- Sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu palveluliiketoiminnassa
- Ympäristöjohtaminen osana yritysvastuuta
- Vastuullisuusohjelman rakentaminen
- Vastuullisuusraportointi ja -viestintä
- Vastuullinen henkilöstöjohtaminen
- Vastuullisuuden merkitys kilpailutekijänä ja uusien liiketoimintamallien mahdollistajana
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
1. Virtuaaliopiskelu ja oppimistehtävät 135 h
2. Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa
Oppimateriaalit
Materiaalit ovat saatavilla Moodle-oppimisalustalla
Intro
Aloita asiantuntijamatkasi vastuulliseen liiketoimintaan! Yrityksiin ja muihin organisaatioihin kohdistetaan koko ajan lisää vastuulliseen toimintaan liittyviä odotuksia ja vaatimuksia, minkä vuoksi vastuullisuusosaamisesta on tullut yhä tärkeämpää kaikissa työtehtävissä. Tämä opintojakso antaa kattavan kuvan siitä, mitä yritysvastuu tarkoittaa ja miten yritykset ja organisaatiot voivat vastata sidosryhmien odotuksiin ja lisääntyneeseen sääntelyyn. Saat myös työkaluja oman työyhteisösi vastuullisuuden kehittämiseen sekä ymmärrät johdon roolin ja tehtävät vastuullisen liiketoiminnan mahdollistajana. Kurssin opiskeltuasi pystyt myös arvioimaan yrityksen vastuullisuustyötä eri sidosryhmien näkökulmista.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija tietää palveluliiketoiminnan sosiaalisen ja ympäristövastuun keskeisimmät osa-alueet ja tietää tärkeimmät vastuullista liiketoimintaa ohjaavat ohjeet ja standardit. Opiskelija tunnistaa yritystoiminnan välilliset ja välittömät sosiaaliset ja ympäristövaikutukset. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden merkityksen kilpailutekijänä ja uusien liiketoimintamallien mahdollistajana ja vastuullisuusviestinnän perusteet.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteitä työyhteisössä, asiakastyössä sekä vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa kestävään kehitykseen, laatuun ja turvallisuuteen liittyvää tietoa. Opiskelija osaa kuvata ja arvioida liiketoimintaa ja johtamista sidosryhmäajattelun ja vastuullisen liiketoiminnan näkökulmista sekä suunnitella vastuullisuusviestintää.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella, kehittää ja arvioida sosiaalisesti ja ekologisesti vastuullisia liiketoimintamalleja sekä viestiä niistä. Opiskelija osaa osallistaa henkilöstöä ja muita sidosryhmiä strategiatyöhön sekä vastuullisen liiketoiminnan määrittelyyn että kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa yhteisen arvon tuottamisen, jakamistalouden ja kiertotalouden mahdollisuudet uusien liiketoimintamallien luomisessa.