21 päivää yritysmyynnissä –moduulissa opiskelija oppii yritysmyyntiä työskentelemällä yksin tai opiskelijakollegan kanssa yritysmyyntiä tekevän opintojakson kumppaniyrityksen myyntiorganisaatiossa ja sen henkilökunnan ohjauksessa. Työskentely toteutuu lukukauden toisen periodin aikana ja on pääsääntöisesti kolme kokonaista työpäivää viikossa (esimerkiksi maanantai, tiistai ja keskiviikko). Työskentelypäivinä noudatetaan kumppaniyrityksen normaalia toimistotyöaikaa.
Opiskelija tutustuu oman työskentelynsä ja opiskelijakollegoiden kokemusten avulla erilaisiin myyntiorganisaatioihin, monimuotoisiin myyjien työnkuviin ja työskentelykulttuureihin eri yrityksissä. Opiskelija hyödyntää näitä kokemuksia omassa kasvussaan myynnin asiantuntijaksi pohtimalla kumppaniyritysten kiinnostavuutta itselleen valmiina myyntityön tradenomina ja omia odotuksiaan tulevaisuuden työpaikalta. Opintojakso luo opiskelijoille kontakteja työelämään.
Sisältö
21 päivää yritysmyynnissä on yksi kokonaisnen moduuli SEL4LZ101A
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Työskentelypäivät yrityksessä
Lähiopetus ja yhteiset seminaarit
Itsenäinen opiskelu ja tehtävien suoritus
Urasuunnittelu
Opintojakso muodostuu työskentelypäivistä yrityksessä ja yhteisistä seminaareista, joissa yritystyöskentelyn kokemuksia jaetaan. Itsenäinen opiskelu muodostuu yhteisiin seminaareihin valmistautumisesta, päiväkirjan ja oppimisraportin kirjoittamisesta ja annettujen tehtävien kuten urasuunnittelutehtävien suorittamisesta.
Yritystyöskentelytuntien määrä voi hieman vaihdella eri lukukausina kausille sijoittuvien juhlapyhien johdosta.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu seuraavasti:
Opintojakson suoritus edellyttää yritystyöskentelypäivien suorittamista, yhteisiin seminaareihin osallistumista sekä oppimisraportin ja hyväksytyn työkansion toimittamista.
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla. Opintojakso on mahdollista suorittaa vaihtoehtoisella tavalla.
Työelämäyhteydet
Opiskelijat työskentelevät opintojakson kumppaniyritysten ohjauksessa. Yrityksiä opintojaksolla on opiskelijamäärästä riippuen noin 20-30.
Oppimateriaalit
Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit 1-6 sekä Myyntityön koulutusohjelman suuntautumisopintojen runkomoduulin Palvelujen tuotteistaminen ja monikanavainen myynti tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
Moduuli on osa Myyntityön koulutusohjelman pakollisia suuntautumisopintoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Suoritus arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0).
Osaamistaso 1-2: Opiskelija
• osoittaa välttävästi myynti- ja palveluasennetta sekä yrityksissä että omassa vertaisryhmässä
• osaa välttävästi toimia yritysmyyntiä avustavissa tukitehtävissä.
• ymmärtää ja osaa välttävästi kuvata eri toimialojen myynnin toimintaympäristöjen ja tuotealueiden erityispiirteet
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaamistaso 3-4: Opiskelija
• osoittaa hyvää myynti- ja palveluasennetta sekä yrityksissä että omassa vertaisryhmässä
• osaa toimia yritysmyyntiä avustavissa tukitehtävissä
• ymmärtää ja osaa kuvata eri toimialojen myynnin toimintaympäristöjen ja tuotealueiden erityispiirteet.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaamistaso 5: Opiskelija
• osoittaa erinomaista myynti- ja palveluasennetta sekä yrityksissä että omassa vertaisryhmässä
• osaa erinomaisesti toimia yritysmyynnissä avustavissa tukitehtävissä
• ymmärtää ja osaa erinomaisesti kuvata eri toimialojen myynnin toimintaympäristöjen ja tuotealueiden erityispiirteet