Yritystapahtuman strateginen johtaminen, 5 op - SER005AS3A
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Eeva Särkilahti
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa jäsentää yritysten tapahtumanjärjestämisen toimintaympäristön ja osaa soveltaa teoriaa käytäntöön
• tuntee tapahtumanjärjestämisen johtamisen suunnittelu- ja toteutusprosessin ja osaa rakentaa osallistujakokemusta eri sidosryhmien kanssa
• osaa tunnistaa ja nimetä yritysten tapahtumanjärjestämiseen ja -johtamiseen liittyvät verkostot: tekijät, roolit, sidosryhmät ja vastuut
• Osaa analysoida tapahtumien trendejä, vaikutusta ja vastuullisuutta
• Osaa arvioida ja hallita tapahtuman riskejä
Sisältö
• Tapahtuman analysointi, toteutus ja arviointi sekä prosessin raportointi
• Ohjaavat luennot ja workshopit
• Tutkivan ja kehittävän oppimisen menetelmät, oppiminen ja osaamisen jakaminen ryhmässä
• Itsenäinen ja ohjattu projektityöskentely
Kurssi toteutetaan projektityöskentelynä (3 op). Opiskelijat työskentelevät projektitiimeissä yritystoimeksiantoihin perustuen sekä tuottavat kurssin aikana opettajan osoittamia ryhmätehtäviä projektiin liittyen. Kurssin aikana järjestetään projektityöskentelyä tukevia luentoja sekä ryhmätapaamisia.
Kurssin toinen osa koostuu tapahtumanjärjestämisen johtamisen teoriasta (2 op)
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
• opettajien ohjaus
• luennot
• tekemällä oppiminen (learning by doing)
• itsenäinen ja ohjattu projektityöskentely
• itsenäinen lähdemateriaalien opiskelu
Arviointi:
• Tapahtuma ja sen raportti: 50 %
• Aktiivinen tunti- ja ryhmätyöskentely: 50 %
AHOT: Opiskelijoiden, joilla on monipuolinen ja pitkäaikainen kokemus tapahtumista, on mahdollisuus korvata kurssi kokonaan tai osittain näytöllä ja tentillä. Näytöllä ja tentillä osoitetaan alan osaaminen ja kyky reflektoida omaa osaamistaan. Tässä tapauksessa opiskelijan tulee ottaa yhteyttä ensivalintailmoittautumisjakson aikana opettajaan (eeva.sarkilahti@haaga-helia.fi). Tuolloin tehdään opettajan kanssa sopimus suoritustavasta. Opiskelija tuo ensimmäiseen tapaamiseen kuvailevan ansioluettelonsa, jossa hän korostaa osaamistaan niiltä osin, kun haluaa osoittaa osaamisensa opintojakson osaamistavoitteiden suhteen. Opiskelija vastaa suunnitelman seurannasta ja raportoi sen toteutumisesta. Jos opiskelijan opintosuoritus jää kesken, näytöllä suoritetut osuudet eivät siirry seuraavaan toteutukseen.
Oppimateriaalit
Yksi seuraavista:
• Matthews, Doug 2008. Special Event Production. The Process. Butterworth-Heinemann
• Bowdin, Allen, O’Toole, Harris & McDonnell, 2006: Events Management. Elsevier, GB
• Fenich. Meetings, Expositions, Events and Conventions. Third Edition.
• Catani Johanna 2017. Onnistunut yritystapahtuma, Järjestäjän käsikirja. Alma Talent Pro, Talentum Media, ensimmäinen painos
• Muu opettajien ilmoittama materiaali
Intro
Millainen on tapahtumien johtamisen maailma? Hyppää mukaan tapahtumien sidosryhmien ja verkostojen todellisuuteen, jossa tapahtumat rakentuvat strategisiksi kokonaisuuksiksi! Aloita omien verkostojen luominen huippuluennoitsijoiden ja työelämäyhteyksien kautta. Kurssin suoritettuasi ymmärrät tapahtumakentän erityispiirteet ja osaat soveltaa tapahtumajohtamisen periaatteita.
Lisätiedot
Kaikki osiot tulee suorittaa hyväksytysti saman opintojakson aikana.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijalla on perustiedot tapahtuman järjestämisen teorioista
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön välttävästi ja toimii ryhmän jäsenenä satunnaisesti. Opiskelijalla on melko paljon poissaoloja tunneilta. Hän on ollut tunneilla melko passiivinen.
Raportti vastaa muodollisesti ohjeita, mutta analyysi on heikkotasoista: aineistoihin on perehdytty vajavaisesti ja teksteissä on asiavirheitä. Teksti on hajanaista.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön hyvin ja osallistuu pääasiassa aktiivisesti ryhmän toimintaan. Opiskelija on osallistunut tunneille säännöllisesti mutta ei ole kuitenkaan antanut aktiivista panosta.
Raportti on tehty ohjeiden mukaisesti ja palautettu ajallaan. Lähteisiin on perehdytty, mutta analyysi on hieman pinnallista tai hajanaista.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön erinomaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä erinomaisesti. Opiskelija on osallistunut lähes kaikille tunneille. Hän on ollut hyvin aktiivinen ja rakentava. Hän on antanut kysymyksin ja kommentein vahvan panoksen tunteihin.
Raportti on tehty ohjeiden mukaisesti ja palautettu ajoissa. Opiskelija on perehtynyt huolella lähteisiin ja analyysi on syvällistä. Raportti on selkeä ja kieleltään moitteeton.