Opiskelija oppii perussanaston, ääntämisen, intonaation ja sanapainon sekä osallistuu puheharjoitteluun ja ohjattuun kirjoittamiseen. Opintojakson tavoitteena on kielen perusrakenteiden ja puhutun kielen tavallisimpien ilmausten oppiminen jokapäiväisissä kielenkäyttöön liittyvissä tilanteissa sekä tutustua kielen eroihin Espanjan ja Latinalaisen Amerikan välillä. Kyseessä on intensiivinen opintojakso, jolla opitaan nopeasti hyvä suullinen ja kirjallinen kielitaito. Osallistuminen lähiopetukseen on suositeltavaa!
Sisältö
Tavallisimmat kielenkäyttötilanteet:
- tervehtiminen, esittäytyminen ja hyvästeleminen
- perhesuhteet
- asuminen, omista harrastuksista, opinnoista ja työstä kertominen
- kellonajat ja kaikki lukusanat
- ravintolassa asioiminen
- säästä kertominen
- ostosten tekeminen
- tien kysyminen
- matkakokemukset
- päivittäiset rutiinit
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Kontturi, Kimmo – Kuokkanen-Kekki, Marjaana – Palmujoki, Katri. 2015 (uudistettu painos). Español UNO: Espanjaa aikuisille kpl 1-10. Finn Lectura.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Taitotaso: A1
Ei edellytä aiempia opintoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija kykenee joskus ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta välttävällä tasolla. Opiskelija tunnistaa yksinkertaisia rakenteita ja usein käytettyjä ilmauksia erilaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija kykenee usein ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta hyvää. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa yksinkertaisiin rakenteisiin ja kielenkäyttötilanteisiin
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija kykenee ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä onnistuneesti vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on yksinkertaisten rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta erittäin hyvää. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa uusiin, yksinkertaisiin rakenteisiin ja kielenkäyttötilanteisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1-3-5.