- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia kokouksia, hallitsee kokouksien järjestämistä varten tarvittavan käytännön tiedon ja taidon sekä lainsäädännön ja hallitsee tarkoituksenmukaiset apuvälineet
- hallitsee ryhmäviestintätaidot ja osaa argumentoida, neuvotella ja toimia palaverin jäsenenä
- hallitsee kokouskäytännöt suomeksi ja englanniksi
- ymmärtää yhtiökokouksen merkityksen yrityksessä ja ymmärtää vuosikertomuksen sisällön suomeksi ja englanniksi
- ymmärtää etäkokousten perusperiaatteet ja osaa käyttää etäkokousvälineitä
- osaa laatia standardinmukaisia kokousasiakirjoja suomeksi ja englanniksi
- hallitsee esitysgrafiikan laatimisen, ymmärtää kuvallisen viestinnän merkityksen ja osaa viestiä tilastoista
- osaa muokata, analysoida ja visualisoida tietoa sovellusohjelmia hyödyntäen
- tietää kokousten järjestäjän tärkeimmät tiedonlähteet ja osaa muokata, analysoida, visualisoida ja tulkita tietoa erilaisiin tarkoituksiin ja tehtäviin
Sisältö
Kokoukset yritysten ja yhdistysten työvälineenä
Kokoussanasto suomeksi ja englanniksi
Ryhmäviestintä- ja neuvottelutaidot
Kokousten asiakirjaviestintä
Työelämän tiedonhankinta sekä tiedon käsittely, analysointi, visualisointi ja tulkinta
Etäkokousvälineiden käyttö
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Kokousosio: Opiskelijoiden, joilla on monipuolinen ja pitkäaikainen kokemus kokouksista, on mahdollisuus korvata kurssi kokonaan tai osittain näytöllä ja tentillä. Näytöllä ja tentillä osoitetaan alan osaaminen ja kyky reflektoida omaa osaamistaan. Tässä tapauksessa opiskelijan tulee ottaa yhteyttä ensivalintailmoittautumisjakson aikana opettajaan (eeva.sarkilahti@haaga-helia.fi). Tuolloin tehdään opettajan kanssa sopimus suoritustavasta. Opiskelija tuo ensimmäiseen tapaamiseen kuvailevan ansioluettelonsa, jossa hän korostaa osaamistaan niiltä osin, kun haluaa osoittaa osaamisensa opintojakson osaamistavoitteiden suhteen. Opiskelija vastaa suunnitelman seurannasta ja raportoi sen toteutumisesta. Jos opiskelijan opintosuoritus jää kesken, näytöllä suoritetut osuudet eivät siirry seuraavaan toteutukseen.
ICT-osio: Opiskelijan tulee antaa näyttö seuraavista osaamisista:
- Word, Excel, PowerPoint taitaja (mallit, lomakkeet, suojaukset)
- tilasto-osaaja (datamassan haku, käsittely, analysointi ja visualisointi)
- etäkokousten fasilitaattori (etäkokousvälineiden taitaja, joka hallitsee etäkokouksen kulun).
Jos haluat AHOToida kurssin ICT-osuuden, tutustu kurssin opintojaksokuvaukseen ja toteutussuunnitelmaan sekä laadi itsellesi AHOTointisuunnitelma, jonka lähetät Nina Koivistolle sähköpostilla. AHOTointisuunnitelmassa esität, miten osoitat opintojakson eri osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali ja opiskelijoiden kurssin aikana itse tuottama materiaali Moodlessa
Kari Loimu: Yhdistystoiminnan käsikirja
Osakeyhtiölaki
Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodi
Lisätiedot
Kaikki osiot tulee suorittaa hyväksytysti saman opintojakson aikana.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Työvälineohjelmat 1 ja 2
Työelämän tuloksellinen viestintä
Johdon assistentti tekstitaiturina
Viestinnällä vaikuttaminen
tai vastaavat taidot
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Kokoukset: Opiskelija hallitsee kokouksien järjestämistä varten tarvittavan käytännön tiedon ja taidon sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön välttävästi ja toimii ryhmän jäsenenä satunnaisesti.
Opiskelija hallitsee kokouskäytännöt suomeksi ja englanniksi välttävästi.
Opiskelija osaa hakea assistentin työtehtäviin liittyvää tietoa ohjatusti sekä analysoida, muokata ja käyttää tietoa välttävästi.
Suurin osa tehtävistä on tehty. Tehtävät vastaavat muodollisesti ohjeita, mutta analyysi on heikkotasoista: aineistoihin on perehdytty vajavaisesti ja teksteissä on asiavirheitä. Teksti on hajanaista.
Opiskelijalla on melko paljon poissaoloja tunneilta. Hän on ollut tunneilla melko passiivinen eikä ole muutenkaan juuri osallistunut tuntityöskentelyyn
ICT-osuus: Opiskelija saavuttaa arvosanaan 1 tarvittavat pisteet tehtävistä, eli opiskelija osaa:
- Templatet (Word, Excel, PowerPoint) ja lomakkeiden luonti & suojaus
- Datamassan käsittely, analysointi ja visualisointi
- Etäkokousvälineet ja etäkokoustamisen erityispiirteet
Arviointikriteeri - arvosana 3
Kokoukset: Opiskelija hallitsee kokouksien järjestämistä varten tarvittavan käytännön tiedon ja taidon sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön hyvin ja osallistuu pääasiassa aktiivisesti ryhmän toimintaan.
Opiskelija hallitsee kokouskäytännöt suomeksi ja englanniksi hyvin.
Opiskelija osaa hakea assistentin työtehtäviin liittyvää tietoa sekä analysoida, muokata ja käyttää tietoa hyvin.
Suurin osa tehtävistä on tehty ohjeiden mukaisesti ja palautettu ajallaan. Lähteisiin on perehdytty, mutta analyysi on hieman pinnallista tai hajanaista. Tehtävät ovat luettavia.
Opiskelija on osallistunut tunneille ja vierailuihin säännöllisesti. Hän on osallistunut tuntityöhön mutta ei ole kuitenkaan antanut siihen kovin vahvaa panosta. Kysymykset ja kommentit ovat olleet satunnaisia
ICT-osuus: Opiskelija saavuttaa arvosanaan 3 tarvittavat pisteet tehtävistä, eli opiskelija osaa itsenäisesti:
- Templatet (Word, Excel, PowerPoint) ja lomakkeiden luonti & suojaus
- Datamassan käsittely, analysointi ja visualisointi
- Etäkokousvälineet ja etäkokoustamisen erityispiirteet
Arviointikriteeri - arvosana 5
Kokoukset: Opiskelija hallitsee kokouksien järjestämistä varten tarvittavan käytännön tiedon ja taidon sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön erinomaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä erinomaisesti.
Opiskelija hallitsee kokouskäytännöt suomeksi ja englanniksi erinomaisesti.
Opiskelija osaa hakea assistentin työtehtäviin liittyvää tietoa taitavasti sekä analysoida, muokata ja käyttää tietoa erinomaisesti.
Kaikki tehtävät on tehty ohjeiden mukaisesti ja palautettu ajoissa. Opiskelija on perehtynyt huolella lähteisiin. Tehtävät ovat selkeitä ja kieleltään moitteettomia.
Opiskelija on osallistunut lähes kaikille tunneille ja vierailuihin. Hän on ollut hyvin aktiivinen ja rakentava. Hän on antanut kysymyksin ja kommentein vahvan panoksen tunteihin.
ICT-osuus: Opiskelija saavuttaa arvosanaan 5 tarvittavat pisteet tehtävistä, eli opiskelija osaa soveltaa projektityössä:
- Templatet (Word, Excel, PowerPoint) ja lomakkeiden luonti & suojaus
- Datamassan käsittely, analysointi ja visualisointi
- Etäkokousvälineet ja etäkokoustamisen erityispiirteet