Palvelumuotoilun projektissa pääset oikeasti luomaan merkityksellisiä asiakaskokemuksia työpajatyyppisessä oppimisympäristössä. Projektityössä sukelletaan syvälle asiakasymmärrykseen, kiteytetään ideoita ja visualisoidaan ratkaisuja. Projektissa pääset näyttämään oman luovuutesi ja kehittämään samalla projektityötaitojasi.
Osaamistavoitteet
Osallistut palvelumuotoilun projektityöhön, jossa sovelletaan palvelumuotoilun prosessia, työkaluja ja menetelmiä. Opintojakson aikana työstät projektia liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Ratkaisun visualisointi ja arvolupauksen kiteyttäminen ovat keskeisiä projektin raportoinnissa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Sisältö
• Projektityö palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen
• Liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sidokset
• Projektiin sopivien palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen
• Ratkaisun visualisointi
• Arvolupaus
Vastuuopettajat:
Tuija Koskimäki ja Katja Suihkonen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Stickdorn, M. 2018. This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali
Toteutuksella tehdään projektityö yrityksen toimeksiantoon liittyen.
Pasilan toimipiste
Projektityö, tunti- ja yksilötehtävät. Ei tenttiä.
Suomi
Suomenkielinen toteutus
21.10.2024 - 13.12.2024
Projektityö ja yksilötehtävät, opettajien antamat tuntitehtävät projektiin liittyen.
03.06.2024 - 18.10.2024
23.10.-15.12.2023
monimuotototeutus, iltaopetus. Tarkemmat aikataulutiedot lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodlessa.
Oppimistavat
Evening, Contact, Blended
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Tuija Koskimäki, Katja Suihkonen
15 - 45
Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia projektityössä
•tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia kerätyn asiakasymmärryksen pohjalta
•osaa valita perustellen joitain palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä
•tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessimallia projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
•tunnistaa palveluprosessin kehittämiskohteita sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•tunnistaa ja perustelee ratkaisuja palvelun kehittämiseksi
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä projektityö huomioon ottaen
•osaa perustella ratkaisua liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
•hyödyntää visualisoinnin menetelmiä ja työkaluja tarkoituksen mukaisesti
•ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
TRALI Tradenomi liiketalous
0.00 op
3.00 op
H-5
Palvelumuotoilun projektissa pääset oikeasti luomaan merkityksellisiä asiakaskokemuksia työpajatyyppisessä oppimisympäristössä. Projektityössä sukelletaan syvälle asiakasymmärrykseen, kiteytetään ideoita ja visualisoidaan ratkaisuja. Projektissa pääset näyttämään oman luovuutesi ja kehittämään samalla projektityötaitojasi.
Osaamistavoitteet
Osallistut palvelumuotoilun projektityöhön, jossa sovelletaan palvelumuotoilun prosessia, työkaluja ja menetelmiä. Opintojakson aikana työstät projektia liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Ratkaisun visualisointi ja arvolupauksen kiteyttäminen ovat keskeisiä projektin raportoinnissa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Sisältö
• Projektityö palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen
• Liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sidokset
• Projektiin sopivien palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen
• Ratkaisun visualisointi
• Arvolupaus
Vastuuopettajat:
Katja Suihkonen ja Kristiina Laine
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Stickdorn, M. 2018. This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali
Toteutuksella tehdään projektityö yrityksen toimeksiantoon liittyen.
Pasilan toimipiste
Projektityö, yksilötehtävät. Ei tenttiä.
Suomi
Suomenkielinen toteutus
21.10.2024 - 13.12.2024
Projektityö ja yksilötehtävät, opettajien antamat tuntitehtävät projektiin liittyen.
03.06.2024 - 18.10.2024
23.10.-15.12.2023, 6h/pv, kerran viikossa
Oppimistavat
Contact, Blended
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Kristiina Laine, Katja Suihkonen
15 - 45
Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia projektityössä
•tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia kerätyn asiakasymmärryksen pohjalta
•osaa valita perustellen joitain palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä
•tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessimallia projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
•tunnistaa palveluprosessin kehittämiskohteita sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•tunnistaa ja perustelee ratkaisuja palvelun kehittämiseksi
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä projektityö huomioon ottaen
•osaa perustella ratkaisua liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
•hyödyntää visualisoinnin menetelmiä ja työkaluja tarkoituksen mukaisesti
•ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
TRALI Tradenomi liiketalous
0.00 op
0.00 op
H-5
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Palvelumuotoilun projektissa pääset oikeasti luomaan merkityksellisiä asiakaskokemuksia työpajatyyppisessä oppimisympäristössä. Projektityössä sukelletaan syvälle asiakasymmärrykseen, kiteytetään ideoita ja visualisoidaan ratkaisuja. Projektissa pääset näyttämään oman luovuutesi ja kehittämään samalla projektityötaitojasi.
Osaamistavoitteet
Osallistut palvelumuotoilun projektityöhön, jossa sovelletaan palvelumuotoilun prosessia, työkaluja ja menetelmiä. Opintojakson aikana työstät projektia liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Ratkaisun visualisointi ja arvolupauksen kiteyttäminen ovat keskeisiä projektin raportoinnissa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Sisältö
• Projektityö palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen
• Liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sidokset
• Projektiin sopivien palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen
• Ratkaisun visualisointi
• Arvolupaus
Vastuuopettajat:
Tuija Koskimäki ja Katja Suihkonen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Stickdorn, M. 2018. This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali
Toteutuksella tehdään projektityö yrityksen toimeksiantoon liittyen.
Pasilan toimipiste
Projektityö, tunti- ja yksilötehtävät. Ei tenttiä.
Suomi
Suomenkielinen toteutus
25.03.2024 - 17.05.2024
Projektityö ja yksilötehtävät, opettajien antamat tuntitehtävät projektiin liittyen.
02.01.2024 - 22.03.2024
25.3.-17.5.2024
monimuotototeutus, iltaopetus. Tarkemmat aikataulutiedot lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodlessa.
Oppimistavat
Evening, Blended
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Tuija Koskimäki, Katja Suihkonen
15 - 45
Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia projektityössä
•tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia kerätyn asiakasymmärryksen pohjalta
•osaa valita perustellen joitain palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä
•tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessimallia projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
•tunnistaa palveluprosessin kehittämiskohteita sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•tunnistaa ja perustelee ratkaisuja palvelun kehittämiseksi
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä projektityö huomioon ottaen
•osaa perustella ratkaisua liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
•hyödyntää visualisoinnin menetelmiä ja työkaluja tarkoituksen mukaisesti
•ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
TRALI Tradenomi liiketalous
0.00 op
3.00 op
H-5
Palvelumuotoilun projektissa pääset oikeasti luomaan merkityksellisiä asiakaskokemuksia työpajatyyppisessä oppimisympäristössä. Projektityössä sukelletaan syvälle asiakasymmärrykseen, kiteytetään ideoita ja visualisoidaan ratkaisuja. Projektissa pääset näyttämään oman luovuutesi ja kehittämään samalla projektityötaitojasi.
Osaamistavoitteet
Osallistut palvelumuotoilun projektityöhön, jossa sovelletaan palvelumuotoilun prosessia, työkaluja ja menetelmiä. Opintojakson aikana työstät projektia liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Ratkaisun visualisointi ja arvolupauksen kiteyttäminen ovat keskeisiä projektin raportoinnissa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Sisältö
• Projektityö palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen
• Liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sidokset
• Projektiin sopivien palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen
• Ratkaisun visualisointi
• Arvolupaus
Vastuuopettajat:
Tuija Koskimäki ja Katja Suihkonen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Stickdorn, M. 2018. This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali
Toteutuksella tehdään projektityö yrityksen toimeksiantoon liittyen.
Pasilan toimipiste
Projektityö, tunti- ja yksilötehtävät. Ei tenttiä.
Suomi
Suomenkielinen toteutus
23.10.2023 - 15.12.2023
Projektityö ja yksilötehtävät, opettajien antamat tuntitehtävät projektiin liittyen.
12.06.2023 - 20.10.2023
23.10.-15.12.2023
monimuotototeutus, iltaopetus. Tarkemmat aikataulutiedot lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodlessa.
Oppimistavat
Evening, Contact, Blended
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Tuija Koskimäki, Katja Suihkonen
15 - 45
Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia projektityössä
•tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia kerätyn asiakasymmärryksen pohjalta
•osaa valita perustellen joitain palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä
•tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessimallia projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
•tunnistaa palveluprosessin kehittämiskohteita sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•tunnistaa ja perustelee ratkaisuja palvelun kehittämiseksi
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä projektityö huomioon ottaen
•osaa perustella ratkaisua liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
•hyödyntää visualisoinnin menetelmiä ja työkaluja tarkoituksen mukaisesti
•ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
TRALI Tradenomi liiketalous
0.00 op
3.00 op
H-5