Opintojakso toteutetaan projektina, projektinohjauksen menetelmin. Opiskelija solmii opintojakson käynnistyessä projektisopimuksen oppilaitoksen kanssa. Opiskelijat jaetaan monialaisista erityisosaajista koostuviin projektiryhmiin esitietojen ja kiinnostuksen perusteella. Opiskelijat tutustuvat asiakkaan tarpeeseen, määrittelevät ja suunnittelevat ratkaisun ja sopivat asiakkaan kanssa käytettävät teknologia, jotka soveltuvat parhaiten ongelman ratkaisuun ryhmän osaamisen ja osaamistavoitteet huomioiden.
1. Tilaajan asettama projekti
2. Projektityötapa, muutosmenettely ja sopimuskäytäntö
3. Projektin tulostavoitteen vaatimat tilaajan kehitysvälineet ja alusta sekä dokumentointikäytäntö
4. Ohjelmistokehityksen prosessimalli ja –menetelmät
5. Vuorovaikutus-, koulutus- ja esiintymistaidot
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
CONTACT. Toteutustapa on kontaktiopetus. Näyttö toimitetaan AHOT-menettelyn kautta.
Oppimateriaalit
Jaetaan kurssilla.
Intro
Harppaus alan teollisuuteen.
Tämä on sinulle ainutlaatuinen mahdollisuus kokea suoraan nykyisen työelämän vaatimustaso ja toimintatavat. Opintojakson suoritettuasi tiedät minkälaista on moderni työskentely ohjelmistokehitysprojektissa. Osaamistavoitteet ovat sinulle tärkeitä, että varmistetaan kaikkien työskentelytapojen olevan yhteensopivia alan työelämän kanssa. Kurssilla työskennellään ulkoisen asiakkaan toimeksiannosta ja osittaisessa ohjaksessa, joten yhteys työelämään on vahva. Opintojakso sopii opiskelijalle, joka on suorittanut lähtötasona mainitut kurssit tai hänellä on muuten vastaavat tiedot.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötasoksi vaaditaan seuraavien kurssien suorittaminen:
- Ohjelmointi-kurssit
- Ohjelmistoprojekti 1 & 2
- Palvelinohjelmointi
- Tietokannat-kurssi
- Front End -ohjelmointi
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan heikosti. Ryhmän lopputulos ei täytä tarkoitustaan ja yhteistyö tilaajatahon kanssa on heikkoa.
Opiskelija tuntee ja osaa nimetä
?? kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmiä
?? kehittämistyössä käytettävissä olevat välineet (esim. versionhallinta, Eclipse)
?? käytettävyyttä parantavat tekijät
?? asiakaslähtöisen vaatimusmäärityksen menetelmät
?? laadunvarmistuksen käytännöt ja etenemisen
?? testauskäytännöt ja -välineen
?? ratkaistavan ongelman mahdolliset arkkitehtuurimallit ja teknologiat
?? arkkitehtuurin merkityksen ylläpidettävyyden kannalta
Opiskelija osaa
?? esittää ohjelmiston toiminnalliset vaatimukset käyttötapauksina tai käyttäjätarinoina
?? johtaa käyttötapausten käyttötilanteiden mukaisia testitapauksia
?? laatia testitapaukset ja toteuttaa testit
?? kouluttaa osaamaansa asiaa muille
?? käyttää annettuja ohjeita niiden käyttötarkoituksen mukaisesti
?? esitellä valmiit tulokset
?? huomioida asiakkaan edustajat erilaisissa tilanteissa
?? vastata tilaajan esittämiin kysymyksiin rehellisesti ja asiallisesti
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisena ryhmän jäsenenä. Ryhmän lopputulos palvelee tarkoitusta osin ja yhteistyö tilaajatahon kanssa toimi kohtalaisesti.
Opiskelija osaa käyttää ja valita käytettävissä olevista vaihtoehdoista
- kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmät
- kehittämistyössä käytettävät tarkoituksenmukaiset välineet
- ratkaistavan ongelman mahdolliset arkkitehtuurimallit ja teknologiat
- ratkaistavan ongelman mahdolliset sovelluskehykset
- tilanteeseen sopivat mallinnustavat
- testaustavan ja -välineen, jolla toteuttaa testit
- pedagogisen menetelmän lyhyelle koulutukselle tutkimastaan aiheesta
- tilannekohtaisesti ja tarkoituksenmukaisesti sopivat ohjeet.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan aktiivisesti. Hän ottaa vetovastuun yhdestä tai useammasta kokonaisuudesta. Hän osaa ehdottaa menetelmiä ja tekniikoita ryhmän käyttöön. Hän osaa analysoida mitä on tehty hyvin ja missä olisi voitu parantaa. Ryhmän lopputulos palvelee tarkoitusta erinomaisesti ja yhteistyö tilaajatahon kanssa toimi erinomaisesti ja aloitteellisesti.
Opiskelija osaa valita ja perustella valintansa
- kehittämistilanteeseen soveltuvan ohjelmistokehityksen prosessimallin ja menetelmien käytölle
- kehittämistyössä käytettävän välineen sekä tarvittaessa kehittää uuden ratkaistavan ongelman arkkitehtuurimallin
- esitystavan, jolla toiminnalliset vaatimukset saadaan toteutettua
- testaustavan, jolla toteuttaa testit
- pedagogisen menetelmän lyhyelle koulutukselle tutkimastaan aiheesta
- vallitsevaan tilanteeseen soveltuvat toimenpiteet ja asettaa projektin tavoitteet muuttuneessa tilanteessa