Verkkokauppa liiketoimintamallina, 5 op - SER004AS3A
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Marko Mäki
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
- kuvailla verkkokaupan merkityksen yrityksen liiketoimintamallina ja jakelukanavana
- tunnistaa erilaisia verkkokauppa ohjelmistoja
- tehdä suunnitelman verkkokaupan asiakaslähtöisestä perustamisesta
- tunnistaa onnistuneen ja kilpailukykyisen verkkokaupan osa-alueet
- osaa rakentaa verkkokaupan vähintään prototyyppi-asteelle
- osaa suunnitella verkkokaupan asikaslähtöistä markkinointia
Sisältö
Verkkokauppa liiketoimintamallina ja jakelukanavana
Verkkokaupan kilpailukyvyn perusteet: markkina- ja asiakasymmärrys
Verkkokaupan perustaminen ja kaupan rakenteen suunnittelu
Tuotevalikoiman suunnittelu ja hallinta
Verkkokaupan maksutavat ja logistiikka
Verkkokaupan asiakasryhmät ja segmentointi
Markkinoinnin suunnittelu, analytiikka ja kohdentaminen
Verkkokaupan juridiset osa-alueet ja globaali luonne
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Intro
1) Lähiopetus tai hybridimalli
2) Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisätietoja opintojakson vetäjältä. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga.helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Lisätiedot
Opintojakso perehdyttää opiskelijan verkkokaupan perustamiseen, päivittäiseen toimintaan sekä markkinointiin. Oppimisessa painottuu verkkokaupan käytännön toteutus sekä asiakaslähtöinen toimitapa ja markkinointi.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysvaatimuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tuntee osittain verkkoliiketoiminnan erityispiirteitä ja tunnistaa peruskäsitteet. On tietoinen yleisimmistä verkkokaupan osa-alueista. Osaa tehdä osittaisen suunnitelman verkkokaupan perustamiselle. Vähäinen itsenäinen panostus, melko vähäinen panostus ryhmän toimintaan.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Tuntee verkkoliiketoiminnan erityispiirteitä ja tunnistaa peruskäsitteet. On tietoinen verkkokaupan osa-alueista. Osaa tehdä suunnitelman verkkokaupan perustamiselle. Osallistuu hyvin ryhmän toimintaan ja osaa toimia melko itsenäisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Tuntee hyvin verkkoliiketoiminnan erityispiirteitä ja tunnistaa erinomaisesti peruskäsitteet. On tietoinen verkkokaupan osa-alueista laaja-alaisesti sekä osaa innovatiivisesti soveltaa teema-alueita käytäntöön. Osaa tehdä asiakas- ja strategialähtöisen suunnitelman verkkokaupan perustamiselle sekä rakentaa verkkokaupan. Aktiivinen osallistuminen ryhmän toimintaan. Vahva kyky toimia itsenäisesti, ideointikyky, positiivinen asenne ja kyky noudattaa aikatauluja.