Osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Sisältö
- ruotsin perusrakenteiden ja yleisen sanaston kertaaminen, laajentaminen ja hyödyntäminen viestinnässä
- kielen suullinen ja kirjallinen mahdollisimman oikeakielinen käyttö kommunikoinnissa ja tiedonhaussa
- liikunta-alan toimintaympäristössä vaaditun sanaston tuntemus ja sujuva käyttö
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti oppimistehtävillä. Muut alla kuvatut oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-,monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b Oppimistehtävä(t) TAI
c Verkkototeutus
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija viestii käyttämällä yksinkertaisia sanontoja ja lauseita oman
alansa rutiininomaisissa tehtävissä jatilanteissa, esimerkiksi ohjaustuokiossa
tai liikuntakeskuksen esittelyssä. Viestintä on tavallisesti hitaanlaista ja kuulijalta
voidaan vaatia jonkin verran totuttelua ja ponnistelua puheen ymmärtämiseksi.
Ruotsinkielisen materiaalin ymmärtäminen on haastavaa ja sen hyödyntäminen on työlästä.
Opiskelija pystyy tuottamaan lyhyitä, yksinkertaisia tekstejä, jotka liittyvät omaan alaan. Äidinkielen ja englannin rakenteet kuultavat usein läpi. Lausuminen ja
rakenteet vaativat vielä harjoittelua.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija tulee vähintään kohtalaisesti toimeen työhön ja vapaa-aikaan liittyvissä tilanteissa, esimerkiksi ohjaustuokiossa tai liikuntakeskuksen esittelyssä.
Opiskelija pystyy vaihtamaan ajatuksia ja esittämään mielipiteitä työhön liittyvistä asioista sekä aiheista, jotka ovat henkilökohtaisesti kiinnostavia.
Opiskelija osaa hankkia ruotsinkielistä materiaalia, ymmärtää sitä ja pystyy
hyödyntämään saatua tietoa ja sanastoa.
Opiskelija pystyy kirjoittamaan melko sujuvasti tekstejä, jotka liittyvät omaan alaan.
Äidinkielen tai englannin rakenteiden vaikutus ei haittaa kommunikointia.
Lausuminen on enimmäkseen hyvää ja keskeisimmät rakenteet ovat
hallussa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija pystyy ilmaisemaan itseään sujuvasti ja osallistumaan suulliseen keskusteluun itseään,alaansa ja vapaa-aikaansa liittyvissä tilanteissa.
Hän osaa vetää esimerkiksi ohjaustuokion sujuvasti ja pystyy myös antamaan lisäohjeita kommunikaatiotilanteen edetessä.
Opiskelija osaa esitellä liikuntakeskusta tai muuta liikuntaorganisaatiota käyttäen monipuolista kieltä.
Opiskelija osaa hankkia ruotsinkielistä materiaalia ja hän pystyy sujuvasti hyödyntämään saatua tietoa ja sanastoa.
Opiskelija pystyy kirjoittamaan sujuvaa omaan alaan liittyvää tekstiä. Äidinkielen
tai englannin rakenteiden vaikutus on tuskin huomattavissa.
Lausuminen on varsin hyvää ja rakenteet ovat jo siirtyneet luontevasti puheen ja kirjoittamisen osaksi.