Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
1. toimia ohjelmistotiimin jäsenenä
2. toteuttaa ohjelmistorajapinnan
3. tehdä yhteistyötä toisen tilaajaorganisaation kanssa
Sisältö
Opintojaksolla kehitetään ohjelmistoratkaisu, jossa hyödynnetään aiemmin opittuja taitoja ohjelmoinneista (I ja II), palvelinohjelmoinnista. Voit hyödyntää myös mahdollisesti suorittamasi frontend kurssin oppeja. Opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomioita menetelmiin (SCRUM) sekä REST rajapintaan.
Esitietovaatimuksena palvelinohjelmointi tai vastaavat tiedot (käytännössä Spring sovelluskehys pitäisi esim. olla jo jollain tavalla tuttu).
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivätoteutuksena TAI
b. Työelämän ohjelmistoprojektiin osallistuminen TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) TAI
d. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen.
Oppimateriaalit
Opiskelijat ohjataan sopivien verkkomateriaalien pariin ryhmätyön aikana tarpeiden mukaan. Aihealueet liittyvät pääosin rajapinnan rakentamisessa tarvittaviin tekniikoihin kuten JEE, REST, Spring, SpringBoot, Javascript, JQuery, JSON, palvelinohjelmointi, MariaDB, git, Palvelimet, Heroku. Ohjausideologiana käytetään ensisijaisesti Scrumia / Lean:iä, joiden käyttöön tarjotaan myös tukimateriaaleja tarpeen mukaan.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Esitietovaatimuksena palvelinohjelmointi tai vastaavat tiedot (käytännössä Spring sovelluskehys pitäisi esim. olla jo jollain tavalla tuttu).
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan vähän ja kuvaa loppuesseessä oman ja ryhmän toiminnan pinnallisesti. Ryhmän lopputulos ei täytä tarkoitustaan ja yhteistyö tilaajatahon kanssa kassa oli heikkoa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisena ryhmän jäsenenä. Hän auttaa toteuttamisessa, muttei ota suurta vetovastuuta mistään aihealueesta. Loppuesseessä hän kuvaa oman ja ryhmän toiminnan hyvin, muttei osoita vielä syvällistä vertailu- tai analysointikykyä. Ryhmän lopputulos palvelee tarkoitusta osin ja yhteistyö tilaajatahon kanssa toimi kohtalaisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisesti. Hän ottaa vetovastuun yhdestä tai useammasta kokonaisuudesta. Hän osaa ehdottaa menetelmiä ja tekniikoita ryhmän käyttöön. Loppuesseessä hän analysoi omaa ja ryhmän toimintaan pohdiskelevasti ja kypsästi. Hän osaa analysoida mitä on tehty hyvin ja missä olisi voitu parantaa. Ryhmän lopputulos palvelee tarkoitusta erinomaisesti ja yhteistyö tilaajatahon kanssa toimi erinomaisesti ja aloitteellisesti.