa selkeän tutkimuskysymyksen, koota oleellisen teoriataustan, valita mielekkään aineistonkeruu- ja analysointimenetelmän, sekä tehdä asianmukaisen analyysin ja johtopäätökset. Opiskelija myös ymmärtää tutkimusraportin jäsentelyn merkityksen ja raportin eri osien sisällölliset tavoitteet.
Opintojakso antaa valmiuksia opinnäytetyön tekemiseen ja mahdollisiin jatko-opintoihin.
Sisältö
Annetun kirjallisuuden kautta opiskelija perehtyy tutkimusprosessiin ja tekee laajan tutkimustyyppisen harjoitustyön. Opiskelija paneutuu harjoitustyössään yhteen tietotekniikan aihealueeseen, tekee aiheesta aihe-ehdotuksen ja tutkimussuunnitelman, toteuttaa tutkimuksen ja kirjoittaa tutkimusraportin (10-15 sivua). Opiskelija hankkii aiheeseen liittyvän lähdeaineiston ja laatii tutkimuksen teoriataustan. Lähdeaineiston tulee olla tieteelliset kriteerit täyttävää, osin englanninkielistä. Keskeiset tehtävät:
- Aihe-ehdotus, sisältäen aiheen perusteluineen ja rajauksineen, alustavan tutkimusmenetelmän ja alustavan listan käytetyistä lähteistä
- Tentti Moodlessa
- Tutkimussuunnitelma, sisältäen riittävän (lähteisiin perustuvan) teoriataustan ja valitun tutkimusmenetelmän esittelyn ja perustelut valinnalle
- Tutkimusraportti, sisältäen johdannon, teoriataustan, menetelmäkuvauksen, tulokset ja johtopäätökset.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
- Luennot, itsenäinen työskentely ja palaute toteutuskohtaisen aikataulun mukaisesti.
- Oppimisalustana käytetään Moodlea.
- Oman oppimisen arviointi 1 h.
Oppimateriaalit
Walliman, Nicholas. 2011. Research Methods: the basics. Routledge. New York.
Haaga-Helian raportointiohje (kirjoittaminen ja raportin ulkoasu)
Hirsijärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki, Kustannusosakeyhtiö Tammi (tai uudempi)
Tutkimusaiheen kirjallisuus sekä tieteelliset artikkelit.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei edeltävyysvaatimuksia. Valmistelee opiskelijaa opinnäytetyön tekemiseen.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija ymmärtää
- selvityksen ja tutkimuksen eron sekä niiden merkityksen IT/IS alan kehittämiselle
- kattavan lähdeaineiston merkityksen tutkimukselle
- tutkijan roolin
- tieteellisen ajattelun merkityksen IT/IS alalle, ja laajemminkin
Opiskelija osaa
- valita, rajata ja perustella tutkittavan aiheen
- suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen
- noudattaa annettuja ohjeita ja kirjoittaa kaikki oleelliset osat sisältävän tutkimusraportin
- valita aiheeseen sopivia lähteitä sekä välttää plagiointia ja referoivaa kirjoitusasua.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija ymmärtää
- IT/IS alan tutkimusta ja tutkimusperinnettä
- tyypillisen tutkimuksen ja tutkimussuunnitelman esitystavan
- tieteellisen kirjoittamisen kriteerit ja tutkimuksen eettiset säännöt.
Opiskelija osaa
- jäsentää tutkimusraportin mielekkäästi siten että kullakin raportin osalla on oma selkeä roolinsa.
- esittää ja asettaa konkreettisen tutkimustavoitteen sekä tutkimuksella saavutetut tulokset ja hyödyt
- valita menetelmän ja perustella valintansa tutkimusaiheen ja tutkimuskysymysten kautta
- lähteiden käytön ja viittauskäytännön
- antaa rakentavaa vertaispalautetta ja tutkimussuunnitelmille ja tutkimusraporteille.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa
- valita ja käyttää tekstissään useita tieteellisen kriteeristön täyttäviä lähteitä ja viitata niihin konvention mukaisesti
- tuoda teoriataustassa esiin lähteiden välisen vuoropuhelun
- laatia tutkimusraporttiinsa mielekkään ja tasapainoisen sisällön: teoria ja valitut menetelmät palvelevat analyysia ja johtopäätöksiä.