Opintojakson tavoitteena on kehittää ja edistää mm. seuraavia kompetensseja: strateginen ajattelu ja strateginen suunnittelu, sähköisen liiketoiminnan ja digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntäminen, analyyttinen ajattelu, strateginen myynnin kehittäminen ja johtaminen, brandin ja asiakkuuksien kehittäminen eri kanavissa verkkoliiketoimintaympäristössä, verkkokauppaosaaminen, data-analytiikan hyödyntäminen, liiketoimintakonseptien kehittäminen.
Sisältö
- Liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen verkkoliiketoimintaympäristössä
- Verkkoliiketoimintastrategian ja -konseptin kehittäminen myynnin näkökulmasta
- Verkkokauppahankkeen vaiheet perustamisesta kaupan avaukseen
- Myynnin ja markkinoinnin prosessit verkkoympäristössä
- Sosiaalinen median tuloksellisen hyödyntäminen myynnin ja markkinoinnin välineenä
- Myynnin ja markkinoinnin analyysit ja päätöksenteko verkkoympäristössä
- Asiakkuuksien kehittäminen ja asiakaskannattavuus verkkoympäristössä
- Analytiikan perusteita ja työkaluja
- Verkkokauppa-alustoihin tutustuminen ja verkkokaupan toiminnallisuuksien hahmottaminen
- Verkkoliiketoimintaan vaikuttavat säännöt ja asetukset
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
a) Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, projektityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä mahdollinen tentti.
b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Lahtinen, Tero (2013) : Verkkokaupan käsikirja
Molenaar, Cor (2013) : The end of Shops: Social buying and the battle for the customer
McIntyre, Charles; Melewar, T.C. & Charles, Dennis: (2016): Multi-channel marketing, branding and retail design: new challenges and opportunities
Muu erikseen ilmoitettava kirjallisuus
Webinaarit
E-kirjat
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut myynnin pakolliset perus- ja ammattiopinnot. Moduuli on osa Porvoon kampuksen osaamisperusteisen opintosuunnitelman syventävien opintojen kokonaisuutta Myynti ja myynnin johtaminen.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Suomeksi
Opiskelija osaa nimetä muutamia sähköisen liiketoiminnan ja verkossa tapahtuvan myynnin peruskäsitteitä ja osaa osittain soveltaa niitä. Opiskelija osaa toimia projektissa ryhmän osana. Hän pystyy tunnistamaan sähköisen liiketoiminnan kehittämisen ja verkossa tapahtuvan myynnin ja tavoitteita vain muiden avustamana. Opiskelija tarvitsee apua sähköisen liiketoiminnan kehittämissuunnitelmien ja verkossa tapahtuvan myynnin suunnittelussa. Hän suorittaa hänelle annettuja tehtäviä osana muuta ryhmää. Hän osaa heikosti arvioida ja analysoida liiketoimintakonsepteja, myyntituloksia tai verkossa tehtyjen toimenpiteiden tuloksia.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija kykenee nimeämään sähköisen liiketoiminnan ja verkossa tapahtuvan myynnin keskeiset peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija toimii aktiivisesti projektissa ryhmän osana. Hän pystyy itsenäisesti tunnistamaan ja asettamaan sähköisen liiketoiminnan kehittämisen ja verkossa tapahtuvan myynnin ja tavoitteita. Opiskelija kykenee itsenäisesti ja myös ryhmän jäsenenä toimimaan tuloksellisesti sähköisen liiketoiminnan kehittämissuunnitelmien ja verkossa tapahtuvan myynnin suunnittelussa. Hän suorittaa aktiivisesti ja oma-aloitteisesti tehtäviä osana muuta ryhmää. Hän osaa arvioida ja analysoida liiketoimintakonsepteja, myyntituloksia tai verkossa tehtyjen toimenpiteiden tuloksia.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija hallitsee erittäin hyvin sähköisen liiketoiminnan ja verkossa tapahtuvan myynnin keskeiset peruskäsitteet ja osaa monipuolisesti soveltaa niitä. Opiskelija toimii aktiivisesti projektissa ryhmän osana ja tarvittaessa ottaa vetovastuun ryhmän toiminnasta. Hän pystyy itsenäisesti ja monipuolisesti arvioimaan sähköisen liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia ja verkossa tapahtuvan myynnin ja tavoitteita. Opiskelija kykenee itsenäisesti ja aktiivisena, tarvittaessa johtamisvastuun ottavana ryhmän jäsenenä toimimaan tuloksellisesti sähköisen liiketoiminnan kehittämissuunnitelmien ja verkossa tapahtuvan myynnin suunnittelussa. Hän suorittaa aktiivisesti ja oma-aloitteisesti tehtäviä osana muuta ryhmää. Hän osaa monipuolisesti ja analyyttisesti arvioida liiketoimintakonsepteja, myyntituloksia tai verkossa tehtyjen toimenpiteiden tuloksia.