Strategiat ja myynnin johtaminen –moduulissa opiskelija ymmärtää kilpailu- ja asiakasstrategian valinnan merkityksen ja seuraamukset yrityksen toiminnalle, perehtyy yritysten geneerisiin strategiavaihtoehtoihin ja oppii keinoja kilpailuedun ja asiakasarvon saavuttamiseksi. Opiskelija ymmärtää johtamisen merkityksen yrityksen ja asiakasstrategioiden toteuttamisessa sekä asioiden että ihmisten johtamisen näkökulmasta.
Moduuli koostuu myynnin johtaminen ja strategiat -osioista.
Sisältö
Myynnin johtaminen osion keskeisiä sisältöjä ovat
• myynnin organisointi ja tavoiteasetanta ja suorituksen johtaminen
• myyntimahdollisuuksien johtaminen
• esimiehen tehtävät ja roolit, kehityskeskustelut
• henkilöstöjohtamisen työkalut ja menetelmät
• vuorovaikutus esimiestyössä ja vaikeat johtamistilanteet
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Moduuli koostuu myynnin johtaminen ja strategiat -osioista.
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla. Katso ohjeet AHOT-menettelyyn opiskelijan intrasta (Mynet).
Oppimateriaalit
Cron L. William & DeCarlo Thomas E, Sales Management, Concepts and Cases (2010), Willey
Jobber D, & Lancaster G. (2009): Selling and Sales Management, Pearson.
Hyppänen, R. 2007. Esimiesosaaminen - Liiketoiminnan menestystekijä. Edita.
Järvinen, P. 2012. Onnistu esimiehenä. SanomaPro. Helsinki
Kuusela, S. 2012. Esimiehen vuorovaikutustaidot. SanomaPro. Helsinki
Laine, N. & Surakka, T. 2011. Käsikirja ammattimaiseen esimiestyöhön
+ luennoilla jaettava materiaali
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Perusopinnot on suoritettu ennen tämän moduulin suorittamista.
Moduuli koostuu strategiat ja myynnin johtaminen -osioista. Suositellaan molempien osien suorittamista samaan aikaan.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
• tunnistaa myynnin johtamisen eri työkaluja sekä ihmisten että asioiden johtamisen näkökulmasta
• tunnistaa yrityksen strategiaa toteuttavan ja monikanavaisuutta hyödyntävän myyntisuunnitelman osat
• tunnistaa myynnin organisointiin ja tavoiteasetantaan sekä suorituksen mittaamiseen liittyvät käsitteet
• tunnistaa myyntimahdollisuuksien johtamisen periaatteen
• tunnistaa lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet pääpiirteissään, mutta asettuu yleensä alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
• osaa soveltaa myynnin johtamisen eri työkaluja sekä ihmisten että asioiden johtamisen näkökulmasta
• osaa valita asioita yrityksen strategiaa toteuttavaan ja monikanavaisuutta hyödyntävään myyntisuunnitelmaan
• ymmärtää myynnin organisointiin ja tavoiteasetantaan sekä suorituksen mittaamiseen vaikuttavia tekijöitä
• ymmärtää myyntimahdollisuuksien johtamisen mallin
• tuntee lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet
• osaa asettua sekä lähiesimiehen että alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
• osaa hyödyntää myynnin johtamisen eri työkaluja sekä ihmisten että asioiden johtamisen näkökulmasta
• osaa tehdä hyvän strategiaa toteuttavan ja monikanavaisuutta hyödyntävän myyntisuunnitelman
• osaa organisoida myynnin ja asettaa sille sopivat tavoitteet
• osaa laatia myyntimahdollisuuksien johtamisen mallin
• tuntee erinomaisesti myynnin lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet.
• osaa asettua erinomaisesti sekä lähiesimiehen että alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa.