Opintojakson suoritettuaan opiskelija on kerrannut ja laajentanut ruotsin kielen perustietojaan ja -taitojaan siten, että hänellä on sekä suulliset että kirjalliset valmiudet osallistua moduulin 3 ruotsin kielen opintoihin. Eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetaso on A2–B1.
Sisältö
Monipuolisten kieli- ja viestintätaitojen merkitys työelämässä
- erilaiset opiskelutekniikat
- ruotsin kielen perusrakenteet ja -sanasto
- ääntäminen
- työelämän suulliset ja kirjalliset perustilanteet
- Pohjoismaiden kulttuuriset erityispiirteet
Oppimateriaalit
Opiskelumoniste SWE8LH101-3014 Ruotsin valmentavat opinnot 2019 Oksanen Edellä mainittu opiskelumoniste on vain minun, Antti Oksanen, kertauskurssilla. Se tulee Moodleen sähköisessa muodossa ja opiskelijoiden tulee tulostaa se itselleen ja tuoda se mukanaan tunnille. Alla mainittua oppikirjaa ei tarvitse hankkia, mutta siitä voi olla apua joidenkin tehtävien tekemisessä. Oppikirja: Sari Hanska-Aare, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita, Mia Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. EDITA 2014, 2015 Alla mainitulla sivustolla on koottuna ruotsin kieliopin kaikki keskeiset seikat esimerkein selitettynä. Grunderna i svenska språket. Att läsa, skriva och kommunicera bättre. www.http://www.grundenisvenska.se/ Alla mainitulla sivustolla on opiskeluvideoita aivan laidasta laitaan, käytännön kielenkäytöstä kieliopin moniin yksityiskohtiin Svenska för alla - SFI - Steg/Learning steps www.https://swedish-for-all.se/sfi-steg-learning-steps/
Lisätiedot
Pakollinen ruotsin tasotestistä hylätyn arvosanan saaneille
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arvosana hyväksytty (taitotaso A2–B1)
Opiskelija hallitsee ruotsin kielen perusrakenteet ja -sanaston, osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi tutuissa viestintätilanteissa. Hän on perehtynyt Pohjoismaihin ja niiden kulttuurisiin erityispiirteisiin.
Arvosana hylätty (taitotaso A1)
Opiskelija käyttää perusrakenteitakin puutteellisesti ja hänen sanavarastonsa on niin suppea, että hän ei kykene vuorovaikutukseen tutuissakaan viestintätilanteissa. Opiskelijan tuotos on niukkaa ja pääsisällön ymmärtäminen muille osapuolille hyvin vaikeaa tai mahdotonta.