Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen ja syömishäiriöt urheilussa, 5 op - SPO008AS4A
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tunnistaa häiriintyneen syömiskäyttäytymisen ja eri syömishäiriöiden oireet
- Opiskelija ymmärtää urheilun tuomat riskitekijät syömishäiriöille
- Opiskelija ymmärtää syömishäiriöiden ennaltaehkäisyn ja aikaisen vaiheen puuttumisen tärkeyden
- Opiskelija osaa työssään ennaltaehkäistä syömishäiriöiden syntyä ja tietää, miten mahdolliset merkit ja oireet otetaan puheeksi asianmukaisella tavalla
Sisältö
Kurssi muodostuu kolmesta luennosta, jotka ovat:
1. Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen ja syömishäiriöt
2. Syömishäiriöt urheilussa
3. Valmentajan / ohjaajan rooli ja vastuut urheilijoiden syömishäiriöissä
Kurssin tehtävät:
1. Virtuaaliluentoon perustuva kysymyspatteristo
2. Kirjatehtävä
3. Kirjallinen päätöstehtävä
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Oppimateriaalit
E-kirja: Heimo, S & Sailola, T. 2014. Tasapainoa! Syömishäiriöiden ennaltaehkäisy. Lounais-Suomen – SYLI ry. http://www.tasapainoa.fi/images/tasapainoa-kirja/tasapainoa_kirja.pdf
Muilta osin oppimateriaalit sisältyvät toteutukseen linkkeinä kirjallisiin aineistoihin ja videoihin.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei edeltäviä opintoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
- Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston toisella yrittämällä
- Kirjatehtävä on välttävää tasoa. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että kirjaa ei ole luettu ja kysymyksiin on vastattu suppeasti.
- Kirjallinen päätöstehtävä on välttävää tasoa. Tehtävän tuotos on vajavainen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
-Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston ensimmäisellä yrittämällä
- Kirjatehtävä on hyvää tasoa. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että opiskelija on lukenut kirjan ja vastannut kysymyksiin ajatuksella.
- Kirjallinen päätöstehtävä on hyvää tasoa. Tuotoksessa esitellään oireet, ennaltaehkäisytavat ja ohjeet, sekä ohjeistetaan oireiden puheeksi ottamiseen.
Arviointikriteeri - arvosana 5
-Opiskelija läpäisee virtuaaliluentoon liittyvän kysymyspatteriston ensimmäisellä yrittämällä
- Kirjatehtävä on hyvää kiitettävää. Kirjallisesta tuotoksesta ilmenee, että opiskelija on lukenut kirjan ja vastannut kysymyksiin pohtivalla otteella.
- Kirjallinen päätöstehtävä on kiitettävää tasoa. Tuotoksessa esitellään oireet, ennaltaehkäisytavat ja ohjeet, sekä ohjeistetaan oireiden puheeksi ottamiseen. Tuotoksessa on konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä, joista ilmenee, että ne on suunniteltu työyhteisön käyttöön. Tuotos on visuaalisesti harkittu.