1. Opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan käsitteinä urheilijakeskeisen valmennuksen osa-alueet sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden perusteet.
2. Opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen kirjallisuutta sekä koostaa kirjallisuudesta yhteenvedon.
3. Opiskelija soveltaa tietoa käytäntöön suunnitellen käytännön prosesseja.
4. Opiskelija arvioi ja analysoi käytännön prosesseja kurssin aihealueen teemojen puitteissa.
Sisältö
Urheilijoiden sitouttaminen ja motivoiminen.
Urheilijan jatkuvan kehittymisen asenne.
Urheilijan kiinnittäminen pitkän aikavälin tavoitteisiin.
Positiivisen ihmissuhteen rakentaminen urheilijan kanssa.
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Kurssin arvosana muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvosta. Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksytysti palauttamista (vähintään arvosana 1).
Oppimateriaalit
Duckworth, A. (2016). Grit: The Power of Passion and Perseverance. New York, NY:
Simon & Schuster, Inc. Dweck, C.S. (2008). Mindset: The new psychology of success. New York: Ballantine books.
Deci E., & Ryan R. (2017). Self determination theory: Basic psychological needs in motivation, development and wellness. New York: The Guilford Press.
Kidman, L. (2005). Athlete-centred coaching: Developing inspired and inspiring people. ICP Print Resources.
Kidman, L. (2001). Developing decision makers: An empowerment approach to coaching. ICP Print Resources.
Jowett, S., & Poczwardowski, A. (2012). Understanding the Coach-Athlete Relationship. In S. Jowett, & D. Lavallee (Eds.), Social Psychology in Sport (pp. 3–14). Champaign: Human Kinetics.
Jowett, S. (2012). Interdependence Analysis and the 3+1Cs in the Coach-Athlete Relationship. In S. Jowett, & D. Lavallee (Eds.), Social Psychology in Sport (pp. 14–27). Champaign: Human Kinetics.
LaVoi, A., M. (2012). Interpersonal Communication and Conflict in the Coach-Athlete Relationship. In S. Jowett, & D. Lavallee (Eds.), Social Psychology in Sport (pp. 28–39). Champaign: Human Kinetics.
Intro
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Luentoesityksiin tutustuminen JA
b. Luentoesitysten kuunteleminen JA
c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA
d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ
e. Oppimistehtävien suorittaminen
Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen. Yhteensä oppimistehtäviä on neljä (4) kappaletta. Oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Muut tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa kuvata aihealueen teemat, mutta tarvitsee harjoitusta teemojen ymmärtämiseen liittyvissä asioissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osoittaa, että ymmärtää aihealueen kokonaisuuden. Ymmärryksen pohjalta opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen teemoja.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja sekä arvioi ja analysoi prosessien toteutusta. Opiskelija esittää kehitysehdotuksia arvioinnin ja analysoinnin pohjalta.