Har en helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan självständigt generera idéer och designförslag utifrån en given kontext
Sisältö
• Research i designprocessen
• Kreativa metoder och verktyg
• Konceptförslag och konceptutveckling
• Visualisering av koncept
• Visuell identitet och branding
• Marknadskommunikation
• Strategisk marknadsföring
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Oppimateriaalit
Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas, 2008. Visuell retorik. Liber.
Dahlén & Lange 2009. Optimal marknadskommunikation. Liber.
Niemimen, T.,2008. Visuaalinen markkinointi
Koblanck, H., 2003. Typografi, bild och grafisk design.
Dadner, Calvert & Casey, 2010. Graphic Design School.
Park Ji Yong.2007. Visual Communication in Digital Design.
Rivers C. Logoart, Innovation in Logo Design.
Bergström, Bo 2009. Effektiv visuell kommunikation. Carlssons.
Mårtenson, Rita 2008. Marknadskommunikation – kunden, varumärket och lönsamhet. Studentlitteratur.
Airey David 2010. Logo Design Love
Wheeler, Alina. 2013. Designing Brand Identity
Johansson, Lundberg & Ryberg 2008. Grafisk Kokbok. Guiden till grafisk produktion.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Avklarade yrkesstudier
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Studeranden kan med hjälp tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en svag helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan med hjälp generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har just inte utvecklats. Konceptförslagen är framtagna utan en förståelse för kontexten eller för det insamlade datamaterialet. Har bidragit med sin del till konceptet men resultatet är svagt. Har gjort ett koncept som till en del motsvarar briefen men i konceptet finns vissa brister. Har för det mesta deltagit i projektet och har hållit deadlinen för det mesta.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Studeranden kan tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och en veckling kan skönjas. Studeranden kan påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Har bidragit med sin del till konceptet och resultatet är bra. Har gjort ett koncept som motsvarar briefen men konceptet kunde ha utvecklats. Har deltagit i projektet och har hållit deadlinen.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Studeranden kan självständigt tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en mycket bra helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan självständigt generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och utvecklats. Studeranden kan på ett utmärkt sätt påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Studeranden har bidragit till konceptet utöver sin egen del, har tagit ansvar och sett helheter. Har gjort ett fullständigt koncept som motsvarar briefen och kan användas som sådan.